kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 14 éve

Szigorítaná a segélyezési rendszert a Jobbik

Választási sorozatunk első részében Sneider Tamás, a Jobbik alelnöke árulta el: csak napi élelmiszer fejadagot adnának azoknak, akik nem dolgoznak, ráadásul nem hajlandók teljesíteni a segélyhez jutás feltételeit. A párt szerint a vidék biztonsága érdekében két év alatt 7 ezer csendőrre van szükség.

images

A Radikális Változás nevet viselő választási programjuk családi adózási terve szerint egy átlagos keresetű háromgyerekes család adómentességet élvezne. Hány családdal számoltak?

- Konkrétan a személyi jövedelemadóról van szó, amit nem kellene befizetniük, és jelenleg körülbelül 150.000 családot érint. 100 ezer forintos nettó kereset után körülbelül 30 ezer forint maradhat a családnál.

- Felmérték, hogy a személyi jövedelemadó mentesség számos roma családot is érinthet, ahol sok a gyerek?

- A családi adózásnál a dolgozó emberekre gondolunk. A családi adózást csak az veheti igénybe, aki adózik, van jövedelme, de itt nincs semmilyen kategória, hogy magyar vagy cigány. Ha valaki munkanélkülivé válik, például öt gyerekkel, nem fognak éhen halni, kapnak juttatásokat.
Sneider Tamás szakmáját tekintve szőlőtermelő, Eger városának önkormányzati képviselője. Előbb a Jobbik Heves megyei elnöke, 2009-től országos alelnök. A párt honlapján olvasható életrajza szerint fontosnak tartja a cigánybűnözés felszámolását a csendőrség felállításával és a politikusbűnözők teljes elszámoltatását. Korábban a párt szociális és családügyi kabinetét vezette, jelenleg e területet képviseli az elnökségben.


- Az anyák foglalkoztatását gyermekenként 20 százalékos munkaadói járulékfizetési kedvezmény bevezetésével támogatnák, ami a harmadik gyerek utáni családi adómentességgel együtt komoly kedvezmény. Hány családot érint ez, hogyan teremthetők elő a források?

- Ha a háromgyermekeseket vesszük figyelembe, akkor körülbelül 150 ezer családot, ők jönnek elsősorban számításba, mert az első és második gyereknél nem biztos, hogy ezt a kedvezményt bevezetnénk, és így sajnos csak ennyi családot érint rövid távon, ami nem nagy szám. A költségvetést tekintve milliárdos nagyságrendű tétel lehet ez a pluszkiadás, amit a szociális rendszeren belül meg lehet oldani, ha visszafogjuk a szociális segélyezési rendszert, és az, aki nem hajlandó semmilyen munkát végezni, nem kap semmilyen forintosított támogatást, akkor sok pénzt meg lehet takarítani, átcsoportosítani erre a területre. Emiatt nem kell a gazdaság más területéről forrást bevonni.

- Erre van példa a pártprogram "szolidaritás és felelősség" pontja alatt. Aki nem akar dolgozni, ne is egyék - írják. Mennyire gondolják ezt komolyan?

- Három dolgot kell teljesíteni a segélyhez. Ha az önkormányzat vagy egy helyi vállalkozó felajánlja a munkalehetőséget, akkor el kell fogadnia, iskolába kell járatni a gyereket és a portát rendben kell tartani. Akik ezeket nem hajlandók teljesíteni, azoknak csak napi élelmiszer fejadag jár, télen tüzelőt biztosít az állam, hogy ne fagyjanak meg. Semmilyen forintosított támogatást nem kapnak ezek a családok, mert át szeretnénk őket vezetni arra, hogy ha bekopog valaki az önkormányzattól, hogy munka van, fel kell kelni 7 órakor, akkor megtegyék.

- Hosszú távon a kevésbé becsületes vállalkozók és önkormányzati vezetők így rátelepedhetnek a szegényekre. Nem tartanak attól, hogy szegénységbe konzerválnak családokat azzal, hogy folyamatosan egyszerűbb, közmunkaszerű tevékenységeket végeznek majd olcsó bérért?

- Nem hiszem, mert ha elvállalják a munkát, a vállalkozó többet kell, hogy fizessen, mint a segély összege. Nem látom, hogy ez szegénységben tartaná az embereket. Célunk, hogy minden munkaképes kizárólag munkavégzés ellenében legyen jogosult segélyre. Pénz helyett pénzkereseti lehetőséget akarunk biztosítani, amihez a képzéseket és a munkaközvetítést hatékonyabban kell megszervezni.

- Átképzések, képzések az Út a munkához program keretében kezdődtek, tehát az MSZP-SZDSZ kormány kísérletet tett a pénzkeresési lehetőség biztosítására.

- Jónak tartjuk, hogy szakmákat oktassanak a hátrányos helyzetű embereknek. Kérdés, mennyire átláthatóak a programok, hol nyúlják le a pénzeket. Elég az Állami Számvevőszék megállapítására hivatkozni, hogy senki nem felügyeli, hogy a rendszerváltás óta a cigányságra fordított 120 milliárd forint eljutott-e a rászorulókhoz. Lehet, hogy a pártok körében az elvek azonosak, de mi tisztábbá akarjuk tenni a helyzetet.

- Hosszú éveken át részt vehet egy személy az oktatásban, addig milyen ellátást, segélyt kap?

- Természetesen alaphelyzetben dolgoznia kell a közmunka programokban. A tanulással járó többletköltséget az állam fizetné.


Nincs fedezet az 1 millió munkahelyre



- Egymillió munkahelyet teremtene a Fidesz tíz év alatt. Felteszem, ez azért számon kérhető.

- Nem ígér kézzelfoghatót, aki tíz évre tervez. A hangzatos kijelentéseken kívül nem látjuk, honnan lesz ennyi munkahely. Három dolog kell, hogy pénz legyen a magyar gazdaságban: a korrupció visszaszorítása, az államadósság egy részének elengedése, átütemezése, megvizsgálni a multinacionális vállalatok nyereségkivitelét az országból és kedvezményeiket. Ezek egyike sem szerepel a szocialisták és a Fidesz programjában. Nem látjuk a fedezetét, miből jönne létre az egymillió munkahely. Az nem elegendő, hogy tízmilliárdokat ide-oda tologatunk a rendszerben, a változáshoz ezermilliárdok kellenek.

- Foglalkozott már a parlamentbe jutásra esélyes pártok programjával?

- Még egyiket sem olvastam el, de belenézve azt láttam, hogy a két nagy párt programja rengeteg általánosságot tartalmaz, nem tudna olyan konkrét kérdéseket megfogalmazni, mint a Jobbikéval kapcsolatban, így nem is számon kérhetők.

- A választási eredmény alapján döntik el, hogy mérsékeltebb vagy még radikálisabb célokat tűznek maguk elé?

- Nem fogunk változtatni ezeken a pontokon, a választók nagyobb része helyesli az elképzeléseinket, de ha véletlenül csak a választók 40 százaléka állna hozzá pozitívan ezekhez a dolgokhoz, akkor ebből lesz majd 60-80 százalék. Ha nem történnek meg ezek a változások, akkor a folyamatos gazdasági hanyatlás felé megy az ország, ezt az emberek többsége belátja, amit mi itt lefektettünk, annak meg kell valósulnia, vagy nincs Magyarország. Ez a két alternatíva van.


Megregulázott cigányok



- A programjuk egy másik pontja a megélhetési gyerekvállalás visszaszorítását célozza. Ez a romákra vonatkozik?

- Igen, ezt mindenki tudja, hogy elsősorban a cigány családokban alakult ki az a rendszer, hogy a szociális és családtámogatásból eltartják magukat a szülők, miközben a gyerekeik rendkívül szörnyű körülmények között élnek.

- Ezért ösztönöznék a romákat, hogy többen éljenek munkából?

- Igen, a mi családtámogatási rendszerünkben, ahogy most is, jár a családi pótlék az első és a második gyermek után. Ráadásul jóval magasabb összegben, viszont a harmadik gyermeknél már csak a családi adózás keretében kaphat a család plusztámogatásokat, akár a negatív adózás formájában is, ha nincs elegendő személyi jövedelemadója. Ezzel akarjuk megszüntetni, hogy valaki 12-15 évesen elkezdi a gyermekszülést, tíz-tizenöt gyermeket is megszül 30 éves korára úgy, hogy soha életében nem dolgozott. Azt akarjuk, hogy ne termelődjön folyamatosan újra a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeknek a tömege, mert most sajnos emelkedik a számuk.

- A Jobbik programjában és politikai beszédeiben negatív beállításban szerepelnek a romák. Olvassuk, hogy csendőrség felállítása a cigánybűnözés felszámolása céljából szükséges. Március 15-ei politikai beszédeiket hallgatva sem került pozitív vonatkozásban szóba a cigányság. Mindezt árnyalja valamelyest a program egy pontja, mely képesítés nélküli cigány pedagógusok bevonását kezdeményezné az oktatásba. A romák integrációját kizárólag kényszerítő, negatív ösztönzések útján képzelik el?

- Kérdés, kinek mi számít negatívnak, mi szakmai alapon állítottuk össze a programot. A csendőrség felállítása és a rendvédelem egyezik azzal, hogy adott esetben megszüntessük az erőszakos integrációt az iskolákban, és a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket, akiknek a többsége cigány származású, speciális osztályokba, speciális oktatás alapján képezzék, akár cigány származású tanítók is, de nem szakképesítés nélkül. Ez a cigányság és a magyarok érdekeit is szolgálja.

- Tehát a nehezen kezelhető cigány gyerekeket, akiket kezelhetetlennek ítél a közösség, mégis bevonják az oktatásba, pedig szegregáltan kellene őket oktatni?

- Igen, ezzel sokkal hátrányosabb helyzetbe kerülnek, mint a normális szocializációs körülmények között felnőtt gyerekek, mert nincs sikerélményük, és e nélkül nem fogják megszeretni a tanulást. Ez eredményezi azt, hogy 6-8 éves cigány gyerekek azt gondolják, azért kapnak gyengébb osztályzatot, mert cigányok, holott nem erről van szó, hanem arról, hogy sokkal rosszabb helyzetből indulnak, mint a többi osztálytársuk. Ez a magyarokkal szembeni fajgyűlölet, ami most kezd kialakulni a cigányság jelentős részében, a legleszakadtabb rétegében, a mostani erőszakos integráció eredménye.


Csendőrök és cigányok



- Akkor Ön teljes mértékben egyetért a pártja programpontjával, hogy a cigánybűnözés felszámolása céljából szükségesnek tartják a csendőrség felállítását?

- Teljes mértékben. Ma szinte minden második uniós országban működik csendőrség, ráadásul ezt mi találtuk fel Magyarországon, mi adtuk Európának az intézményt. A vidék biztonsága érdekében más szabályok alapján kell dolgozni, mert itt ismerik egymást az emberek. A bűnöző is tudja, hogy hol lakik a rendőr, a családja, meg tudja fenyegetni a maffiózó, hogy elüti a gyerekét.

- Ez más lenne csendőrökkel?

- A csendőrök kaszárnyákban laktak, és az elkövetkező csendőrség tagjai is kaszárnyákban fognak lakni.

- És nem lesz családjuk?

- Adott estben lehet családjuk, de nem ott, ahol szolgálatot teljesítenek, hanem például a Dunántúlon lesz a feleségük, családjuk, miközben ők a Tiszántúlon teljesítenek szolgálatot. Ezzel a legnagyobb problémát, amit rendőrökkel beszélgetve én is tapasztalok, hogy megfenyegetik, zsarolják, félelemben tartják őket a maffiózók, ki lehetne küszöbölni.

- Hány csendőrt vennének fel, és mennyi csendőr laktanyát létesítenének a számukra?

- Hétezer csendőrre lesz szükség a vidék biztonsága érdekében 120-150 kaszárnyával. Körülbelül 2 év alatt állna fel a teljes rendszer.

- Az imént nem ejtette ki azt a szót, hogy cigány. Maffiózót, bűnözőt említett, míg a programjukban a cigánybűnözés felszámolását ígérik, miért nem egyszerűen bűnözésről beszélnek?

- A bűnözés jelentős részét ma Magyarországon a cigányság követi el, főleg az erőszakos bűncselekményeket, a gyilkosságokat, zsebtolvajlásokat.

- Milyen statisztika alapján állítja, hogy a bűnözök nagy része cigány?

Statisztika természetesen nincs, erre csak szociológiai tanulmányok utalnak, mert jelenleg ezt nem lehet számon tartani.

- Számokat, országos adatokat ezekből nem tudunk meg.

Most hirtelen nincs ilyen tanulmány a kezemben.

- Viszont csak arra hivatkozhatnak, amit számokkal is alá tudnak támasztani.

- De ha nem lehet statisztikákat készíteni, akkor nem lehet mivel alátámasztani.

- Akkor szabad ilyen kijelentést tenni, és olyat, hogy a megélhetési gyerekvállalás visszaszorítása a romákra vonatkozik?

- Ezzel nem értek egyet, azért mert nem tudom, hogy Magyarországon hány darab fa van, nem mondhatom azt, hogy egyetlen fa sincsen.

- De azt sem mondhatom, hogy csak jegenye van. Említene egyet a szociológiai tanulmányok közül?

- Jelenleg is vannak viszonylag friss szociológiai tanulmányok, ráadásul 15-20 évvel ezelőtti adatok vannak, és maga az MSZP mondja azt most, hogy legyen nyilvántartva az elkövetők etnikai hovatartozása. Ők azt akarják bebizonyítani, hogy a cigányság nem követ el több bűncselekményt, mint a magyarok, de el kell menni egy cigányemberhez, aki volt már börtönben, és el fogja mondani, hogy hány százaléka cigány a börtönlakóknak.

- Kevés a roma rendőr, azt el tudják képzelni, hogy a csendőrségbe jelentkező romákat felvennék?

- Igen, ha megfelelő képesítéssel, fizikummal és tudással rendelkezik, bőrszíntől függetlenül fel kell venni.

- A programjuk nem tesz ilyen pozitív gesztusokat a cigányság irányába, sokkal szigorúbb ennél.

- A jelenlegi kormányzatot jellemzi, hogy bőrszínre vagy etnikai hovatartozásra való hivatkozással hajlandó támogatásokat adni, akár oktatás, akár szociális területen. Külön közmunka program indult, amit kizárólag romáknak dolgoztak ki, vagy említhetem a lakhatási krízishelyzet elhárítására kiírt kizárólag a cigányok helyzetét javító programot. A szegénységnek nincs színe, nem lehet megkülönböztetni valakit, hogy barnább vagy fehérebb bőrű. Vajon mit szólnának egy magyar közmunka programhoz, amelyhez csak a magyar származásúak jutatnának hozzá? A munkanélküliségnek sincs színe.

- A politikai beszédeik radikális hangja sok szimpatizánst állít a Jobbik mellé. Mihez tartják majd magukat a parlamentben, amikor a programjuk megvalósításáért dolgoznak?

- A média egy-egy mondatot ragad ki az egészből, és rasszista beszédnek állítja be, aminek sokszor köze sincs a valósághoz. Ha ezeknek hiszünk, akkor kialakulhat az a kép, hogy a Jobbik náci, fasiszta párt. Ha végighallgat valaki egy ilyen rendezvényt, nem hiszem, hogy ilyen kép alakul ki bárkiben is akármelyik képviselőjelöltünkről.

A sorozat cikkeiben elhangzottak nem azonosak szerkesztőségünk véleményével. (a szerk.)
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon

Bár a hiányszakmákban nem kérdés, hogy továbbra is keresik a cégek a munkaerőt, más területeken ez nem ilyen egyértelmű. Egyesek szerint... Teljes cikk

"Európában nagyon nehéz lett egy családot eltartani egy jövedelemmel" - avagy miért dolgozik több európai nő mint amerikai?

Gazdasági és társadalmi tényezők állnak a hátterében annak a ténynek, hogy több nő keres állást Európában mint Észak-Amerikában. Szerepet... Teljes cikk

Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk