kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 8 éve

Egy hét tanulás után angolul álmodni? Egyáltalán nem lehetetlen

Hiba vagy siker? Egy biztosítótársaság igazgatója egyik este emailt írt a kollégáinak. Reggel megnézte, hogy este fáradtan mit küldött el, és kiderült, hogy a szavak fele angolul volt a levélben. Ha egy nyelvtanfolyam résztvevőjét néhány nap alatt sikerül úgy bemeríteni az angol nyelvbe, hogy észrevétlenül angolul kezd gondolkodni vagy akár álmodni, az komoly siker az oktatónak, a módszernek. A nyelvi bemerítés módszerének hazai meghonosítójával, az Angloville nemzetközi cégcsoport magyarországi vezetőjével, Horváth Alexszel beszélgettünk.

Sok évig Magyarországon a „PAPÍR”, a nyelvvizsga megléte volt csak fontos, ez mára határozottan megváltozott, aktív, használható, nem egyszer magas szintű nyelvtudás szükséges egy prezentáció megtartásához, egy eredményes üzleti tárgyaláshoz, a mindennapi munkavégzéshez. Ennek a tudásnak a megszerzéséhez pedig a legideálisabb az anyanyelvi környezet, és ehhez ma már nem kell feltétlenül külföldre menni, hiszen itt helyben is megteremthető egy intenzív anyanyelvi élményt adó „nyelvi sziget”.

Az Angloville teljesen más megközelítést alkalmaz, mint a hagyományos nyelviskolák, nyelvtanfolyamok?

Az Angloville-t nem is hagyományos nyelvtanfolyamnak tartjuk, a nálunk alkalmazott módszer, a nyelvi bemerítés, amely a hagyományostól teljesen eltérő és sokkal hatékonyabb. Ez egy bentlakásos program, melynek során minden esemény anyanyelvi környezetben zajlik, de nem tanár-diák viszonyban, nem csoportos, tantermi oktatási módszerekkel, hanem beszédcentrikus kommunikációs tréning formájában. Mindez maximálisan testreszabott módon történik, hiszen a programon ugyanannyi anyanyelvi mentor van jelen ahány résztvevő, a foglalkozások így egy mentor-egy résztvevő felállásban zajlanak. A nyelvi sziget ráadásul nagyon intenzív élményt jelent, mert egy héten át, reggeltől estig minden kommunikáció angolul történik. Sokan mondják, hogy két-három nap után az agyuk annyira átáll angolra, hogy már angolul is álmodnak.

Erre jó példa egy korábbi résztvevőnk, egy biztosítótársaság igazgatója, aki a nálunk töltött hét alatt egyik este emailt írt a kollégáinak. Reggel megnézte, hogy este, fáradtan mit küldött el, és kiderült, hogy a szavak fele angolul volt a levélben.

Éppen ez a cél, hogy a gondolkodást is átállítsuk, és közben észrevétlenül fejlődjön a nyelvtudás. A gyakorlati kommunikációs készségen van a hangsúly. Olyan helyzetekben kell megfelelni, mint prezentáció, telefonhívás vagy éppen egy üzleti tárgyalás. Fontos az aktív szókincs bővítése is, igény szerint, akár attól függően, hogy ki, milyen tematikában akar elmélyülni, milyen háttérrel, célokkal érkezik.

A tökéletes anyanyelvi környezetet akarják megteremteni?

Horváth Alex
Igen egy „kis angol nyelvi szigetet” hozunk létre, nem is feltétlenül egy országra specializáltan, hiszen a mentoroknak köszönhetően jellemzően négy-öt akcentus is jelen van. Például legutóbbi programunkon a brit, az amerikai, a skót, a kanadai és a dél-afrikai angol képviseltette magát a mentorok személyében, de szokott még lenni – főleg nyáron – új-zélandi és ausztrál is. Mindegyikhez gyorsan hozzá lehet szokni, az akcentusok jelenléte is a természetes nyelvi környezetet biztosítja, ráadásul nagyban segíti a hallás utáni megértést.

A „sziget” megnevezés több mindent jelképez, így például azt is, hogy itt a „tanfolyam” idejére egy zárt közösség alakul ki, ahonnan kizárjuk a külvilágot. Egy külső helyszínen ilyenkor csak mi vagyunk. Fontos, hogy az ember kiszakadjon a megszokott környezetéből, a munkahelyéről, a családból. Hagyományos nyelvórai szituációban éppen azért nem lehet annyira elmerülni, mert előtte, utána körbevesznek a megszokott mindennapi dolgok, amik körül közben is jár az agyunk. A helyszínen kialakuló közösség viszont nagyon fontos, hiszen ha a tudás együttes élményekhez köthető, az sokkal jobban megmarad. Intenzív tábori élményt adunk felnőtt embereknek, akár cégvezetőknek is.

A mentorok is változnak a hét folyamán?

Mindenkinek van egy kijelölt mentora, hogy minél személyreszabottabb legyen a képzés. Vele reggelente találkoznak, ő segíti a felkészülést a hét végén tartandó prezentációra, egy, a résztvevő által választott, őt érdeklő témában. A nap többi részében óránként változik a mentor személye, este pedig játékos programok vannak, amikor együtt van az egész társaság.

Az elején felmérik a jelentkező alaptudását vagy ajánlanak egy szintet, amitől érdemes jelentkezni?

Azt szoktuk mondani, hogy az alap nyelvtan és alap szókincs legyen meg, ne legyen gond egy mondatot összerakni, de sokaknál ez is inkább passzív tudást jelent, mert mondjuk régen tanult angolul vagy csak írásban használta, ezt a tudást kell aktivizálni.

Egy vezetőnek fontos a személyreszabottság? Mennyire lehet az egyéni szinthez, igényekhez igazítani a tematikát?

Az egyéni foglalkozásokra nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen jelentős előnyt jelent az, hogy nem kell egyszerre több, különböző szinten lévő emberre tekintettel lenni, mindenki a saját szintjéhez képest tud fejlődni.

Sőt, a nyelvi szinten túl azt is felmérjük induláskor, hogy az illető milyen céllal érkezik, milyen kihívásokkal néz szembe, mit szeretne elérni. Megbeszéljük, hogy milyen tematikában szeretne erősödni, mi a háttere.

Milyen kommunikációs szituációk fordulnak elő a programon?

Az üzleti jellegű tematika szándékos, hiszen nagyon sokan érkeznek hozzánk az üzleti életből, ugyanakkor akinek ez kevésbé érdekes, annak nem kell ilyesmiben részt vennie, épp ez a lényege az egyéni bánásmódnak. Voltak már nálunk HR és pénzügyi területről, de voltak trénerek, coachok is, akiknek magyarul természetesen nincs problémájuk egy előadás vagy prezentáció megtartásával, de angolul ez akár nagyobb kihívást is jelenthet, komoly stresszel járhat.

Ehhez hasonlóan nehéz feladat lehet egy telefonbeszélgetés lebonyolítása, amikor a nonverbális kommunikáció jeleit nem látjuk, a kevésbé gyakori akcentusok is bonyolíthatják a helyzetet. Ezen kívül tárgyalási helyzeteket is szimulálunk, amikor érvelni kell, meg kell tudni győzni a másikat angolul.

Hogy választják ki a mentorokat?

Az elsődleges cél, hogy minél színesebb anyanyelvi csapat jöjjön össze, mind életkor, mind háttér szempontjából, ahogy egy természetes nyelvi környezetben is. Fontos, hogy a mentorok nyitottak legyenek más emberek iránt, szeressenek tanítani, de az kifejezetten nem célunk, hogy csak tanárok legyenek közöttük, hiszen az egy teljesen másfajta interakciót eredményezne. Általában a mentorok fele-harmada rendelkezik tanári háttérrel.

Van, akinek a gátlásait kell leküzdeni egy ilyen alkalommal?

Igen, nagyon gyakori probléma, hogy aki nem használja napi szinten a nyelvet az nem mindig mer beszélni, hiába van meg passzívan a megfelelő tudása. Ezt a nyelvi korlátot kell legyőzni, amire ez a módszer azért is jó, mert a résztvevők „kényszerhelyzetben” vannak, az anyanyelvi mentorokkal nem lehet másként kommunikálni csak a saját nyelvükön. Persze nagyon támogató és inspiráló környezetben történik mindez. Hiszen a mentorok is művelt, világlátott emberek, akikkel élmény beszélgetni.

A visszajelzések alapján a legelső nap a legnehezebb. Sokan jöttek úgy, hogy izzadt a tenyerük, mert nagynak érezték a kihívást, de ezt gyorsan sikerül oldani, általában egy-két nap alatt mindenki túllép a kezdeti gátlásokon.

Mennyien vannak jelen egyszerre a nyelvi szigeten?

Általában 15-20 fő, aki tanulni jön, akik mellé ugyanennyi mentor érkezik. Bár vannak dedikált programok is, csoportdinamika szempontjából jobb, ha egymást ismerő emberekből nincs három, négynél több, mert akkor könnyebben vegyülnek, ismerkednek a többiekkel. Általában egy cégnek is egyszerűbb, ha nem több ember esik ki egyszerre a munkából.

Komoly céltudatosságra is szükség van, hiszen erre a programra rá kell szánni az időt és energiát.

Igen, általában nagyon tudatosan, célratörően választják a programot, akik hozzánk eljönnek. Lehet, hogy már több helyen, több évig próbálkoztak a nyelvtanulással, de még sincs meg az áttörés hiszen a hétköznapokban, egy-egy órában nem lehet ugyanazt az intenzitást elérni, mint egy egyhetes nyelvi bemerítés alatt.

Persze ez nem jelenti azt, hogy ezzel az egy héttel le van tudva a tanulás, érdemes tovább folytatni a tanulást, fenntartani vagy fejleszteni a megszerzett tudást. Erre nyilván többféle megoldás is létezik. Többek között mi is dolgozunk egy saját, az aktív tudás fenntartását segítő módszeren, amelyben fontos szerepet szánunk mind a közösségnek, mind az egyéni oktatásnak.

Mik a tipikus kitűzött célok, mit sikerül elérni?

A 40-50-es korosztály esetében, akik az iskolában ugyan tanultak angolul, de nem jutottak el a magabiztos, napi szinten használható nyelvtudás szintjére, a munkahelyi aktív nyelvhasználat képessége jelenti a legfontosabb élményt. Másik helyzet, amikor valaki, bár jó szinten van, de egy új állás, pozíció eléréséhez még magasabbra kell kerülnie. Volt, aki angol nyelvű állásinterjúra készült fel, ahonnan korábban a nyelvtudása hiányosságai miatt utasították el. Ilyen egyszeri megmérettetés is lehet motiváció. De szép számmal van olyan ügyfelünk is, aki azért jön, mert nemzetközi csapatba került, külföldi főnököt kapott vagy épp egy hosszabb kiküldetésre készül. Nekik is nagyon sokat segíthet, hogy rövid idő alatt eljussanak arra a szintre, ahol az angol már készség szinten megy, és nem jelent problémát a professzionális, munkahelyi kommunikáció.

Hogyan fejlődik az Angloville, mik a jövőbeni célok?

Komoly terveink vannak nemzetközi szinten. Összességben már hatodik éve működik az Angloville: Lengyelországban indultunk, ehhez jött 2014-ben Magyarország, jelenleg pedig már Romániában és Csehországban is szervezünk programokat. Azt látjuk, hogy a problémák a régióban hasonlóak, így erősen tudunk építeni a többezer korábbi ügyfél részvétele során szerzett tapasztalatokra. Mindeközben bővítjük program-kínálatunkat is: rövidebb, hétvégi programjaink azoknak szólnak, akik nem tudnak egy hétre elszakadni a munkából. Azok pedig, akik szeretnek egyenest a mélyvízbe ugrani, idén először Dublinba is mehetnek nemzetközi programunkra. Írországban ugyanezzel a módszerrel 10 napot lehet eltölteni, de ott természetesen kihasználjuk a helyi adottságokat, és a résztvevőknek éles helyzetekben is ki kell próbálniuk magukat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk