Szijjártó becsavarta Hatvanban
Önmagukat vezető autókhoz szükséges radarok gyártásába kezd a Bosch, többek közt ezért vesz fel háromszáz munkatársat 2015-ben – tudtuk meg a tréning központ átadóján. Három év múlva úgy vezethetünk az M3-ason, hogy megnyomunk egy gombot, a többi az autó dolga. Végül, hogy mindenkit meggyőzzön, a high-tech nagyágyú csavarbehajtót adott Szijjártó Péter miniszter kezébe.

„Ez egy kezdeti állapot, ami nagyon sok potenciállal rendelkezik” – mondta a tréner a munkára utalva, és úgy tűnt, Szijjártó Péter akkor még nem képzelte magát az iparosítás sarokkövének.

„Ilyen van a gyereknek is. A benzinkúton vettem, egy játék” – keresett kapaszkodót emlékei között a miniszter.

Aztán méregetni kezdte a behajtót és a tréner utasítására kivette a csavart a dobozból.

„Arra törekszünk, hogy a végén egy minőségileg megfelelő állapotot kapjuk” – ezt persze a munkásaiktól várják, ezért most nem nézték Szijjártó ciklusidőit, produktivitását és termelékenységi mutatóit. A duális képzésben tanuló középiskolásoknál viszont igen.
Gombnyomással az M3-ason
Motorelektronikai területre és radar rendszerek készítéséhez vesz fel háromszáz munkatársat a Bosch 2015-ben. A radar az automata vezetés lelke. „Három év múlva úgy fog vezetni az M3-ason, hogy egy gombot megnyom. Az autó pedig önmagát rávezeti az M3-asra, és egészen addig automatán fog menni, míg el nem hagyja az autópályát – mondta el a HR Portálnak Volker Schilling gazdasági ügyvezető igazgató. Változott az ország helyzete, mert 15 év tapasztalatával ilyen high-tech termékeket tudnak gyártani Magyarországon, de erre még korlátozott kompetenciával rendelkeznek a magyar felsőoktatásból érkezők. A Budapesti Műszaki Egyetemmel és a Szent István Egyetemmel arról egyeztetnek, hogy ez minél előbb változzon.

„A magyar egyetemeken sok elméletet tanulnak a hallgatók, de amire nekünk szükségünk van, és hiányzik, az a problémamegoldó képesség” – tudtuk meg Schillingtől. Ezért támogatják a magas szintű duális képzést. Egy stratégiai munkacsoportban tárgyalnak a kormánnyal a duális képzés tantervéről is. Erről korábban egyeztettek Palkovics László államtitkárral Hatvanban.
A „magyar modell” sikerérének tartja Szijjártó többek között a gazdasági növekedését, új munkahelyek teremtését (plusz még a csökkenő államadósságot). A magyar modellben fontos helyen említette a nagyvállalatokat, köztük a Boscht. Megkérdeztük Volker Schillingtől, mennyire érzik jónak ezt a modellt. „Ez egy globális kérdés” – válaszolta mosolyogva. „Ennek vannak nagyon sikeres elemei is, pl. a munkaidő sokkal rugalmasabb, mint Németországban, és valóban vannak nagyon erős cégek, melyek a gazdaság motorjai. A következő lépés, hogy elő kell segíteni a kis- és közepes vállalkozások térnyerését. Ahogy ezt Németországban is látjuk. Ez azt is jelenti, hogy a nagyvállalatok helyi beszállítókkal működnek együtt. Ehhez viszont szükség van arra a kompetenciára, hogy ezek a cégek el tudjanak látni minket magas színvonalú termékekkel. Ez a következő lépés” – fejtette ki lapunknak a gazdasági ügyvezető igazgató.
A cikk a szerző fotóival készült.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 1 hete
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 3 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 3 hete
- Új ügyvezető igazgató a Bosch miskolci gyáránál 3 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 4 hete
- HR Business Partner 4 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?