Megjelent: 22 éve

Virtuális HR - mi lesz az emberrel?

Megszűnnek a szervezeti humán erőforrás osztályok, marad helyettük egy HR portál, egy call center, valamint egyetlen személy, aki ellátja a stratégiai feladatokat.

Virtuális HR - mi lesz az emberrel? 2003. április 23. " class="kapcsszoveg">Molnár Zsuzsanna Megszűnnek a szervezeti humán erőforrás osztályok, marad helyettük egy HR portál, egy call center, valamint egyetlen személy, aki ellátja a stratégiai feladatokat. hirdetés Szakértők szerint az emberi erőforrás menedzsment rutinfeladatait a jövőben „láthatatlan kezek" intézik. A vállalatoknál nem lesz többé HR osztály, a munkatársak nem kereshetik fel ügyes bajos dolgaikkal a HR-est. Az úgynevezett HR portálok virtuális megtestesítői lesznek a korábbi szervezeti egységnek, ha pedig valaki személyes kapcsolatra vágyik, felhívhatja a call centert, ahol készségesen felelnek minden kérdésére. Az adminisztrációs feladatok nyűgétől szabadulva elég egy vagy két HR-es, aki a stratégiai tervezésről gondoskodik.Nyitva mindenki előtt Egyes vállalatoknála munkatársak beleláthanak a rendszer működésébe is. A centerek alkalmazottainak munkáját egy szoftver követi, amelynek segítségével jól látható, hogy a kapott feladat megoldásában hol tartanak. A menedzsment és az alkalmazottak követni tudják, hogy mikor jutnak hozzá a kért információkhoz.  Változások kora A filozófiaváltás oka a növekvő specializáció és a költséghatékonyság nyomása. A vállalatok újraszervezik a HR osztályt, legtöbb feladatát egy shared service center veszi át. Ez egy internetes HR potálból és egy call centerből áll. „A HR-nek együtt kell fejlődnie a technológiával – mondja Mercsák Andrea, a Ford Motor Hungária Kft. és az FCE Credit Hungária Rt. humánerőforrás-igazgatója. - A mai mukahelyi környezetben az emberek hozzászoknak a számítógép használatához, és az elidegenített kapcsolatokhoz." Az állandó költségek is csökkenek az új megoldásokkal, mert azokat általában egy külső szolgáltató segítségével valósítják meg, vagyis gyakorlatilag kiszervezik a HR rutinfeladatait. Így átláthatóbb lesz a költségek szerkezete is. A rendszer rugalmas és könnyen hozzáférhető, a munkatársak szabadon használhatják a szolgáltatásokat. Az alkalmazotti és vezetői önkiszolgáló rendszerek automatizálják a HR adminisztrációs feladatait, és ezzel át is adják a felelősséget a vállalat alkalmazottainak. „Nálunk is működik már intranet, amelyet a vállalat alkalmazottai szívesen használnak – számol be tapasztalatairól Mercsák Andrea -, call center itthon még nincs, de a Ford más, külföldi vállalatánál már működik, és tapasztalataink szerint igen elégedettek vele az ott dolgozók."Szabályozott shared service centerek A HR portálból és call centerből álló shared service centerekben a funkciók egymás mellé rendelésével egy helyen halmozódnak fel a kompetenciák és a tudás. Pontos szabályok határozzák meg, hogy az egyes ügyfelek, vagyis a vállalat alkalmazottai milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe. A munkatársak telefonon vagy az interneten léphetnek kapcsolatba a shared servic-szel, kérdéseiket faxon vagy e-mailen is elküldhetik. Az egyes kérések feldolgozási és megválaszolási ideje szigorúan szabályozva van, csakúgy, mint a szolgáltatás minősége. A menedzsment számára rendelkezésre áll egy tancsadói iroda is, ahol a bonyolultabb kérdésekre is válaszolnak. Ha a vezetők olyan információkat, jelentéseket igényelnek, melyek lekérdezése bonyolult, a tanácsadók akár napokat is eltölthetnek a kérdés megválaszolásával. Végre stratégiai szerepben A HR szakemberek régóta hangoztatják, hogy az emberi erőforrás menedzsmentnek stratégiai szerepe van a vállalatnál, ezt mára sok felsővezető fel is ismerte. A rengeteg rutinfeladat mellett azonban sok HR osztálynak már nem jut ideje a stratégiai tervezésre. „Ha a HR végre felszabadul a napi adminisztráció alól, akkor be tudja tölteni a stratégiai partner szerepét" – véli Mercsák Andrea. Így végre az alapvető képességekre és a stratégiai tervekre, illetve azok gyakorlati átültetésére koncentrálhatnak. Szakértők szerint 1-2 alkalmazott is el tudja látni ezeket a feladatokat, sőt egyesek azt pedzegetik, talán egy HR-esre sem lesz szükség. „Én nem hiszek abban, hogy egy ember sem fog maradni a cégeknél a HR-es pozíciójában – mondta el a véleményét Mercsák Andrea. - Egyrészt egy számítógép soha sem lehet üzleti partner, másrészt az ermberi erőforrás menedzsment, mint azt a neve is mutatja, emberekről szól, ezért nem lehet, hogy a munkatársak mindig csak egy számítógéppel és egy telefonvonal végén ülő ismeretlennel osszák meg gondjaikat."
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban?

A mérnökinformatikusi területen jelentősen felértékelődhet azoknak a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres képzettséggel is rendelkeznek. Teljes cikk

"A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal

A munkatársak megtartása és fejlesztése ma már nem feltétlenül a tréningnapokról szól, hanem sokkal inkább az adatokról. A játékosított... Teljes cikk

Sci-fi a valóságban: íme a robot, ami elvégzi helyettünk a házimunkát

Bemutatták NEO-t, a világ első fogyasztói humanoid robotját, amely 2026-tól elérhető az otthonokban. A mindössze 66 kilós, halk és tanulékony robot... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek