kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 12 éve

Csomagszállítás: töretlen a Sprinter fejlődése

A magyar futár-, expressz- és csomagpiacon felfelé ívelő Sprinter Futárszolgálat Kft. tulajdonosa egykor maga is futárként dolgozott. Fári Tamás 15 éve döntött munkatapasztalata és kapcsolatrendszere saját cégben való kamatoztatása mellett. A vállalkozás beindításában nagy szerepet játszott a biztos családi háttér, az igazi áttörést pedig az egyik szakkönyvkiadó hozta meg.

- Épp most áprilisban lettek tizenöt évesek. Kérem, meséljen a cég megalapításáról, abban a család szerepéről!

- A Sprinter létrehozása előtt futárként dolgoztam. Így merült fel bennem a gondolat, hogy egy országos, minden megyeszékhelyen területi képviselettel rendelkező futárszolgálatot alapítsak. 1997 áprilisában ez meg is történt. Az egész országot, harminc nagyvárost bejártuk vállalkozók után kutatva, majd a félretett pénzünkből vásároltunk két darab Mercedes 207-es kisteherautót a meglévő Wartburg mellé. Ez alkotta a kezdeti flottát. Most tizenöt évvel később már tizenhat darab kamion, kétszáz futár kézbesíti csomagjainkat. A cég életében az igazi áttörést az egyik szakkönyvkiadó hozta, ami folyamatosan nagy csomagmennyiséget biztosított. Hozzáteszem, akkoriban havi szinten volt négy-ötezres csomagmennyiségünk, míg ma már naponta nyolc-tízezer csomagot kézbesítünk.

A család szerepe mindebben kiemelten fontos volt, mert a vállalkozás beindításához szükséges tőke helyett csak a lelkesedés volt meg. Későbbi feleségemmel együtt raktuk le az alapokat. Mindkettőnk családja a lehetőségeikhez mérten támogatott minket: fizikai segítséggel, ötletekkel, szakmai tanáccsal, jó szóval. Pár év múlva nagybátyám Kun László csatlakozott hozzánk, mint raktárvezető. Édesanyám pedig nyugdíj előtti éveit töltötte a Sprinternél, ő alakította ki a jelenlegi pénzügyi osztályunk folyamatait.

- Jelenleg hányan dolgoznak a családból a vállalkozásban?

- Hárman. Én a logisztikai feladatokat fogom össze, Fáriné Andrássy Katalin az elszámolási területért felel és Kun László, aki a kiemelt ügyfelekkel foglalkozik.

Fári Tamás
- Miként alakultak Önöknél a vezetői szerepek?

- 12 évig irányítottam a céget, 2009-ben döntöttem a stafétabot átadása mellett, és egy belföldön elismert logisztikai szakembert kerestem. Rácz Andrásra esett a választásom, aki biztosítani tudta a fejlődést a Sprinter számára. Itt az időzítésnek volt fontos szerepe. A válság előtt jött ez a váltás, amikor úgy éreztük, hogy elértük a fejlődésünk határait. András új lendületet adott, új távlatokat nyitott meg előttünk. Ettől függetlenül a cég életéből nem vonultam ki, ma is aktívan részt veszek benne.

- Honnan jött az ötlet, hogy szakkönyves kiadványok logisztikai szolgáltatásával foglalkozzanak?

- A csomagkézbesítéssel foglalkozó futárszolgálat létrehozásának gondolata hamarabb fogalmazódott meg bennem, mint a szakkönyvek szállítása, mert úgy tapasztaltuk, hogy a piac részéről arra van igény. Később kaptuk az előbb említette könyvkiadótól a nagy megrendeléseket szakkönyvek szállítására, amely sokáig meghatározta a cég profilját. Időközben sikerült más szakkönyves megbízókkal is megállapodnunk és kiszélesedett a szállítási portfóliónk. Büszkén mondhatom, hogy számos szektor piacvezetői minket választottak, így lettünk a legnagyobb magyar tulajdonban levő logisztikai szolgáltató.

- Ha beütjük a legnagyobb internetes keresőbe a "futárszolgálat" kifejezést, számtalan céget dob fel a rendszer, köztük belföldi, nemzetközi, biciklis és légi futárszolgálatok is megtalálhatók. Mi különbözteti meg a Sprintert a versenytársaitól?

- A multinacionális vállalatokkal szemben nálunk nem kell egy kötött, feszes rendszerbe beilleszkedni. Könnyen adaptálható, gyors rendszerünk biztosítja a valós piaci igényekre szabott, rugalmas szolgáltatásunkat. Továbbá a PDA készülékkel kézbesítő futáraink által nemcsak valós idejű nyomon követést, átláthatóságot biztosítunk, hanem azt is, hogy az ezen alapuló értesítési rendszerünk által az ügyfeleink is növelni tudják a szolgáltatásuk színvonalát saját partnereiknél, ráadásul beépíthetik a saját rendszerükbe, ami például egy webáruháznál nagy előnnyel bír.

- Milyen nehézségekkel találkoztak az elmúlt 15 évben - pl. gazdasági válság, kiélezett árverseny, telített piac stb. - és hogyan orvosolták azokat?

- A piacon jelen levő erős konkurenciaharc drasztikus árcsökkentést generál, amibe mi nem mehetünk bele, mert nálunk a minőség az első. Ugyanakkor az üzemanyagárak változása bennünket is érzékenyen érintett, ezért bár sokáig kitartottunk, a múlt évben szükségessé vált az üzemanyagfelár bevezetése a bekövetkezett költségnövekedésünk minimális módon való kompenzálása érdekében.

- Hogyan érintette a válság a magyar futár-, expressz- és csomagpiacot (CEP)?

- A válság nem sújtotta a Sprintert az átlagos logisztikai szolgáltatóktól eltérően. Éppen ellenkezőleg, az utóbbi időben igencsak látványos növekedést tudtunk produkálni. 2008-ról 2010-re csaknem megdupláztuk az árbevételünket. A 2011. évi eredmények még nem véglegesek, de továbbra is növekedni tudtunk. A recesszió ellenére több 100 milliós beruházásokat hajtottunk végre az elmúlt években, és idén is további fejlesztések várhatóak. Úgy érzékeljük, mintha ügyfeleink is kezdenének kilábalni, kezd élénkülni a piac, ami az e-kereskedelem terjeszkedésének is köszönhető.

- Ezek szerint mondhatjuk, hogy a CEP piacon való boldogulás záloga a fejlesztés, beruházás?

- Amennyiben hosszú távon továbbra is sikeresek akarunk maradni, úgy valóban elengedhetetlen a piaci igényekre épülő beruházás, fejlesztés, amire a Sprinter kiemelt figyelmet fordít. 2009-ben 200 darab PDA készüléket vásároltunk futárainknak. 2010-ben pedig új 4000 négyzetméter alapterületű telephelyre költöztünk, mely által elindítottuk a raktározási üzletágunkat. A raktár kiépítése az eszközökkel együtt nettó 50 millió forintos beruházást jelentett. Ezzel a fejlesztéssel a kézbesítés mellett a teljes logisztikai folyamatot le tudjuk venni partnereink válláról. Továbbá 2011-ben új szortírozó görgősort vásároltunk a nagyobb és gyorsabb kapacitás érdekében. Ez a fejlesztés még nem fejeződött be, nyáron további bővítésre kerül sor. A belső informatikai folyamataink támogatására pedig bevezetünk egy vállalatirányítási rendszert.

- Hány embert foglalkoztatnak és ebből mennyien futárok?

- Megközelítőleg nyolcvan főt foglalkoztat a cég és százötven-kétszáz minősített futárunk van, de ebből csak négy saját alkalmazott, a többiek alvállalkozók. Van több olyan kollégánk, és területi képviselőnk is, akikkel már 12 éve dolgozunk együtt. Közülük többen hozzánk hasonlóan szintén családi vállalkozásként kezdték, és most már nekik is több alkalmazottjuk van.

- Mi a helyzet a humán politikával?

A HR feladatokat korábban külsős munkatársak, részmunkaidőben végezték, két éve vált szükségessé egy saját HR-es kolléga alkalmazása, aki kifejezetten a munkaerő kiválasztásával, toborzásával, az új kollegák beillesztésével - ami kb. három-négy hónap -illetve a meglévő alkalmazottakkal foglalkozik. Cégünkről tudni érdemes, hogy a külső és belső cégbiztonság kiemelt fontosságú számunkra, melynek érdekében minden dolgozó, alvállalkozó biztonsági ellenőrzésen vesz részt. Hasonlóképp fontos számunkra munkatársaink képzése. Attól függően, kinek mire van szüksége a munkájához, több hónapos és egy-két napos képzéseket is biztosítunk az elméleti és gyakorlati tudás megszerzése érdekében. Azt is érdemes megemlíteni, hogy az évek során megerősítésre kerültek a középvezetői pozíciók.

- Milyen elvárásokat fogalmaznak meg munkatársaikkal szemben? Számos ijesztő történet kering ugyanis az interneten becsapott ügyfelekről, kézbesítetlen csomagokról, modortalan futárokról.

- Minden futárunk biztonsági ellenőrzésen megy keresztül, és ha itt valaki nem felel meg, akkor nem alkalmazzuk, hiszen ők nemcsak a Sprintert, de a megbízóinkat is képviselik a címzetteknél. Az általuk kézbesített csomag érték, és a beszedett utánvét összegekkel napi szinten el kell számolniuk. Futárjaink PDA készülékkel dolgoznak, amelyekkel nemcsak folyamatosan nyomon tudjuk követni őket, hanem átláthatóságot is biztosítunk megbízóink részére. A futárokat a sikeresen leadott csomagok után fizetjük, ennek érdekében erősen motiváltak a sikeres kézbesítésben.

- Milyen utódlási stratégiát kívánnak kidolgozni, hogy ne essenek abba a hibába, amit a statisztika is sugall, hogy a családi vállalatok hetven százaléka nem éri meg a harmadik generációt?

- Egyelőre ismerkedünk a lehetőségekkel. A gyermekeink még általános iskolások, így nem látszik még, hogy melyikükből mi lesz, de a versenytársak logóját és autóit így is megismerik az utcán. Kicsit előremutató az is, hogy otthon csomagszortírozósdit játszanak.... Komolyra fordítva a szót, remélem, hogy ha eljön az ideje, nagy segítségünkre lesz az egyesületben megtalálható tudás.

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk

A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk