Súlyos a hiány itthon gépjárművezetőkből is
8-10 ezer sofőr hiányzik az árufuvarozásból, személyszállításból és az autóbuszos személyszállításból. Egy gépkocsivezető évente mintegy 4,2 millió forint adóbefizetést generál a költségvetés számára, a hiányzó 8-10 ezer fővel kalkulálva ez hozzávetőleg 32 milliárd forint adóbevétel-kiesést jelent.
Jelentős, mintegy 1,52 százalékos a hozzájárulása a hazai GDP-hez a 110 hazai piacvezető fuvarozó vállalkozásnak mégis veszélybe került versenyképességük fenntartása. Olyan súlyos a munkaerőhiány az ágazatban, hogy az már az ellátási lánc – és tágabb értelemben – a költségvetés biztonságát és érdekeit is veszélyezteti.
A szakmai szervezetek hozzávetőlegesen 8-10 ezer főre becsülik a munkaerőhiány mértékét a teljes alágazatban: az árufuvarozásban és személyszállításban, különösen pedig az autóbuszos személyszállításban. Számításaik szerint egy gépkocsivezető évente mintegy 4,2 millió forint adóbefizetést generál a költségvetés számára, a hiányzó 8-10 ezer fővel kalkulálva ez hozzávetőleg 32 milliárd forint adóbevétel-kiesést jelent.
A közúti fuvarozási alágazaton belül a piacvezető 110 hazai vállalkozás 24 300 főt foglalkoztat, ez az alágazatban a teljes foglalkoztatottak negyedét jelenti.
A szakma képviselői a kritikus helyzet javítása érdekében az alábbi megvitatásra szánt javaslatokat fogalmazták meg a kormányzat számára:
- A gépjárművezető képzést integrálni kell a felnőttképzési rendszerbe, és ehhez állami forrást kell biztosítani.
- A gépkocsivezető tevékenység jelenleg nem szakma. Meg kellene vizsgálni a Szakmajegyzékben való szerepeltetését, ez ugyanis hozzájárulna a pályaorientáció erősítéséhez.
- Rövid távon a munkaerő-elvándorlás megakadályozásának eszköze az lehet, ha emelik a napidíjakat, adómentes juttatásokat, kiegyenlítve ezzel az európai uniós belső piaci bérfeszültségeket.
- Különösen fontos lenne a külföldön dolgozó magyar gépkocsivezetők visszacsábítása. Ehhez szükséges a hazai és nyugat-európai jövedelmi viszonyok közelítése, és a költségvetési érdekekkel azonosan a szociális biztonság é s a munkakörülmények javítása.
- 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
Június 30-ig kellett teljesíteniük az új idegenrendészeti törvény feltételeit azoknak a HR szolgáltatóknak, amelyek gyorsabban szeretnének a... Teljes cikk
A generációs különbségek a személyiség tekintetében elhanyagolhatóak - állítja a Hogan Assessments tanulmánya. Az adatok azt mutatják, hogy bár... Teljes cikk
Íme néhány tipp, hogy kerülhetik el a vezetők és a toborzók az életkor szerinti megkülönböztetést a munkaerő-felvétel során. Teljes cikk
- Idén is megválasztják az év női logisztikusát 2 hete
- Ismét Budapesten toboroz légiutas-kísérőket az Emirates 2 hete
- Országos ESG-kutatás: a cégek felénél a témának kijelölt felelőse sincs 2 hete
- Álláshirdetés 3 hete
- Aranyat ér az ilyen gyakornok: esettanulmány 1 hónapja
- Kimaradó vasúti járat miatt nem tudtak bemenni dolgozni a munkások Pusztaszabolcsról 1 hónapja
- Mennyi időnk van visszajelezni, mielőtt más ajánlatot fogadna el a jelöltünk? 1 hónapja
- Így lesz toborzási stratégia egy meetingből 2 hónapja
- A kitűzött klímacélok elmaradása fenyeget az autóiparban 2 hónapja
- Egyre több az önvezető taxi Kínában, a sofőrök féltik a munkájukat 2 hónapja
- Kompetenciahiány van: interjú Gazdag Andrással, a Schaeffler Csoport magyarországi HR igazgatójával 2 hónapja