Az IKEA teljesítmény-értékelési programja (I.)
Az IKEA 50 évvel ezelőtt nyitotta meg első áruházát, napjainkban pedig a lakberendezési piac egyik éllovasa. De vajon hogyan biztosítható ennyi alkalmazottnál a folyamatos, áttekinthető teljesítménymérés? - erről kérdeztük az IKEA Magyarország HR menedzserét, Lánczi Juditot.
-Jelenleg hány alkalmazottat foglalkoztatnak és hányfajta módon mérik a dolgozók teljesítményét? Alkalmazzák-e a 360 fokos teljesítménymérés módszerét?
-Magyarországon összesen 500 fő dolgozik nálunk, többségük közvetlenül az értékesítésben. Az értékelési rendszerünk nagyon egyszerű, de hatékony.
Inkább a teljesítmény-management kifejezést használnám, mert nem csupán a teljesítmény méréséről, értékeléséről van nálunk szó, hanem azokról az akciókról, tevékenységekről, amelyeket annak érdekében teszünk, hogy a teljesítmény javuljon. Ide tartozik természetesen a képzés és oktatás is. Így az értékelés a teljesítmény-management egyik eleme.
Ami az értékelést illeti: alapja az értékelő megbeszélés, melynek feladata a célok közös kitűzése, és az elmúlt időszak teljesítményének értékelése. A nyomtatvány, melyet a folyamatban használunk, csak eszköz, nem pedig cél. Fontos a különbség: nem a HR kedvéért kell egy 'papírt' kitölteni, hanem a vezetőkkel szembeni elvárás, hogy az értékelést munkájuk részének tekintsék.
A 360 fokos módszert az értékelésben nem használjuk, inkább egy-egy munkatárs fejlesztési programjának kialakításakor.
-A megkérdezés útján történő teljesítménymérés esetén Önök melyik módszert preferálják jobban: négyszemközt, vagy csoportos megbeszélés keretében tisztázzák az egyes személyek, csoportok lemaradásának okát, illetve teljesítményszintjét?
-Inkább a négyszemközti megbeszélés eredményességében hiszünk. Egy munkatárs teljesítményét elsősorban nem egy másikéhoz kell hasonlítani, hanem ahhoz, hogy ő a korábbi időszakban hogyan teljesített, illetve milyen képességekkel, tudással rendelkezik, tehát hogyan teljesíthetne. Azon kívül minden ember egyedi, és mindenkit érdemes egyedi módon kezelni. Mindenkinek másban vannak erősségei és talán más kommunikációs stílus is illik hozzá. Lehet persze a csapat közös munkájáról is beszélni, és feltárni az elmaradások okát, vagy
-Milyen gyakran tartanak ilyen szóban történő teljesítmény-megbeszélést?
-Az IKEA-nál alapvetően kétféle beszélgetés létezik. Az egyik az értékelő beszélgetés, a másik pedig a fejlesztő megbeszélés. Előbbi alapvetően az előző időszakról, utóbbi pedig a jövőről szól. Az előbbi célja a mérés, az értékelés és a visszajelzés, az utóbbié pedig az, hogy vezető és munkatárs közösen átbeszéljék a fejlesztési lehetőségeket. Ez lehet egy új kompetencia, szaktudás elsajátítása, egy képzés elvégzése, vagy akár felkészülés egy következő munkakörre. Ha a két eszköz közül egyet lehetne csak kiemelni, akkor az mindenképpen a fejlesztő beszélgetés lenne, a lehetőségek számbavétele, a hosszútávban való gondolkodás. Fejlesztő beszélgetés évente egy alkalommal, értékelés évente legalább egy alkalommal, de jelenlegi rendszerünkben háromszor történik. Fejlesztő beszélgetés ad inputot az utánpótlás- és karriertervezéshez, az értékelésnek pedig kompenzációs vonatkozásai vannak.
-Ami az írásos teljesítménymérést illeti: milyen szintű teljesítménymérési technikákat alkalmaznak és milyen gyakorisággal? Miért tartják az alkalmazott technikát előnyösebbnek?
-Az írásos teljesítményértékelési technikáink is egyszerűek. Voltaképpen itt két fontos dolog van: a mérhető, konkrét célok elérésének értékelése, illetve bizonyos kompetenciák viselkedési 'módok' mérése. Ilyen például az együttműködés, az ügyfél-központúság. Utóbbi természetesen mást jelent eladói, és mást vezetői munkakörben. Az írásos értékelésben három szint és 4 fokozat létezik. A szintek: felsővezetés, középvezetés, egyéb munkatársak. A fokozatok pedig a 'nem elfogadható' és a 'kiemelkedő szint' között vannak meghatározva.
Cikkünk holnapi, befejező részében a szakember beszámol az IKEA teljesítményértékelésében felmerülő problémákról, a csökkenő teljesítmény és a motiváció kapcsolatáról, a fajsúlyos teljesítményértékelési pontokról és az IKEA folyamatos, magas színvonalú teljesítményének HR-feltételeiről.
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk
Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk
Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk
- Közel három éves mélyponton az euróövezet gazdasági teljesítménye 7 hónapja
- Kirúgták az IKEA-ügyfélszolgálatost, aki egy blokkon szidta az egyik vásárlót 7 hónapja
- Ilyen gazdasági teljesítményt és inflációt jósolnak az Európai Unióban 2024-re 9 hónapja
- Ezreket képzett át call centeresből lakberendezési tanácsadóvá az IKEA 12 hónapja
- Padlógázzal előre! De meddig? 1 éve
- Az orvosok után a pedagógusok szakmai szervezetei is tiltakoznak a kormányzat stratégiája ellen 1 éve
- Így vegyük fel a harcot a munkahelyi figyelemeltereléssel! 1 éve
- Új életszakaszok, új életfeladatok, új világ, új év 1 éve
- Így vett fel menekülteket csapatába az IKEA 1 éve
- Teljesítménybér 1 éve
- Szakmai felkészültség és rugalmasság - Amikor a két elhivatott cég együttműködik 1 éve