kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Aki válaszol: Toldi Gábor, toborzási szakértő

HR Szubjektív rovatunkban Toldi Gábor, toborzási szakértő kérdez, miután válaszolt Somogyi András, a magyarországi Bosch csoport és az Adria régió humán erőforrás igazgatójának kérdésére: "Miben változott a toborzás és kiválasztás a COVID hatására? Hatékonyabb vagy nehézkesebb a folyamat?"

Miben változott a toborzás és kiválasztás a COVID hatására? Hatékonyabb vagy nehézkesebb a folyamat?

A vírushelyzet leginkább felgyorsított folyamatokat, amennyire meg tudom ítélni. Van három meghatározó trend amit nem szabad figyelmen kívül hagynunk.

Az első a lokáció kérdésköre a toborzásban. Mostantól nem szükséges a városból vagy 50km körzeten belülről toboroznunk szellemi pozíciók esetén, ahogy nem feltétlen szükséges az sem, hogy relokációval foglalkozzunk. Azok a vállalatok, akik felismerik a stratégiai jelentőségét a remote foglalkoztatásból fakadó előnyöknek azok nagyobb merítésből és jobb jelöltekkel kerülhetnek kapcsolatba.

Az elmúlt egy évben világossá vált, hogy nem szükséges minden nap bejárni és a jövő hybrid munkahely modellje szerint elegendő lesz, ha pár nap „látogat” csak be egy kolléga az irodába. Hosszú távon akár lehet olyan hatása is ennek a trendnek, hogy a fővárosi és vidéki bérek bizonyos fehérgalléros pozíciók esetén kiegyenlítődnek.

A második a felvételért felelős vezetők képzése, fejlesztése. Ma úgy választunk új kollégákat, hogy soha nem találkoztunk velük személyesen. Ez egy egészen más műfajt jelent a potenciális jelöltek megítélésében. Lehet mondani, hogy a toborzási szakmának már volt a témában tapasztalata, de igazán széles körben az elmúlt egy évben terjedt el ez a gyakorlat. Az pedig, hogy egy vezető miként értékel egy egyébként kiváló jelöltet, aki nem tudott tökéletes interjú körülményeket teremteni maga körül az befolyásolhat egy kiválasztást. Ahogy az is miként tudunk jelöltélményt biztosítani a másik oldalon recruiterként vagy felvételért felelős vezetőként.

Végül de nem utolsó sorban most van itt igazán az ideje a minőségi szempontoknak a kiválasztás során. Sok vállalattal beszélve, azt tapasztalom, hogy a cégek még mindig a time to hire mérésére koncentrálnak pedig a minőségi oldalon komoly problémák látszanak az elmúlt időszakban. Úgy mondanám szinte kivétel nélkül több a mellényúlás. Ebből adódóan sokkal nagyobb figyelem kell legyen a beválási arányon és a minőségi szelekción. Persze sok múlik a pre- és onboardingon. Ráadásul teljesen új készségeket is fel kell mérjünk, ami eddig nem feltétlen volt fókuszban, ilyen például a digitális érzékenység, önálló munkavégzés remote környezetben, önszervezés.

Plusz egyként emelném ki, hogy sok beruházás indult meg toborzáshoz kapcsolódó szoftver megoldások irányába amely részben jó, ugyanakkor sok fájdalmas tapasztalattal találkoztam, a használhatóság, IT biztonság, és más szoftverekkel történő összekapcsolhatóság területein.

A jövő toborzási szervezete jelöltközpontú, sokféle integrált technológiát alkalmazó egység, amely automatizált előszelekciótól, outbound marketing eszközökig, adatokra támaszkodva megtérülés alapján dönt költéseiről. A jövő szervezetei pedig egyre inkább képesek stratégiai szemmel nézni a toborzás és még inkább a kiválasztás funkciójára. Felismerve annak jelentőségét, szervezetre, üzleti eredményre gyakorolt hatását. Itt látom a legnagyobb lehetőséget a fejlődésre magyar cégek esetén.

Jelentős versenyelőnyre tehetnek szert azok a cégek akik tehetségek megszerzésében most nyitottak a változásra.

Kérdésem Medvey Leilához, a Raiffeisen Bank Magyarország HR igazgatójához szól:

Mi kell ahhoz, hogy a munkaerő-toborzás és kiválasztás stratégiai szinten legyen kezelve? Miben kell erősödjön vállalati oldalon a toborzási szakma?
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a 3 megatrend mozgatja a munkaerőpiacot

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát... Teljes cikk

A legjobb munkavállalók megtalálásának esélye gyakorlatilag nulla?

Bár egyre több a célzott program munkaerőtartalék elérésére és megmozgatására, a folyamat azonban mégis nehézkesen megy. Hiányzik a... Teljes cikk

A személyes találkozások hiánya hatással van az agyunkra

Dolgozhatsz, vásárolhatsz, randizhatsz, anélkül, hogy egy másik emberrel személyesen találkoznál. A személyes interakció hiányának pedig hatása... Teljes cikk