Megjelent: 2 éve

Veszélyben több ezer vasutas munkahely

A Vasutas Szakszervezet és a VDSZSZ Szolidaritás közleménye szerint feladni kényszerülhet egyik legfontosabb tevékenységét a legnagyobb magyar vasúti árufuvarozó cég, a Rail Cargo Hungaria Zrt., és ezzel több ezer ember munkahelye is veszélybe kerül, amennyiben a kormány nem teljesíti a tavaly kötött stratégiai megállapodásban vállalt támogatást - írják. A cég is reagált a szakszervezet közleményére.

Az RCH esetleges kivonulása az „egyes kocsi” fuvarozásból, közvetve a teljes hazai vasút működésére is veszélyt jelent - írja közös közleményében a vasútnál működő két nagy szakszervezet.

Hiába ígérte a kormány, eddig egyetlen fillért sem fordított a hazai vasúti árufuvarozás egyik legfontosabb alaptevékenységének, az úgynevezett egyes kocsi forgalomnak - amelyet a számtalan vasúttársaság közül egyedül az RCH végez - a megmentésére. A teheráruk állomásonkénti összegyűjtését - ezt nevezi a szakma egyes kocsi forgalomnak - mintegy közszolgáltatási feladatként végzi megalakítása óta az RCH. A tevékenység magas költsége és az ezzel szemben álló alacsony fedezet - a tavaly aláírt RCG-Magyar Állam stratégiai megállapodásban foglalt támogatás nélkül - több milliárd forintos veszteséget okoz a társaságnak - olvasható a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás közös közleményében.

Annak ellenére, hogy a stratégiai megállapodásból egyértelműen kiderül: az ágazat biztonságos fennmaradásához szinte nélkülözhetetlen ennek a tevékenységnek a támogatása, úgy tűnik, az illetékesek nem vették komolyan az RCH jelzését. A szakszervezetek azért foglalkoznak ezzel a témával kiemelten, mert amennyiben a cég nem végzi ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas - az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók, stb. - válhat munkanélkülivé.

A szakszervezetek ezért most az eddigieknél is hangosabb riasztásba kezdenek, kongatják a vészharangot, amely hamarosan magától is megszólalna - írják. Az ugyanis, ha az RCH felhagyja ezt a nemzetgazdaság számára is fontos tevékenységét, a teljes hazai vasúti közlekedésre kedvezőtlen hatással lesz.

A Rail Cargo Hungaria reagált a szakszervezetek közleményére:

A Rail Cargo Hungaria a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás mai közös közleményére reagálva fontosnak tartja közölni, hogy a magyar termelőüzemek áruinak piacra juttatásában kulcsszerepet játszó, ugyanakkor kimagaslóan magas költségekkel járó egyes kocsi fuvarozást a piacvezető vasútársaság országos lefedettséggel fenntartja, és ennek a közszolgáltatás jelleggel végzett tevékenységének a veszteségeit több mint egy évtizede más, gazdaságos folyamatainak eredményéből finanszírozza.

Az utóbbi időszakban különösen kedvezőtlenné vált külső gazdasági körülmények következtében azonban elapadtak a versenypiacon működő társaság számára az évi mintegy 12 millió tonna volumenű egyes kocsi fuvarozás belső támogatásához szükséges bevételi források, ezért azt önerőből nem fogja tudni fenntartani.

Az RCH felkészült a helyzet kezelésére. Az üzemeltetési és árukezelési
folyamataiban még meglévő tartalékok feltárása mellett tovább optimalizálja kereskedelmi portfólióját, és szerteágazó intézkedéseket hoz a hatékonyságnövelés érdekében. Az egyes kocsi fuvarozás állami támogatási rendszerének hazai bevezetése érdekében a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel közösen javaslatot dolgozott ki. Az Európai Unió az egyes kocsi és a konténerfuvarozást kifejezetten támogatandónak tartja. Az RCH az elkészült javaslat megvalósítása érdekében szorosan együttműködik az Innovációs és Technológiai Minisztériummal.

Amennyiben az állami támogatási rendszer nem valósul meg, az RCH felméri az üzemeltetés hatékonyságjavításának, valamint kereskedelmi portfóliójának további optimalizálásának lehetőségeit. A társaság ezekről folyamatosan egyeztet a szakszervezetekkel, és továbbra is eltökélt abban a tekintetben, hogy munkavállalói számára megőrizze a stabilitást.

Fotó: pixabay
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Nem béremelésért, hanem a bércsökkentés ellen sztrájkoltak volna a légiirányítók

A légiirányítók nemhogy kevesellték a 15 százalékos béremelést, de átlagosan 30, vagy akár 40 százalékot is elérő jövedelemcsökkenést szenvedtek el január óta. Teljes cikk

Szerbiai minimálbér-tárgyalások: nem lesz egyszerű a megállapodás

A szakszervezetek 40 ezer dinár fölé emelnék a legalacsonyabb bért, míg a kormány 36 ezer dinár körüli összeget tartana elfogadhatónak. Teljes cikk

Áll a bál a német vasútnál, megkezdődött a 48 órás sztrájk

Járatkimaradásokat okoz a németországi vasúti közlekedésben a mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) sztrájkja, de a budapesti járatok egyelőre... Teljes cikk