Személyzetfejlesztés - A coaching fogalma
A coach, vagyis a "személyi edző" szerepe a szervezetben gyakran a vezetők és kulcsfontosságú munkatársak személyes és szakmai fejlődésének támogatására irányul. A coaching folyamatában a coach a munkafolyamatok közös áttekintése során segít feltárni az elhamarkodott következtetéseket, a nem produktív viselkedésmintákat, és a mögöttük rejlő okokat, hogy lehetőség szerint megszüntesse azokat.
A coaching egyik alapelve, hogy a coach nem ad direkt tanácsokat, hanem meglátásaival, kérdéseivel és visszajelzéseivel a megoldás megtalálása felé tereli az ügyfelét (a coachee-t). A coach arra törekszik, hogy a problémás helyzeteket új perspektívából láttassa, ezáltal kizökkentve a coachee-t a beszűkült gondolkodásmódból. Különböző kérdezéstechnikák alkalmazásával ösztönzi a problémamegoldó gondolkodást és a pozitív szemléletmód kialakítását. A coaching folyamatában a coach segít feltárni a rejtett erőforrásokat és aktivizálni a feledésbe merült energiákat, ami növeli a coachee önbizalmát és a coachingba vetett hitét, ezáltal támogatva az önállóbb cselekvéseket.
A coaching számos területen nyújthat értékes támogatást:
- A megfelelő vezetési stílus kialakítása és finomhangolása
- A hatékony delegálás és munkamegosztás optimalizálása
- A döntés-előkészítési és döntéshozatali folyamatok fejlesztése
- A konfliktuskezelési képességek erősítése
- A kommunikációs zavarok elhárítása és a hatékony kommunikáció elősegítése
- A motivációs problémák kezelése és a belső motiváció növelése
- Az irányítási problémák azonosítása és megoldása
- A stratégiai dilemmák átgondolása és a tisztánlátás elősegítése
Coaching mint teljesítménynövelő eszköz a vezetői gyakorlatban:
A vezetői coaching egyre elterjedtebb forma, ahol maga a vezető tölti be a coach szerepét a közvetlen beosztottai felé. Ennek célja a teljesítmény növelése a folyamatos együttműködés, a célok tisztázása, a munkaköri követelmények, az elvárások és a munkamódszerek egyértelművé tétele révén. A vezető egyéni meglátásaival, szakmai tapasztalatainak megosztásával motiválja a munkatársakat a hatékonyabb munkavégzésre. Fontos, hogy a beosztott érezze a vezető támogatását a problémái megoldásában, gyors és egyértelmű válaszokat kapjon kérdéseire, és teret kapjon a kiteljesedésre. A vezető coachként támogatja és fejleszti a munkatársait, szükség esetén útmutatást nyújt vagy megerősítést ad. Ehhez elengedhetetlen a beosztott munkakörének mélyreható ismerete, a kihívások, a szükséges képességek és a szervezeten belüli szerepének megértése, mivel csak így lehet feltárni a munkatársat mozgató erőket.