A következő nemzedék már az ajtóban áll
Komoly fejtörést okoz a HR szakmának a munkaerőpiacra belépők legifjabb nemzedéke, a Z generáció: más néven D (digitális, dotcom) vagy R (responsability) generáció, azaz az 1996-2007 között születettek. Ők lesznek a legkisebb létszámú, potenciálisan a legképzettebb és legmagasabb várható élettartammal rendelkező munkavállalói réteg. A munkaerőpiac új belépőiként most ismerkedünk velük, hiszen jelentős részük még iskolapadban ül. Mire számíthatunk a Z generációtól a munka világában?
Öntudatos, én-tudatos, környezettudatos
Ez a generáció jellemzően nem rendelkezik rendszerezett tudással, sokkal inkább a tudáshoz való hozzáférés mesterei. Nem tulajdont szeretnének, hanem elérhető előnyöket az éppen aktuális igényeik kielégítéséhez: a megosztásos gazdaság (sharing economy) és a közösségi fogyasztás (collaborative consumption) aktív alakítói.
Számukra az álláskeresés vásárlási folyamat, amelyben szeretik kipróbálni a „terméket”. Mielőtt jelentkeznek egy céghez, alaposan körüljárják annak munkaerő-piaci értékét. Munkavállalókként csak akkor maradnak, ha a céges identitás egybevág saját értékrendjükkel, hiszen számukra a munka nem önmagában képvisel értéket, közelítenie kell hobbitevékenységeikhez.
Fontos szempontjuk a munkáltató kiválasztásában az adott vállalat társadalmi felelősségvállalása, a CSR tevékenység. Immár nem csak én-tudatosan, hanem környezettudatosan is választanak.
A formális munkahelyi szerepek csekély értékkel bírnak a legifjabbak körében. Sokkal inkább az informális viszonyok minősége alapján ítélik meg munkakörnyezetüket.
Munkaidő-felfogásuk is eltér az előző aktív generációkétól: szívesen dolgoznak atipikus foglalkoztatási formákban. Pályaszocializációjuk kezdetén tartanak, így a munkával kapcsolatos felelősségvállalásuk kihívást jelent a munkaadók számára. Nem csoda, hiszen a magánéletben sem teljesen önállóak még, jellemzően a szülőkkel élnek, a leválási folyamat nem zárult le.
Statisztikai valóság viszont, hogy a Z generációnak komoly nehézségeket okoz majd a demográfiai olló szétnyílása, az előrejelzések szerint ugyanis Európában folyamatosan emelkedik a nyugdíjasok száma, ezzel együtt csökken az aktív munkavállalók aránya.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A következő nemzedék már az ajtóban áll
2. oldal - Kapcsolati nagytőke