kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Zűrös helyzetre számíthatnak az Angliában dolgozó uniós állampolgárok

Az Egyesült Királyság és az Európai Unió viszonya a kezdetektől ambivalens volt. Ennek hátterében túlnyomórészt az ország függetlenségének a féltése állt. Az is tényként állapítható meg azonban, hogy az Egyesült Államokkal legalább olyan szoros kulturális és politikai kapcsolatokat ápolt, mint a kontinenssel. A Maastrichti Szerződés, mely 1993-ban az Európai Közösséget Európai Unióvá alakította, illetve célul tűzte ki a közös valuta bevezetését is, különösen sok feszültséget okozott a függetlenségét féltő ország és az unió viszonyában. Thatcher azonban a Maastrichti Szerződésről szóló vitában 1993 nyarán úgy érvelt a Lordok Házában, hogy habár a szerződéssel és a közös valutával nem ért egyet, az emberek Európához szeretnének tartozni és ő is. Az ország egyebekben 1975-ben már egyszer szavazott a kilépésről, ám akkor a bennmaradás pártiak voltak erős többségben.

Több, mint kétmillió uniós munkavállaló érintett

A legfrissebb statisztikák szerint 2,15 millió uniós állampolgár dolgozik az Egyesült Királyságban, amely rekord mértékűnek számít. Nem kevés munkavállalót fog tehát érinteni a tegnapi népszavazás, amelyen kis többséggel a lakosság a kilépés mellett foglalt állást. A kilépés hírére a piacok azonnal reagáltak, mind az angol, mind pedig az uniós fizetőeszköz árfolyama esni kezdett. A zűrzavarnak azonban ez még csak a kezdete, hiszen az Egyesült Királyság az egységes munkaerő-piacnak is szerves része. Érdemes tehát szemügyre venni, hogy mire is számíthatnak az Egyesült Királyságban dolgozó uniós állampolgárok.
Margaret Thatcher
Két év áll rendelkezésre a feltételek kidolgozására

A kilépés lehetősége a Lisszaboni Szerződésben került az Európai Uniós jogrendbe, korábban ezzel az eshetőséggel nem is számoltak. A Szerződés 50. cikke azonban csupán az eljárási kereteket határozza meg, a konkrét tartalmat a felek azaz, az Európai Unió és a kilépő tagállam által megkötött megállapodásnak szükséges tartalmaznia. A hivatalos kilépési eljárás a tagállamnak a Tanácshoz eljuttatott kérelmére indul. A népszavazásnak tehát önmagában még nincsen semmiféle joghatása. Ezt követően az EU és az érintett tagállam tárgyalásokat kezdenek, s ennek keretében készítik el a kilépési megállapodást. Erre a feleknek két éve van, melyet követően a tagság – amennyiben a Tanács és az érintett tagállam nem döntenek a meghosszabbítás mellett - automatikusan megszűnik. A megállapodást – eltérően a csatlakozási megállapodástól – a tagállamoknak nem kell ratifikálniuk. Hasonlóképpen nem is minősül az EU jog részének, hanem pusztán nemzetközi megállapodásnak, melynek EU kompatibilitással kapcsolatos felülvizsgálatára az Európai Unió Bíróságának hatásköre van. Nos ebben a megállapodásban kell a feleknek az átmenet részleteit és az egymáshoz való jövőbeni viszonyrendszert meghatározni.
brexit
Nincsenek szerzett jogok

A kilépést támogatók előszeretettel hivatkoztak arra, hogy az Európai Unióban élő mintegy 3 millió angol, illetve az Egyesült Királyság területén dolgozó több mint 2 millió uniós állampolgár státuszára a kilépés nincsen hatással, hiszen az a szerzett jogokat nem érinti. Ennek az érvelésnek azonban nincsen jogi alapja. Az uniós jog hatálya ugyanis két éven belül meg fog szűnni az Egyesült Királyságban. A közvetlenül alkalmazandó rendeletek a kilépéssel azonnal hatályukat vesztik, az irányelvekre tekintettel alkotott tagállami normák pedig hatályon kívül helyezéssel veszítik el a hatályukat. Az Egyesült Királyság területére történő belépést, ott tartózkodást, munkavállalást tehát a kilépéstől kezdődően a hazai szabályok alapján kell megítélni azaz, bizonyítani kell majd annak jogszerűségét a bevándorlási és egyéb alkotmányos szabályok alapján. Amennyiben tehát a kilépéssel összefüggésben kötött megállapodás eltérően nem rendelkezik, az Egyesült Királyság területén tartózkodó immár „külföldi” állampolgároknak az ország területét el kell hagyniuk. Ennek analógiájára az Európai Unió területén dolgozó vagy letelepedett briteknek is távozniuk szükséges, kivéve, amennyiben az adott tagállam joga szerint tartózkodásra, letelepedésre jogosultak lehetnek.

A piaci kényszer és az egymásra utaltság mentheti meg a kinti munkavállalókat

Az Egyesült Királyság kilépése jól példázza a választói racionalitás hiányát, valamint a vezető elitek kiemelkedő felelősségét. A foglalkoztatottság szintje az Office for National Statistics adatai szerint ugyanis 74 százalék feletti, melyre az utóbbi 40 évben nem volt példa.

A munkanélküliségi ráta 5 százalékos szintje szintén 1975-ben fordult elő utoljára.

A foglalkoztatás szintje ráadásul folyamatosan bővül, ami tehát nem fogja indokolni a külföldivé váló munkaerő hazaküldését. A jelenlegi helyzetben tehát az angliai munkaerő-piacot inkább hátráltatná, semmint segítené az uniós munkavállalók távozása. Feltehető, hogy az Európai Unió és az Egyesült Királyság tehát olyan megállapodást kényszerül kötni, amelyben a kilépés következményeit (azaz a jogi változásokat) a lehetőségekhez képest minimalizálni fogják.

Dr. Kéri Ádám
ügyvéd
KRS Ügyvédi Iroda
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A kiküldetés a legelőnyösebb, avagy fontos tájékozódni a külföldi munkavállalás lehetőségeiről

A külföldi munkavállalásnál a kiküldetés előnyeire hívta fel a figyelmet az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) keddi... Teljes cikk

Lehet távmunkázni, csak előléptetés nem jár érte

A világ egyik legnagyobb technológiai vállalatának tartott Dell új irányelvei szerint nem jár előléptetés azoknak a munkavállalóknak, akik nem... Teljes cikk

Sok vezetőt hozhat nehéz helyzetbe az új bevándorlási törvény

Sok hazai vállalatnak okoz problémát, hogy vezető vagy magas pozícióban lévő külföldi kollégáik papíron igazolt végzettség hiányában az új... Teljes cikk