Szerző: Kovács Zita Megjelent: 6 éve

Felhő alapon olcsóbbá tehető a HR

Még csak néhány hónapja érhetők el a felhő alapú szolgáltatások Magyarországon, mégis jó néhány hazai cég felfigyelt már a 21. századi technológiára. Mivel bármilyen humánügyvitellel kapcsolatos vállalati igény kielégíthető ezzel, így egyre több társaság alkalmazza azt a HR-feladatok ellátására.

A felhő alapú hoszting szolgáltatás egy technológia, amely azt jelenti, hogy a szolgáltató online hozzáférést biztosít a saját szerverparkján futó szoftverekhez. Ezzel bármilyen humánügyvitellel kapcsolatos vállalati igény kielégíthető - mondta Kudich Zsolt, a Nexon alkalmazás és projekt ágazatának igazgatója, hozzátéve: erre náluk azért nyílik lehetőség, mert a cég teljes portfóliója elérhető a hoszting szolgáltatás keretében, és megoldásaik a HR minden területét lefedik. Mint közölte, rendszerük ugyanakkor moduláris felépítésének köszönhetően részleteiben is igénybe vehető.

A bevezetés óta eltelt időszakot figyelembe véve a vállalatoknál a legnépszerűbbek a dolgozói önkiszolgáló rendszerek, illetve a cafeterianyilatkoztatás és a munkaidő-nyilvántartás felhő alapon történő megvalósítása.

A felhő alapú szolgáltatás nagy előnye, hogy a vállalatoknak nem kell megvásárolni a licencet, a szoftverek használatáért mindössze havidíjat fizetnek. Emellett a rendszer futtatásához szükséges háttérinfrastruktúrát is a szolgáltató biztosítja, így a vállalatnak tulajdonképpen csak internetelérésre van szüksége. Összességében tehát elkerülhető a magas bevezetési költség, és a használat alapú havi díjnak köszönhetően hosszú távon is tervezhetők maradnak a kiadások.

Elérhetőség és adatbiztonság

A felhő alapú technológia kapcsán leggyakrabban az elérhetőség és az adatbiztonság miatt merül fel kérdés. Ezért érdemes olyan szolgáltató megoldását választani, amely a szolgáltatási szerződésben vállalja a magas (például 99,9 százalékos) rendelkezésre állást, valamint azt, hogy a szoftverei a rendszeres frissítéseknek köszönhetően mindig naprakészek. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a szolgáltató milyen intézkedéseket tesz az adatvédelem érdekében. Ezzel kapcsolatban jó iránymutató lehet, hogy a szolgáltató milyen információbiztonsághoz kapcsolódó független minősítésekkel, tanúsítványokkal rendelkezik.

A Nexon többféle fizikai és logikai adatvédelmi megoldást is alkalmaz, így például a vírusvédelem mellett gondoskodik a biztonságos adatátviteli és mentési eljárásról, az adatok sértetlenségét pedig titkosítással is garantálja. A számítási felhő biztonságát emellett szigorú informatikai és humánpolitikai előírások garantálják, amelyek minőségét ISO 27001-es tanúsítvány is bizonyítja - emelte ki Kudich Zsolt.

A cég elsősorban olyan vállalatoknak ajánlja a felhő alapú szolgáltatást, amelyek kisebb informatikai költségvetéssel rendelkeznek vagy nem a humánügyvitel fejlesztése áll a fontossági listájuk első helyén, mégis szeretnék egy profeszionális szoftver előnyeit kihasználni.

A Nexon tavaly 50 millió forintos fejlesztést hajtott végre, amellyel egy magas rendelkezésre állású és nagy teljesítményű virtualizált szerverkörnyezetet alakítottak ki. A virtualizált megoldásnak köszönhetően rugalmasan tudnak reagálni a változó ügyféligényekre, amely különösen fontos a HR területén, hiszen itt a szoftverhasználat bizonyos időszakokban - például a havi bérszámfejtés esetén - kiugróan magas szintet érhet el.

Egyre népszerűbb a szolgáltatás

Magyarországon a humáninformatikában a felhő alapú hoszting szolgáltatást még nem alkalmazzák széles körben, a HR-szolgáltatásokat nyújtó cég partnerei körében azonban egyre többen ismerik fel az előnyeit. Januárban például 20 ezer munkavállaló nyilatkozott zökkenőmentesen cafeteriakerete felhasználásáról a nexCAFÉ rendszer webes felületén keresztül - tudatta Kudich Zsolt.

Külföldön az informatika szempontjából is fejlettebb országokban használják többen a számítási felhőt. Egy 2009-ben készült globális felmérés (2009 Global Survey of Cloud Computing) szerint világszerte 10-ből 6 IT-döntéshozó ismeri a felhő alapú technológiát, de az USA-ban már 10-ből 9 ez az arány. A vállalatok nagyobb része (61 százaléka) ugyan még nem használta a felhő alapú technológiát a felmérés készítése idején, de azok közül, akik már bevezették, 44 százalék a HR szolgáltatások - például a toborzás-kiválasztás - támogatására is használta ezt a megoldást.

Cloud computing a Microsofttól

Magyarországon a Microsoft biztosít olyan technológiát, amellyel a fejlesztő cégek készíthetnek HR-fókuszú alkalmazásokat. Egyelőre Magyarországon nem készültek ilyen célú konkrét alkalmazások, de a Microsoft Magyarországnak már van olyan HR-területen tevékenykedő partnere, a Nexon, akik cloud computing megoldást használnak. Az elképzelés egyébként remek, hiszen például az álláskereső portálok szolgáltatásainak kiszélesítésében komoly lehetőségeket kínál a számítási felhő, mivel a pályázókkal valós idejű és teljes értékű kapcsolat tartható akár az arra alkalmas mobiltelefonjukon keresztül is - közölte a HR Portállal Guttray László, a cég PR menedzsere.

A felhő-számítástechnika szolgáltatás alkalmazásakor az ügyfelek minimális hardverberuházással, havonta fizethető átalánydíj megfizetésével olyan korszerű szolgáltatásokat vehetnek igénybe, amelyeket egyébként csak akkor használhatnának, ha önálló licencjogosításokkal rendelkeznének - hangsúlyozta a szakember. Fontos, hogy a felhő-alapú szolgáltatások alkalmazása "oldalirányban skálázható", ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ügyfelek a mindenkori aktuális igényeiknek legjobban megfelelő szolgáltatást kaphatják.

Például ha egy álláskereső portálon egy nagyvállalat több száz új állást kíván meghirdetni, akkor a következő hetekben-hónapokban várhatóan meredeken megnövekszik majd a beküldött pályázatok száma - amelyek fogadásához átmenetileg megfelelően kibővített sávszélesség és szoftveres háttér szükséges. A lényeg az "átmenetileg", hiszen az igények kiszolgálását előre meghatározott idősávra is lehet korlátozni. Ha azonban egy olyan vállalkozásról beszélünk, amely várhatóan folyamatosan növekszik, akkor a felhő alapú szolgáltatások igénybe vételének bővíthetősége is tervezhető lesz - és tudjuk, hogy a "tervezhetőség" az egyik legfontosabb szempont a vállalkozások életében.

A szolgáltatás előnye az is, hogy ez egy földrajzilag elosztott rendszer, az adatközpontok a világ számos pontján megtalálhatók, így a felhőben levő adatok bárhonnan optimálisan elérhetők, ami kiváló alapul szolgálhat olyan cégeknek is, amelyek piaca nem korlátozódik Magyarországra. A felhasználó számára fontos az egyszerű karbantartás is: a szerverek karbantartásával, a rajtuk futó szoftverek frissítéseivel nem kell többé az ügyfeleknek vesződniük - a gépek már a "felhőben" vannak, így a karbantartás is a Microsoft feladata. Ugyanígy fontos szempont a magas rendelkezésre állás is, a szolgáltatás anyagi ellentételezéssel garantált rendelkezésre állása legalább 99,9 százalékos - valamint a kiszámítható és alacsony teljes élettartamra vetített költség. Az előfizetéses rendszernek köszönhetően az informatikai költségek jól tervezhetők, hardver- és szoftverbeszerzésre pedig nincs szükség - tette hozzá Guttray László.

A rugalmasság mellett a csomag másik fő jellemzője a biztonságossága. A szolgáltatások egyrészt biztonságos internetprotokollokon - HTTPS, illetve HTTP over SSL - keresztül érhetők el, másrészt a hibatűrő (redundáns) hálózati architektúra révén egy esetleg időlegesen elérhetetlenné váló adatközpont helyét azonnal átveszi egy másik. Ezen tulajdonságoknak köszönhetően a Microsoft Online Services a szerződésben 99,9 százalékos rendelkezésre állást garantál.

A hazai vállalkozások nagyon gyorsan felfigyeltek a felhő-alapú számítástechnika előnyeire. Már az áprilisi bejelentés idején is több cég alkalmazását mutatta be a Microsoft, egy részük felhasználóként alkalmazza a XXI. századi technológiát, de van olyan hazai fejlesztő-cég is, amely már a nemzetközi piacra is betört - számolt be a szakember. Habár a szolgáltatás hivatalosan csak áprilisban jelent meg Magyarországon, a Microsoft már az induláskor számos partnerét sikerrel győzte meg a Windows Azure bevezetéséről.

Költséghatékony megoldás

Minimális hardver-beruházással maximális felhasználói lehetőségek érhetőek el Guttray László szerint. Mivel az adatok és a programok a Microsoft kiszolgálóin találhatók, nem szükséges drága szerverekre beruházni az informatikai rendszer működtetéséhez. Az egyszerűbb IT-infrastruktúrának köszönhetően a hagyományos informatikai rendszer számos eleme szükségtelenné válik a számítási felhőben, ezáltal egyszerűbb, jobban kézben tartható lesz az eszközpark. A költséghatékony üzemeltetést biztosítja a rugalmas skálázhatóság is: a rendszeresen, vagy alkalmilag jelentkező csúcsidőszakokban rugalmasan növelhető a rendszer összteljesítménye.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Csökkentik a műszakok számát az Audinál

Háromról két műszakra áll át a győri Audi decembertől, a döntést a dolgozóknak is bejelentették. A járműgyárban dolgozó 4000 alkalmazott... Teljes cikk

Sokan bizonytalanok a munkahelyük jövőjét illetően

A szakképzetlen munkavállalók, a pályakezdők és a nyugdíj előtt állók bíznak legkevésbé munkahelyük stabilitásában, derül ki a BNP Paribas... Teljes cikk

Varga Mihály: Rekord alacsonyan a munkanélküliség

A rendszerváltozás óta nem volt ilyen alacsony, 5,1 százalékos a munkanélküliség Magyarországon, az Európai Unióhoz viszonyítva is jól állunk,... Teljes cikk

Magasabb fizetésekkel a munkaerőhiány ellen

Már augusztustól magasabb fizetés érkezik a Lidl dolgozóinak. A bolti dolgozók összjövedelme bruttó 313 ezer forint lesz, amelyben benne van a... Teljes cikk

Megint újságírók letartóztatására adtak parancsot Törökországban

További 47 újságíró ellen adtak ki elfogatási parancsot a hatóságok szerdán Törökországban a július 15-i puccskísérletet követő tisztogatások... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Gyakorlati HR-képzést indít a NEXON és a Kodolányi János Főiskola

Gyakorlati képzésre fókuszál a Kodolányi János Főiskola új tanszéke, amely a NEXON támogatásával jött létre. Olyan HR-szakembereket...