kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Aki kérdez: Vattay Dániel

HR Szubjektív rovatunkban Vattay Dániel, a Design Terminal key mentora kérdez, miután válaszolt Kállay Natália MCC, executive és business coach kérdésére, hogy mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására.

Mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására?

Mikor elkezdek tervezni egy új programot - legyen az egy nagyopbb szervezetfejlesztési projekt, vagy egy fél napos tréning, amit tucatszor csináltam már - mindig azzal kezdődik, hogy a megrendelők elmondják mit akarnak. Ilyenkor több fajta briefet szoktam kapni: Az egyik: Szeretnénk egy feedback tréninget, product management tréninget etc. Egy másik: Szeretnénk, ha XKP osztályon az emberek gyakrabban és többet adnának egymásnak visszajelzést. Egy harmadik: DBR osztályon azzal szembesültünk, hogy Robi és Géza csapatai nehezen értenek szót egymással és ezért arra gondoltunk, hogy egy feedback tréning egy jó megoldás lehet. (A nevek és rövidítések persze véletlenszerűek.)

Eljutni egy jó feladat megfogalmazásig

Ilyenkor 3 dolgot szeretnék kideríteni:
Mi váltotta ki az igényt? Itt belefutottam töbször abba a csabdába, hogy meghallgattam mit gondol a megrendelő az adott helyzetről, és elfogadtam anélkül, hogy magát a sztorit hallottam volna. Most már figyelek rá, hogy meghallgassam magát a történetet, minél tárgyilagosabb előadásban. Érdekel mit gondol a megrendelő, és az is, hogy mi az amiről gondolja. Ez azért is szokott érdekes lenni, mert magát a sztorit könnyebb összehasonlítani a másik megértésével.
Mi a kívánt végeredmény? Itt is igyekszem leírást kapni. Méghozzá pozitívan megfogalmazott eredményekről. “Kevesebb lesz a veszekedés.” helyett “Együttműködő légkör lesz.” - és ezt is jó még pontosítani, hogy mit is jelent az együttműködő légkör: “Robi és Géza csapattagjai egy tárgyalóban ülve ötleteket osztanak meg. Úgy reagálnak egymás ötleteire, hogy kiemelik belőle a hasznos részeket és hozzátesznek saját gondolatokat.” Ezt már tudom ellenőrizni, hogy sikerül-e közelebb kerülni hozzá.
Mi az a nagyobb cél, amihez közelebb segít, ha elérjük a kívánt végeredményt? Ez a kérdés segít megérteni és tudatosítani a motivációt a program mögött. Hogyan kapcsolódik ez a teljes cég céljaihoz?
○ Ezt érdemes egyéni szinten is kibontani a résztvevőkkel. Az egyénileg legmotiválóbb célok felderítése és az ezekre adott válaszok a program alatt segíthetnek abban, hogy a résztvevők beépítsék a tanultakat.
Ezen a ponton van egy kis térképünk:
Honnan indulunk → Mit csinálunk? → Mit érünk el? → Mi az, amihez ez közelebb segít minket?
Itt érdemes feltenni a kérdést:
● Biztos, hogy az eredetileg megfogalmazott megoldás - pl. Feedback tréning - az ami segít elérni a kívánt eredményt? (Ha pl. Robi és Géza csapatai azért versengenek, mert a vezetőik fújnak egymásra, lehet egyszerűbb és hatékonyabb leülni Robival és Gézával pár órára.)

Testre szabni a megoldást

Amikor már tudjuk, hogy milyen kontextusban jelent meg az igény, milyen esemény váltotta ki, mit szeretnénk elérni és az hogyan kapcsolódik a szervezet céljaihoz, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogyan tudjuk testre szabni a programot. Testre szabni mindig lehetséges, legyen akár szó egy másfél órás expressz tréningről, vagy akár egy előadásról. Szerintem itt érdemes egyéni és csoportos szinteken is gondolkodni. Az egyéni szintet már említettem feljebb is. Ennek egyik legfontosabb eszköze, hogy a szakember valamilyen formában kapcsolatba léphessen a résztvevőkkel már a program kezdete előtt. Lehet ez akár csak pár kérdés egy emailben, kérdőív, vagy akár rövidebb interjú is. Én szeretek interjút csinálni a résztvevőkkel, mivel így sokkal többet megtudok róluk és a csapatról is. Ráadásul nem csak a személyes szintről, de a csoportosról is.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Aki kérdez: Vattay Dániel
2. oldal - A csoport működése
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen kihívást jelent a globális folyamatfejlesztés? - aki válaszol Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je

HR Szubjektív rovatunkban Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je kérdez, miután válaszolt Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial... Teljes cikk

Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk