kapubanner for mobile
Mészáros Etelka
Megjelent: 9 éve

Három F a munkaerő megtartásáért

Mit tehet egy cég, hogy megtartsa a dolgozóit és vajon mennyire sikeres ebben? Különösen hangsúlyos ez a kérdés az SSC-knél (Shared Service Centre), ahol köztudottan nagy a fluktuáció. Mi okozza az elvándorlást és mit kellene tenni, hogy ottmaradjanak a dolgozók, ne lehessen elcsábítani őket akár pár ezer forinttal több fizetésért? Ennek jártunk utána Szabó Tímeával a Partnering Central Europe tanácsadó partnerével.

images

images

Hazánk egyik legnagyobb munkaerő felszívó területe a nagyvállalatok által létrehozott, központosított szolgáltatást nyújtó SSC, ahol a HR tevékenységet, pénzügyet, logisztikát és IT szolgáltatásokat centralizálják, de manapság hallani jogászokat foglalkoztató SSC-ről is. Fiatal, hosszú történelmi múlttal nem rendelkező területről van szó: Magyarországon mindössze 10-15 éves múltra tekinthetnek vissza az SSC-k, melyeknél főképpen az Y-generációt foglalkoztatják. Épp ezért még nem alakulhatott ki olyan vezetői réteg, amely a korábbi tapasztalatokra támaszkodhatna, emellett hiányzik a főiskolai szolgáltatói szektor képzése és állami támogatás sincsen.

Szabó Tímea
Szabó Tímea szerint nem indokolt a fluktuáció, mert megfelelő munkakörnyezettel és motivációval elérhető, hogy ne menjenek el a dolgozók. Ennek a korosztálynak nem elég, hogy magas fizetést ígérünk – mondja. A fiatalok az egyetemről kikerülve még örülnek az első fizetés megérkezésének, de a monoton munkavégzés hamar elveszi a lelkesedésüket, és - ha nem motivál megfelelően a vezető -, más munkahely után néznek. Szabó Tímea 3 F-es megoldást javasol: a Fun, Friend és Feedback szavakkal jellemzi a munkaerő megtartást. A Fun lényege, hogy a munkakör érdekes, élvezetes, változatos legyen, ne váljanak robotokká a fiatalok és legyen sikerélményük. A Friend-nél barátok szerzésére utal, olyan közösséget kell létrehozni, ahol megtalálják önmagukat, meg tudják osztani a gondolataikat, gondjaikat. A Feedback, vagyis a visszajelzés elengedhetetlen, mivel ez a generáció nem várja meg, hogy 3 hónap múlva teljesítményértékelés lesz, azonnali minősítést vár el a főnöktől.

A vezető, mint fluktuációs tényező

Megfelelő vezető mellett nem indokolt a munkaerő elvándorlás. Amennyiben a vezető folyamatosan kommunikál a beosztottakkal, dicséretet ad, vagy akár fejlesztendő területet jelöl meg, azaz nem csak azt figyeli, hogy a kulcs teljesítménymutatók (KPI-ok) teljesülnek-e, jelentősen hozzájárulhat a dolgozók Jól-létéhez, ezáltal megtartásához. A vezetőnek el kell döntenie, hogy hogyan akar bánni az emberekkel, mennyire szeretné őket valóban vezetni, ezáltal több időt fordítani a munkatársaira. Kétféle vezető létezik: egyik, aki jól ismeri a szakterületet, a másik pedig valójában az emberek vezetője. A mostani hierarchikus szemléletnél ez a kettő elválik egymástól. Egy vezetőnek szakmai menedzserből vezetővé kellene válnia.

A flow élmény

A Flow elmélet kimondja, hogy a dolgozó szintjére kell beállítani az elvárásokat. A túl magas követelmények összezavarnak, teljesíthetetlenek. Az sem jó, ha két-három nyelvtudással, diplomával monoton, egyhangú feladatot kap a munkavállaló, mert unatkozni fog, holott sok dolga is lehetne. A jó vezető megtalálja a középutat és tudatos munkavállalókat nevel.

Hogyan lehet a dolgozó tudatos? Ebben nagy szerepe van a magyar állami oktatásnak, és a vállalatoknak egyaránt. A fiatalok az iskolai környezetből kikerülnek a munka világába és nem kapnak segítséget. Nézzünk meg egy általános kiválasztási folyamatot. A jelölt elmegy az interjúra, jó esetben előtte tájékozódik a cég honlapjáról, majd általános, a HR szokásoknak megfelelő semmitmondó kérdéseket kap az interjún, például mondja meg, hogy mi az erőssége, gyengesége. Nem derül ki, hogy az illető akar-e tanulni, fejlődni, mennyire van kitartása. A megfelelő az lenne, ha már az Assessment Centernél részletesen bemutatnák a céget, vezetőket, ismertetnék, hogy hova fog kerülni, milyen feladatkört fog ellátni. Meg kellene tudnia, hogyan fogják mérni a teljesítményét, mennyire szabályozott környezetbe fog bekerülni, és ha így kialakul benne egy kép, másképp áll a vállalathoz, el tudja dönteni, hogy ott szeretne-e dolgozni vagy sem. A nagyvállalatoknál optimális esetben szocializációs folyamaton mennek keresztül a jelöltek, azaz segítik őket a beilleszkedésben, hogy eggyé váljanak a cég kultúrájával. Amennyiben egy cég az adott munkakörhöz nem jól határozza meg, hogy kire van szüksége, az igények nem találkoznak, így gyorsan el fog menni a dolgozó.

Az SSC-kben nagyon magas a fluktuáció, a nagyvállalatok egymástól szipkázzák el az embereket. Mivel a munkavállalók nem tudatosak, akár 5 ezer forintért is átmennek egy másik, szinte ugyanolyan vállalathoz, nincs meg bennük az a tudatosság, hogy saját karrierépítésbe kezdjenek. Erre adhatna kiváló megoldást, ha az új kollégák előképzésben részesülnének: még alkalmazásuk előtt megtanulnák, mit jelent pontosan a munkakör és egy monoton munkánál hogyan viselkedjenek.

Mit tehet az SSC, hogy megtartsa a dolgozóit?

Az SSC-k a szolgáltatási szektorban működnek, fontos szem előtt tartaniuk, hogy ha nem elégedett a munkavállaló, az ügyfél sem lesz az – véleményezi Szabó Tímea. Az elégedettség úgy is elérhető, hogy gazdagítják a munkakört: csapatmunkára ösztönzik az alkalmazottakat, ami hozzásegíti őket a jó légkör kialakításához és megtartásához.
Az SSC-knél lényeges, hogy a munkatársak folyamatos képzésben részesüljenek az amúgy is szükséges nyelvtudást tanfolyamokkal erősítsék, segítsék elő a vállalaton belüli rotálódást. A jó vezető ebben a szektorban is figyeli a beosztottait, kommunikál velük, dicséri, bizalmat és önálló döntési jogkört ad. A megfelelő kommunikáció egy juttatási forma is lehet és ezzel sok minden megelőzhető.

Azonban itt is nézzük reálisan az alkalmazottakat. Minden embernek más a motivációs tényezője. Hibás az a vállalati szemlélet, hogy dekára mérik a juttatásokat és elismerést, és mindenkinek ugyanazt adják. Nem szabad a dicsérettel fukarkodni, ha valaki valamit jól csinált, ismerjük el.

Azért nem annyira rossz!

Megkérdeztünk egy SSC-ben dolgozó fiatalt, hogy a cége milyen eszközökkel törekszik a dolgozók megtartására. Elmondása szerint havi programok szervezésével színesítik a dolgozók életét. Élő képeslapokat készítenek, amire virágmagokat szórnak, gyümölcsnapokat tartanak, süteményeket sütnek és a bevételt jótékony célra fordítják. Saját tornateremben sportolhatnak a délutáni órákban és utazásokkal, országokkal kapcsolatos előadásokat hallgathatnak. Ezen kívül kedvezményes áron masszírozást vehetnek igénybe, valamint a tetőteraszon pihenhetnek. A cég talent programja segíti őket, hogy az előrelépéshez, vagy másik pozíció betöltéséhez milyen készségek szükségesek és milyen tanfolyamokat kell elvégezniük. Online tanfolyamokon vehetnek részt és a cég finanszírozásával nyelvet tanulhatnak. A munkaállomások korlátolt száma miatt havonta több napot otthon dolgozhatnak, természetesen ezt szigorúan be kell tartaniuk, nincs lógási lehetőség – mondta Zsuzsa. Legújabban pedig play zone-t nyitott a cég büfével, billiárd és csocsó asztalokkal, x-box játékkal, pihenősarokkal és kanapéval.

Gamification, mint motivációs eszköz

Kiderült, hogy a gamification, mint üzleti játék, a munkaerő-felvételre is jól használható. Például egy többfordulós játékban az SSC különböző pozícióiba helyezkednek el a jelöltek és a vállalati stratégiának megfelelve hoznak döntéseket. Szabó Tímeáék kimondottan egy nagyvállalat monoton munkaköreire fejlesztenek ki virtuális üzleti játékrendszert, amely véleménye szerint a munkaerő megtartására is alkalmas.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk