Megjelent: 21 éve

Virtuális HR - mi lesz az emberrel?

Megszűnnek a szervezeti humán erőforrás osztályok, marad helyettük egy HR portál, egy call center, valamint egyetlen személy, aki ellátja a stratégiai feladatokat.

Virtuális HR - mi lesz az emberrel? 2003. április 23. " class="kapcsszoveg">Molnár Zsuzsanna Megszűnnek a szervezeti humán erőforrás osztályok, marad helyettük egy HR portál, egy call center, valamint egyetlen személy, aki ellátja a stratégiai feladatokat. hirdetés Szakértők szerint az emberi erőforrás menedzsment rutinfeladatait a jövőben „láthatatlan kezek" intézik. A vállalatoknál nem lesz többé HR osztály, a munkatársak nem kereshetik fel ügyes bajos dolgaikkal a HR-est. Az úgynevezett HR portálok virtuális megtestesítői lesznek a korábbi szervezeti egységnek, ha pedig valaki személyes kapcsolatra vágyik, felhívhatja a call centert, ahol készségesen felelnek minden kérdésére. Az adminisztrációs feladatok nyűgétől szabadulva elég egy vagy két HR-es, aki a stratégiai tervezésről gondoskodik.Nyitva mindenki előtt Egyes vállalatoknála munkatársak beleláthanak a rendszer működésébe is. A centerek alkalmazottainak munkáját egy szoftver követi, amelynek segítségével jól látható, hogy a kapott feladat megoldásában hol tartanak. A menedzsment és az alkalmazottak követni tudják, hogy mikor jutnak hozzá a kért információkhoz.  Változások kora A filozófiaváltás oka a növekvő specializáció és a költséghatékonyság nyomása. A vállalatok újraszervezik a HR osztályt, legtöbb feladatát egy shared service center veszi át. Ez egy internetes HR potálból és egy call centerből áll. „A HR-nek együtt kell fejlődnie a technológiával – mondja Mercsák Andrea, a Ford Motor Hungária Kft. és az FCE Credit Hungária Rt. humánerőforrás-igazgatója. - A mai mukahelyi környezetben az emberek hozzászoknak a számítógép használatához, és az elidegenített kapcsolatokhoz." Az állandó költségek is csökkenek az új megoldásokkal, mert azokat általában egy külső szolgáltató segítségével valósítják meg, vagyis gyakorlatilag kiszervezik a HR rutinfeladatait. Így átláthatóbb lesz a költségek szerkezete is. A rendszer rugalmas és könnyen hozzáférhető, a munkatársak szabadon használhatják a szolgáltatásokat. Az alkalmazotti és vezetői önkiszolgáló rendszerek automatizálják a HR adminisztrációs feladatait, és ezzel át is adják a felelősséget a vállalat alkalmazottainak. „Nálunk is működik már intranet, amelyet a vállalat alkalmazottai szívesen használnak – számol be tapasztalatairól Mercsák Andrea -, call center itthon még nincs, de a Ford más, külföldi vállalatánál már működik, és tapasztalataink szerint igen elégedettek vele az ott dolgozók."Szabályozott shared service centerek A HR portálból és call centerből álló shared service centerekben a funkciók egymás mellé rendelésével egy helyen halmozódnak fel a kompetenciák és a tudás. Pontos szabályok határozzák meg, hogy az egyes ügyfelek, vagyis a vállalat alkalmazottai milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe. A munkatársak telefonon vagy az interneten léphetnek kapcsolatba a shared servic-szel, kérdéseiket faxon vagy e-mailen is elküldhetik. Az egyes kérések feldolgozási és megválaszolási ideje szigorúan szabályozva van, csakúgy, mint a szolgáltatás minősége. A menedzsment számára rendelkezésre áll egy tancsadói iroda is, ahol a bonyolultabb kérdésekre is válaszolnak. Ha a vezetők olyan információkat, jelentéseket igényelnek, melyek lekérdezése bonyolult, a tanácsadók akár napokat is eltölthetnek a kérdés megválaszolásával. Végre stratégiai szerepben A HR szakemberek régóta hangoztatják, hogy az emberi erőforrás menedzsmentnek stratégiai szerepe van a vállalatnál, ezt mára sok felsővezető fel is ismerte. A rengeteg rutinfeladat mellett azonban sok HR osztálynak már nem jut ideje a stratégiai tervezésre. „Ha a HR végre felszabadul a napi adminisztráció alól, akkor be tudja tölteni a stratégiai partner szerepét" – véli Mercsák Andrea. Így végre az alapvető képességekre és a stratégiai tervekre, illetve azok gyakorlati átültetésére koncentrálhatnak. Szakértők szerint 1-2 alkalmazott is el tudja látni ezeket a feladatokat, sőt egyesek azt pedzegetik, talán egy HR-esre sem lesz szükség. „Én nem hiszek abban, hogy egy ember sem fog maradni a cégeknél a HR-es pozíciójában – mondta el a véleményét Mercsák Andrea. - Egyrészt egy számítógép soha sem lehet üzleti partner, másrészt az ermberi erőforrás menedzsment, mint azt a neve is mutatja, emberekről szól, ezért nem lehet, hogy a munkatársak mindig csak egy számítógéppel és egy telefonvonal végén ülő ismeretlennel osszák meg gondjaikat."
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert!

Stratégiai irányváltást jelentettek be a Duolingonál: a nyelvtanuló alkalmazást működtető cég a jövőben komolyan épít a mesterséges... Teljes cikk

AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek