Szijjártó becsavarta Hatvanban
Önmagukat vezető autókhoz szükséges radarok gyártásába kezd a Bosch, többek közt ezért vesz fel háromszáz munkatársat 2015-ben – tudtuk meg a tréning központ átadóján. Három év múlva úgy vezethetünk az M3-ason, hogy megnyomunk egy gombot, a többi az autó dolga. Végül, hogy mindenkit meggyőzzön, a high-tech nagyágyú csavarbehajtót adott Szijjártó Péter miniszter kezébe.

„Ez egy kezdeti állapot, ami nagyon sok potenciállal rendelkezik” – mondta a tréner a munkára utalva, és úgy tűnt, Szijjártó Péter akkor még nem képzelte magát az iparosítás sarokkövének.

„Ilyen van a gyereknek is. A benzinkúton vettem, egy játék” – keresett kapaszkodót emlékei között a miniszter.

Aztán méregetni kezdte a behajtót és a tréner utasítására kivette a csavart a dobozból.

„Arra törekszünk, hogy a végén egy minőségileg megfelelő állapotot kapjuk” – ezt persze a munkásaiktól várják, ezért most nem nézték Szijjártó ciklusidőit, produktivitását és termelékenységi mutatóit. A duális képzésben tanuló középiskolásoknál viszont igen.
Gombnyomással az M3-ason
Motorelektronikai területre és radar rendszerek készítéséhez vesz fel háromszáz munkatársat a Bosch 2015-ben. A radar az automata vezetés lelke. „Három év múlva úgy fog vezetni az M3-ason, hogy egy gombot megnyom. Az autó pedig önmagát rávezeti az M3-asra, és egészen addig automatán fog menni, míg el nem hagyja az autópályát – mondta el a HR Portálnak Volker Schilling gazdasági ügyvezető igazgató. Változott az ország helyzete, mert 15 év tapasztalatával ilyen high-tech termékeket tudnak gyártani Magyarországon, de erre még korlátozott kompetenciával rendelkeznek a magyar felsőoktatásból érkezők. A Budapesti Műszaki Egyetemmel és a Szent István Egyetemmel arról egyeztetnek, hogy ez minél előbb változzon.

„A magyar egyetemeken sok elméletet tanulnak a hallgatók, de amire nekünk szükségünk van, és hiányzik, az a problémamegoldó képesség” – tudtuk meg Schillingtől. Ezért támogatják a magas szintű duális képzést. Egy stratégiai munkacsoportban tárgyalnak a kormánnyal a duális képzés tantervéről is. Erről korábban egyeztettek Palkovics László államtitkárral Hatvanban.
A „magyar modell” sikerérének tartja Szijjártó többek között a gazdasági növekedését, új munkahelyek teremtését (plusz még a csökkenő államadósságot). A magyar modellben fontos helyen említette a nagyvállalatokat, köztük a Boscht. Megkérdeztük Volker Schillingtől, mennyire érzik jónak ezt a modellt. „Ez egy globális kérdés” – válaszolta mosolyogva. „Ennek vannak nagyon sikeres elemei is, pl. a munkaidő sokkal rugalmasabb, mint Németországban, és valóban vannak nagyon erős cégek, melyek a gazdaság motorjai. A következő lépés, hogy elő kell segíteni a kis- és közepes vállalkozások térnyerését. Ahogy ezt Németországban is látjuk. Ez azt is jelenti, hogy a nagyvállalatok helyi beszállítókkal működnek együtt. Ehhez viszont szükség van arra a kompetenciára, hogy ezek a cégek el tudjanak látni minket magas színvonalú termékekkel. Ez a következő lépés” – fejtette ki lapunknak a gazdasági ügyvezető igazgató.
A cikk a szerző fotóival készült.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
2500 Z generációs megkérdezésével készült átfogó kutatás a mostani huszonévesek munkavállalói attitűdjéről, motivációjáról, elképzeléseiről. Teljes cikk
Egy kutatás szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a... Teljes cikk
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
- Valós emelés a nyugdíjaknál, duplázás a családi pótléknál – erre készülne a Tisza-kormány 2 hete
- A felsőfokú végzettségűek aránya nemek szerint hazánkban és az EU-ban 3 hete
- A nem nappali képzésben részt vevő hallgatók számának alakulása 3 hete
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 3 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 4 hete
- Megindult az AI-lavina: olyan állások is veszélyben, melyek védettnek tűntek 4 hete
- HR kiégés: így teszi tönkre magát és a szervezetet is a HR-es 1 hónapja
- HR Tehetségek 2025: Bakro-Mohácsi Krisztina 1 hónapja
- Itt a megoldás a pedagógushiányra? 640 ezres bért kapnak az óvodai technikusok 1 hónapja
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 1 hónapja
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja