kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Programozást tanít menekülteknek egy fiatal fiú

Egy 27 éves svájci-magyar fiatal barátaival közösen programozást kezdett tanítani menekülteknek. Céljuk, hogy integrálják őket, valamint csökkenteni a munkaerőhiányt az informatikai szektorban - írja a HVG.

images

Vincent Baumgartner, aki barátaival együtt közel egy éve programozási képzést indított menekülteknek Genfben úgy gondolja: "A menekülthullámot nem lehet megállítani, akkor inkább nyerjen belőle mindenki” - idézi a Svájcban élő fiút a HVG.

Nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában munkaerőhiány van, ez nagyban érinti az informatikai szektort is. Egy uniós kutatás szerint Európában 600-700 ezer fős hiány van szoftverfejlesztőből, és ez 2020-ra 900 ezres lesz. Magyarországon egy két évvel ezelőtti jelentés szerint az informatikai állások 3,5 százalékát nem tudják betölteni a cégek. A vállalkozások erre találták ki, hogy fizetős gyorstalpalókon megtanítanak bárkit programozni, és utána garantált munkát is kínálnak.

Vincent ismerőseivel közösen tavaly októberben létrehozta a Project Integration elnevezésű egyesületet, amelynek elsődleges célja, hogy a focizás mellett a programozás oktatását is kínálják a fiatal menekülteknek.

A 27 éves Vincent Svájcban született, ott is él, de édesanyja magyar. Így 19 évesen fogta magát, és Budapestre költözött, ahol a Balassi Intézetben megtanult magyarul, majd diplomát szerzett. A svájci érettségi honosításával gondja akdt, így nem Budapesten, hanem Szombathelyen kezdett nemzetközi tanulmányokat hallgatni, amit végül az ELTE-n fejezett be. A közel-keleti események, a kultúra mindig is érdekelték, ezért egy évet élt Iránban, majd Genfbe hazatérve idén diplomázott egy nemzetközi egyetemen. Jelenleg gyakornokként dolgozik a genfi Impact Hubban egy Flowminder nevű alapítványnak, ahol többek között big data elemzés segítségével próbálják elérni, hogy a humanitárius segélyek oda érkezzenek, ahol a legtöbb menekült tartózkodik.



Tavaly ősszel indult az első kurzus



Priya Burcival együtt 2016 novemberében, munka és iskolavégzés közben indították el a képzést, amely kezdetben nem is tűnt olyan nehéznek. Termet például a genfi Impact Hubtól kaptak, két informatikus elvállalta, hogy heti kétszer tanítsanak menekült fiataloknak HTML, CSS és Javascript kódolást.

Az első négy hónapos kurzusra 17 és 30 év közötti afgánok, szudániak, szomáliaiak és palesztinok jelentkeztek. Nők nem, mert eddig csak férfiakat elhelyező menekülttáborokkal tudták felvenni a kapcsolatot. De a távlati cél, hogy a végzettek fele nő legyen, ezért augusztusban csak lányoknak indítanak képzést.

A képzés francia nyelven folyik, hogy a nyelv ne legyen korlát az álláskeresésnél. A legnagyobb gondot a nyelv nem ismerete jelenti. A Project Integrationnal viszont úgy gondolják: ha a menekültek olyat tanulnak, amit élveznek, az a nyelvtanulásban is motivációt jelenthet. Egyre több önkéntes és cég jelentkezett, hogy felszerelést, termet és munkaerőt kínáljon.


A végső cél az elhelyezkedés



A cél egy ingyenes professzionális képzés: a menekültekből olyan informatikusokat képezni, akiket a cégek akár már másnap alkalmazhatnak. “Ehhez persze pénz és idő kell, hiszen ebből nem tudunk mi sem megélni. De egyrészt emberileg szép feladat, másrészt elismerés, hogy az ötletedet egyszer csak megvalósítod, és még sikeres is” - meséli a fiatal fiú.

De vajon a cégek és a Svájcban élők mennyire nyitottak a menekültekre, és hogy dolgoznának-e együtt velük? Baumgartner szerint Svájcban is van félelem, de nincs gyűlölet, mint Magyarországon. Még ha valaki rossz szemmel is nézi a menekülteket segítő terveiket, az hamar megérti az érveiket: végső soron az állampolgárokon segítenek, hiszen ha a menekülteknek van munkája, akkor nincs szüksége segélyre, így az államnak kevesebb a kiadása. A jövőben a svájci munkanélküliek előtt is megnyitnák a képzést, amit az egyik szír önkéntes tanár vetett fel.

HVG
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk