Személyzetfejlesztés - A coaching fogalma
Coach-ot, azaz "edzőt" általában a vezetők további fejlődése érdekében alkalmaznak, hogy a munkafolyamatok együttes átbeszélése során felhívja a figyelmet az elhamarkodott következtetésekre, hibás viselkedésmódokra, s feltárva azok hátterét lehetőség szerint megszüntesse a kiváltó okokat.
A coaching az alábbi területeken nyújthat segítséget:
A megfelelő vezetési stílus megválasztása
Hatékony delegálás, munkamegosztás
Döntés-előkészítés, döntéshozás
Konfliktuskezelés
Kommunikációs zavarok elhárítása
Motivációs problémák kezelése
Irányítási problémák
Stratégiai dilemmák
Coaching mint a teljesítményt növelő tréning
Az alkalmazottakra fókuszáló coaching során maga a vezető játssza a coachot: a teljesítmény növelése érdekében folyamatosan együttműködik a beosztottal, tisztázza a célokat, a munkaköri követelményeket, az elvárt viselkedésmódokat, munkamódszereket, s egyéni meglátásaival, apró szakmai fogások megosztásával motiválja a hatékonyabb munkavégzésben. Fontos, hogy a beosztott érezze, hogy a vezető is érdekelt problémájának megoldásában, kérdéseire gyors és egyértelmű választ kapjon, illetve hagyják kiteljesedni, ne helyette végezze el a munkát. A vezető coach-ként nem csupán törődik az alkalmazottal, tudnia kell, mikor és milyen mértékben segítsen, ha szükséges utat mutasson, vagy éppen megerősítsen. Ehhez elengedhetetlen a beosztott munkakörének alapos ismerete, tisztában kell lennie annak nehézségeivel, az elvégzéséhez szükséges képességekkel, valamint a szervezetben elfoglalt helyével / helyzetével, hiszen kizárólag ezek birtokában érhetők tetten az alkalmazottat mozgató erők.