kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 éve

Hogyan fejleszthető a tanulási agilitás a szervezetben?

Bár elméletben tudjuk, hogy az élethosszig tartó tanulás idejét éljük, és senki nem ülhet nyugodtan a babérjain egy megszerzett képesítés birtokában, mégis sok szervezetnél hiányzik vagy nem kellően tudatosan támogatott a tanulás-képzés kultúrája. Pedig ma már nem egy felmérésből tudható, hogy különösen a fiatalabb munkavállalóknak alapvető elvárása egy munkahellyel szemben, hogy az biztosítson tanulási, fejlődési lehetőséget. Így nem árt a szervezeteknek elgondolkodni, hogy mit is jelent a vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban. Erre mutatott jó gyakorlatokat a HR Portal és a Come and Grow közös rendezvénye, amelynek Tréningkatalógus helyett tanulási kultúra volt a címe.

A vállalati képzések területe több szempontból is eléggé kétarcú - kezdte bevezető előadását Szilágyi Judit, vezetésfejlesztési tanácsadó, executive coach, a Come and Grow ügyvezetője. Ezek egyik vetülete, hogy míg a multinacionális cégek nagyon sok pénzt elköltenek képzés-fejlesztésre, addig a kkv-k közül nagyon kevesen tartják ezt fontosnak. A másik jellemző, hogy a fizikai dolgozókat a kötelező oktatásokon kívül szinte egyáltalán nem képzik a cégek, pedig a gyártó vállalatok tőlük várják az eredményeket. A tanácsadó szerint a tréning katalógusok felett, amelyeket még mindig nagyon sok cég használ, pedig eljárt az idő. Ezért sokkal fontosabb kérdés, hogy milyen az adott cégnél a tanulási kultúra, a tanuláshoz való hozzáállás. Akarnak-e tanulni az emberek? Jellemző-e a growth mindset? Akrják-e alkalmazni és továbbadni a tanultakat a kollégák?

Persze ezeket a kérdéseket eleve csak akkor lehet feltenni, ha az adott szervezetben értékelik, ha valaki tanul, ha ösztönzik, hogy tanuljon. Ha az elsőszámú vezető és a képzési vezető együttműködve ezt kommunikálja a szervezet tagjai felé, sőt jó példával jár elől. Ha van ilyen példa, erőforrás, rendszer és folyamatok, akarat a tanulási kultúra kialakítására vagy fejlesztésére, akkor felkelthető a szervezetben a tanulási agilitás.

Mint Szilágyi Judit hangsúlyozta, ahogy ezt számos prognózis előrevetíti, a következő tíz évben több változás várható, mint ami az elmúlt negyven évben történt, erre pedig fel kell készíteni a munkavállalókat. Ez a vállalatok számára stratégiai kérdés, amit a vezetőkben is tudatosítani kell.

A vezetőnek hinnie kell a tanulás fontosságában

A paradigmaváltás szükségességével folytatta a témát Schieszler Tamás, a Come and Grow tanácsadója, aki szerint ez kockázattal, kényelmetlenséggel jár, és még drága is lehet, de csak így lehet továbblépni és eredményesen eligazodni a 4. ipari forradalom idején. A szakember szerint, akik a tanulás segítségével nem fogják tudni meglépni ezt a lépcsőfokot, azok digitális rabszolgák lesznek és a perifériára szorulnak. Akik azonban a nyertesei szeretnének lenni ennek a változásnak, azoknak olyan kultúrát és működést kell teremteni, ami a tanulást lehetővé teszi. A vezetőknek pedig azt a szemléletet kell átadni, hogy számukra az igazi siker és a vezetői munka értelme, ha ki tudják bontakoztatni kollégáik potenciálját.

Schieszler TamásSchieszler Tamás
A vezetőknek is el kell fogadniuk a változást, alkalmazkodni hozzá, jó együttműködéseket teremtve a szervezetben és a hozzá kapcsolódó külvilággal. Ha ez működik, akkor tud hatékonyabb lenni a vállalat is. Schieszler Tamás szerint a vezető hite és küldetéstudata az emberei fejlesztésébe sokkal lényegesebb, mint az üzleti kényszerhelyzet.

A folyamatba a középvezetők bevonásáról beszélt az ExxonMobil képzés-fejlesztési vezetője Ferencsák Tímea. A cégnél két éve indították el a coaching programot, ami segíti képezni a sokszínű vezetői csapatot. A vállalat dinamikus növekedése miatt, sokan gyorsan kerültek vezetői pozícióba, és nem nagyon volt idejük belenőni a szerepbe. Viszont elvárás feléjük, hogy jó vezetők legyenek. A cég ezért fejlesztési programmal segíti őket, hogy agilis, coachszemléletű vezetővé váljanak. Az egyéni és a csoportos tanulásra egyaránt hangsúlyt fektetnek, illetve fórumot is biztosítanak az érdekelteknek, hogy egy-egy téma köré építve megbeszélhessék tapasztalataikat, informálisan oszthassák meg egymással a tudásukat. Vannak tanulótársak, házi feleadat stb.

A coaching megtérülésének vonatkozásában már konkrét tapasztalatokról számolt be Ferencsák Tímea, mert mint mondta a vezetők személyes jól-léte változott, ez pedig hatással van a csapataikra is. A hatékonyságot bizonyítja, hogy folyamatos igény van a programra, a fluktuáció pedig csökkent. Utóbbiról nem mutatható ki egyértelműen, hogy ez a program hatása, de a képzés-fejlesztési vezető reméli, hogy hatása van a pozitív tendenciára. Fontos visszaigazolása annak, hogy a vezetők szeretnek tanulni, hogy a programot nem a HR szervezi, hanem a vezetők saját maguknak alakítják ki. Belső coachok kiképzésével pedig az egész szervezetre ki tudják terjeszteni ezt a coaching szemléletű képzési rendszert.

Online tanulás offline módon

A fejlődés egyértelműen a digitalizáció, a globalizáció és az eredményfókusz felé halad, jelentette ki Bölcsföldi László, a FranklinCovey Magyarország ügyvezető igazgatója. A tanulási szokások megváltoztak, a bizalom és a transzparencia felértékelődtek. Így bizonyos, korábban működő dolgok, ma már egyáltalán nem működnek. Erre hozott is néhány példát:

-„a messziről jött bölcs” - mint megmondóember, az egyszeri vagy néhány alkalmas „tudásátadás” nem hoz komoly változást.

- az online tanulási platformok, amelyekre előfizetnek a cégek, mert elhiszik, hogy a dolgozók tanulni fognak. A tapasztalat azt mutatja, hogy nem fognak, mert a spontán tanulásra általában nem marad energia. Ha nincs közös feldolgozás és élménymegosztás, akkor mindössze 7% használja a kizárólag online eszközt.

Valódi változásokat blended megoldásokkal lehet elérni, ahol sok hatás éri a tanulót, az inger folyamatos, és így viselkedésváltozást ér el a folyamat.

Kálmán-Gróh AlexandraKálmán-Gróh Alexandra
Az együttműködés, a tapasztalatcsere, a belső motiváció és a tanulásra fordított dedikált idő fontosságát emelte ki Kálmán-Groh Alexandra, az Avis Budget Group BSC képzés-fejlesztési vezetője is. Aki szerint online tanulásra van szükség offline módon. Ez azt jelenti, hogy az online rugalmasságát és variálhatóságát kell ötvözni a személyes jelenléttel és egyéni tanulási utakkal. Ők ezt tették 100 fő számára elindított tehetségprogramjukban. A tartalom, amit a munkavállalók használnak személyre szabható, előkészítő és utánkövetésre alkalmas feladatok egyaránt vannak. Az alapozás időszakában fontos a 360 fokos felmérés, hogy meglegyen a fókusz. Az elmélyítés 2-3 órás tantermi modulokkal, belső trénerek segítségével történik, majd jön a beépítés, egyéni tanulással, feladatmegoldással, végül pedig a megosztás, kis csoportokban témafeldolgozás és tapasztalatcsere. Kálmán-Groh Alexandra hangsúlyozta, fontos ez a kidolgozott keretrendszer, hiszen így a tanulók soha sincsenek magukra hagyva, illetve kulcskérdés a vezetői támogatás, aki valóban tiszteletben tartja a dedikált tanulási időt, és akivel meg lehet osztani a tanultakat.

Pesti Kornélia és Kun-Nagy Klára az OTP Contact Center képviseletében a tanulás fontosságára mutatott rá a minőségi ügyfélszolgálat kialakításában. 2016-ban elindult egy transzformáció a cégnél, ahol a változást lehetőségként igyekeztek megragadni. Mint mondták a külső és belső ügyfélelégedettség egyaránt fontos, hiszen a munkavállalók csak akkor teljesítenek jól, és hozzák az elégedett ügyfeleket, ha maguk is jól érzik magukat a munkájukban. A transzformáció során a működési folyamatokat is igyekeztek hatékonyabbá tenni, kiiktatni azokat, amelyek korábban akadályozták a hatékonyságot. Cél volt a tanácsadó szemlélet kialakítása, a szemléletformálás és a személyiségfejlesztés a kollégák körében. Ebben coaching, tréning, az oktatás sokféle formája helyet kapott, bizalmi és támogató légkörben.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Hogyan fejleszthető a tanulási agilitás a szervezetben?
2. oldal - Vezetői támogatás és példa nélkül nem megy
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk