kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Céges reggelivel a munkahelyi stressz ellen

Az összes kieső munkanap több mint fele kapcsolatba hozható a munkahelyi stresszel, amely vezetőket és alkalmazottakat egyaránt fenyeget. Egyre több cég, szervezet ismeri föl, hogy föl kell lépnie a dolgozóit szorongató stressz ellen.

images

A stressz jelentése mai világunkban „folyamatos feszültség”, rendszerint negatív ingerekre adott, tartós válaszreakció szervezetünk részéről. Stresszként szoktuk megélni többek között a kudarcokat, a tartós megterheltséget, a rohanó, túlfeszített életmódot.

Nincs idő egészségesnek maradni

Egy vállalat jól képzett, vezető szakemberének hibátlanul kell teljesítenie: ha nem, új ember jön a helyére. A munkához való hozzáállása modellértékű az alkalmazottak számára. Nem megengedhető, hogy fáradtság, „apróbb” testi tünetek megszakítsák a munka menetét.

„Bár manapság hódít az egészséges életmód gondolata, vállalati vezetők körében általánosan megfigyelhető trend, hogy nincs idő odafigyelni a test és a lélek üzeneteire” – szögezi le Varga S. Katalin pszichológus. A testi jelzéseket néha tudatosan is lekicsinylő vezetőt egy erősödő menedzserbetegség talán lelassítja, de megállásra csak a súlyosabb stádiumok késztetik.

Biztonsági kihívás

A munkához kapcsolódó stressz egyébként az Európában jelentkező legfőbb munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi kihívások egyike. Várhatóan emelkedni fog azoknak a száma, akiknek a munka által okozott vagy súlyosbított, stresszel kapcsolatos bajuk van.

A stressz a második leggyakrabban jelentett, munkához kapcsolódó egészségi probléma, az EU munkavállalóinak 22 százalékát érintette 2005-ben. A tanulmányok szerint az összes kieső munkanap több mint fele a stresszel függ össze.

Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) jelentéséből kiderül, hogy a fő pszichoszociális kockázatok a munkaszerződések új formáival, az állások bizonytalanságával, a munka intenzívebbé válásával, a nagy érzelmi terhekkel, a munkahelyi erőszakkal, valamint a munka és a magánélet egyensúlyának hiányával függenek össze.

Jövőre az EU-OSHA vállalati felmérést tervez mind a 27 EU-tagállamban arról, hogy a köz- és a magánszektor szervezetei hogyan orvosolják a pszichoszociális kockázatokat, és hogyan lehet segíteni a vállalatokat abban, hogy hatékonyabban kezeljék ezeket az összetett munkahelyi veszélyeket.

Védett dolgozók

A hazai közvélekedéssel szemben a stressz fő elszenvedői nem a menedzserek, hanem a beosztottak. Néhány gazdasági szervezet ma már elég energiát fordít dolgozói mentálhigiénéjének védelmére. A Mediaedge:cia Hungary Médiaügynökség Kft. tavaly a Szívbarát Munkahely díjazottja volt a kkv-kategóriában. A cég 2005-től tudatosan kezdett foglalkozni munkavállalói egészségével és a munkakörülmények javításával, többek között azért, hogy csökkentse a főként a szolgáltatóvállalatokat jellemző stresszhelyzeteket.

Első lépcsőben Cafeteria-rendszert alakítottak ki, illetve lehetővé tették minden munkavállaló számára, hogy sportolási lehetőséghez jusson.

„Az alapötlet az volt – vázolja Pajor Attila gazdasági és hr-ügyekért felelős vezető –, hogy az egészségtudatos élet a különböző stresszhelyzetek kezelésében is segíthet. – Az évek során az intézkedések kibővültek például olyan elemmel, mint a céges reggeli. Ez azon kívül, hogy a kollégák nagyobb örömmel jönnek reggelente dolgozni, fontos közösségi terep, ahol vezetők és beosztottak őszintén beszélhetnek a felmerülő gondokról.” És keresik a megoldásokat.

Zuhanyozási lehetőséget alakítottak ki például a biciklivel érkező kollégák számára. Pajor Attila szerint ezeknek az intézkedéseknek is köszönhető, hogy a fluktuáció három százalék alatt maradt, holott a létszám két év alatt a duplájára emelkedett, 2007 végére elérte a 70-et.

A vállalat vezetése tavaly felismerte, hogy a beosztottak stresszhelyzeteit másképpen is ajánlatos kezelni. Egyrészt világos célokat kell felállítani minden egyes munkavállalónak a jövőjét illetően, vagyis vázolni kell az előrelépési lehetőségeket. Másrészt átláthatóvá kell tenni a javadalmazási rendszert. Ezt idén szeretnék megoldani.

A vállalaton kívüli, vagyis az ügyfél és az ügynökségük közötti kapcsolatban pedig világossá kell tenni a kompetenciákat, a kollégák szerepét jól körül kell határolni, és úgy alakítani a munkafolyamatokat, hogy ne vagy alig forduljanak elő leterheltségből fakadó stresszhelyzetek.

Kiengedik a gőzt

A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (Követ) 11 embert foglalkoztató iroda. Egyik munkatársuk azért érzi stresszesnek magát, mert párhuzamosan sok ügyön kell dolgoznia. Társa viszont azt mondja, az ügyfelek könnyebben kezelhetők, mint a régi munkahelyén, ezért őt kevésbé sújtja a stressz.

A Követnél minden fél évben dolgozóielégedettség-felmérést készítenek. „Ez nagy cégeknél általános gyakorlat, de a hozzánk hasonló, kis szervezeteknél ritka”– jegyzi meg Kapusy Pál ügyvezető igazgató. A felmérés anonim, így mindenki leírhatja a problémáját, kiengedheti a gőzt. Sőt nemcsak leírhatja, hanem megoldási javaslatokat is tehet, ezeket a vezetők figyelembe is veszik.

Az irodában környezetbarát anyagokat használnak, amelyek természetességet sugallnak, ez szintén hozzájárul ahhoz, hogy az itt dolgozók ne érezzék sivárnak a hétköznapokat. A különféle sporttevékenységeket az egyesület anyagilag nem tudja támogatni, viszont a munkatársak hetente két órát sportolhatnak a munkaidő terhére. Így egészségesebbek maradnak, és a napi feszültséget is jobban elviselik.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Feketén foglalkoztattak egy 15 éves fiút, akinek mindkét kezét összepréselte egy gép

Vádat emelt a Kecskeméti Járási Ügyészség két férfi ellen, akik munkaszerződés és munkavédelmi oktatás nélkül foglalkoztattak egy 15 éves... Teljes cikk

Munkahelyi tréfa: benzint öntött a csikkjére és felgyújtotta kollégáját

A Tatabányai Járási Ügyészség súlyos testi sértés bűntette miatt nyújtott be vádiratot azzal a férfival szemben, aki tréfából meggyújtotta... Teljes cikk

35 milliót fizet az exférj volt feleségének a házasság alatt végzett házimunkáért

A háztartásban és a gyereknevelésben végzett munkát, melyet gyakran "láthatatlan munkaként" is emlegetnek, ritkán lehet pénzbeli fizetésre váltani.... Teljes cikk