Mi a közös a legsikeresebb cégek humán gyakorlatában?
A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki - tartalmazza a Profiles International idei felmérése, amelyből kiderül, melyek Magyarország leghatékonyabb vállalatai. Meglepő eredmények is születtek: az energiával foglalkozó vállalatok, valamint a mezőgazdasági ágazatban működő cégek például kiemelkedően jó eredményeket értek el.
Számos tényezőre oda kell figyelnie egy cégnek, ha valóban hatékony szeretne lenni. A Profiles International ezeket próbálta feltérképezni Magyarország leghatékonyabb vállalatai - 2011 című kutatásában, amelynek eredményei a napokban jelentek meg. A kutatás alapján azonosították azokat a legjobbnak bizonyuló megoldásokat, amelyek véleményük szerint magyarázatul szolgálnak a kiemelkedő hatékonyságra. A tíz leggyakoribb megoldást kétfelé osztották: öt "emberekkel kapcsolatos", valamint öt "stratégiával és a vállalat működésével kapcsolatos" jellemzőre.
Az emberekkel kapcsolatos tényezők a következők: teljesítmény-orientált vállalati kultúra, hatékony vezetők, alkalmazottak képességeinek maximális hasznosítása, alkalmazottak hatékonysága, az innováció ösztönzése. A stratégiával és a működéssel kapcsolatos legfontosabb jellemzők pedig: fejlett technológia alkalmazása, pénzügyek megfelelő kezelése, hatékony vállalati folyamatok, hatékony terjesztési csatornák illetve hatékony marketing és márka-menedzsment.
A kutatásban résztvevő legsikeresebb tíz vállalat a következő lett: Fibria Trading International Kft., Sanyo Hungary Kft., MOL Energiakereskedő Zrt., EMFESZ Kft., MVM Trade Zrt., SE-CEE Schneider Electric Kft., E.On Földgáz Storage Földgáztároló Zrt., OTF Fővállalkozó Zrt., E.On Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., Crown Magyarország Csomagolóipari Kft.
"A célunk az volt a kutatással, hogy megismerjük, mi a közös a leghatékonyabb munkáltatók humán gyakorlatában. Abból a tényből indultunk ki, hogy ma Magyarországon - de másutt sem - olcsó a munkaerőt foglalkoztatni, és a cégeknek ezen a téren jó stratégiákkal és gyakorlattal kell rendelkezniük, mert akkor működhetnek csak gazdaságosan. Tanácsadóként nap mint nap elmondjuk a vezetőknek, milyen fontos, hogy elkötelezettekké tegyék a munkatársakat. Ezzel a kutatással ez számokban is igazolódott. Nem titkolt célunk volt, hogy ügyfeleinknek olyan értékes "best practice"-t tudjunk javasolni, ami bizonyítottan kiemelkedő gazdasági eredményekhez vezet. Elmondhatom, hogy sikerült ezt a célt elérnünk. Rendszeresen bebizonyosodik, amikor megtérülés-számításokat végzünk egy-egy ügyfelünknek a saját mutatószámai alapján, hogy bőségesen megtérül a human tőkére (objektív felmérések alapján megtervezett, személyre szabott) fordított beruházás: legyen az kiválasztás, fejlesztés, tréning vagy coaching, esetleg teljesítményértékelés" - mondta el a HR Portálnak Trizna Júlia, a Profiles International ügyvezető partnere.
A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki - derült ki a kutatásból. Ebben minden munkatárs törekszik arra, hogy elérje a szervezet számára legfontosabb célokat. A vezetők általában bátorítják az egyéni kezdeményezőkészséget és a magas szintű csapatmunkát, hiszen az eredményességhez mindkettő nélkülözhetetlen.
A hatékony vezetők megléte elengedhetetlen. A hatékony vezető nem csupán ellenőriz és felügyel, hanem feladatának tartja, hogy munkatársai egyéni sikereket érjenek el, és hogy a csapat az elvárt eredményt hozza. A leghatékonyabb vállalatok általában a versenytársaiknál aktívabban kutatják fel és fejlesztik a hatékony vezetőket.
Nem mindegy az sem, hogy az alkalmazottak képességeit miként hasznosítják, hiszen átlátható működés esetén kisebb létszám is elegendő. Ehhez a vezetésnek átlátható stratégiával kell rendelkeznie; ebből következik a vállalat megfelelő szervezeti struktúrája, valamint az azt alkotó, a stratégia hatékony megvalósulását biztosító munkakörök létrehozása. Minden munkakörhöz egyértelmű leírás és célok tartoznak, így mindenki pontosan tudja, kinek mi a feladata.
A leghatékonyabb magyar vállalatok nagy figyelmet fordítanak a személyzeti költségekre. Egészséges szkepticizmussal és óvatossággal vizsgálnak meg minden létszámnövelésre vonatkozó kérést. Elvárják, hogy mindenki egy kicsit előbb érkezzen a munkába, és egy kicsit később távozzon onnan. A prioritások rendszeres vizsgálatával pedig meghatározzák a legfontosabb feladatokat, valamint azokat is, amelyek - mivel nem termelnek elegendő hozzáadott értéket-, elhagyhatók. Általában szívesen fektetnek be technológiai megoldásokba és képzésbe, ha ezzel csökkenthetik a létszámot és/vagy mérsékelhetik a létszám növekedését.
"A kutatás során azt tapasztaltuk, hogy a dolgozók, az alkalmazottak szívesen válaszolnak a kérdéseinkre" - mondta Trizna Júlia. Hozzátette: nehézség néha adódott, amikor egy-egy szervezeti vezető úgy vélte, jobb, ha nem vizsgálódnak az ő munkatársai között, mert ők erre nem érnek rá. A vállalatvezetők azonban támogatták ezeket a kutatásokat, mert nekik fontos volt a visszajelzés az eredményről. Minden vállalatnak előny egy ilyen kutatásban szerepelni, nemcsak PR szempontból, bár ez sem elhanyagolható, hiszen felfigyel rá a sajtó, hanem azért is, mert olyan ez, mintha tükörbe nézhetne a szervezet: "milyen is nálunk a vállalati kultúra? Főképpen: milyen a legjobbakéhoz képest? A versenytársainkhoz képest? A mi ágazatunk más szereplőihez képest? Mit tehetnénk mi azért, hogy eredményesebbek legyünk? Mi az, amit mások megtesznek, de mi még nem tettünk meg ezért a célért?"
Fontos kérdés az alkalmazottak hatékonysága is, így a világos célok kitűzése és az elvárt eredmények ellenőrzése. A leghatékonyabb vállalatok a szervezet minden szintjét érintő, világosan megfogalmazott stratégiai célokkal rendelkeznek, és a teljesítmény mérése is ehhez a stratégiához igazodik. Ennek következtében az alkalmazottak a szervezet számára legfontosabb feladataikra összpontosítanak.
A leghatékonyabb vállalatoknak mindig van egy ideális képük arról a dolgozóról, aki a legsikeresebb lehet az adott munkakörben. Szem előtt tartják, hogy a dolgozó mennyire illik bele a munkakörbe, a csapatba, és mennyire tud együttműködni a menedzserrel. Ilyenkor a kiemelkedően teljesítő dolgozók tulajdonságait állítják modellként a leendő munkatársak elé.
A Profiles ügyvezetője hangsúlyozta, az nem volt meglepő számukra, hogy milyen az igazán követendő human gyakorlat: teljesítményorientált vállalati kultúra, vezetők hatékonysága, humán kompetenciák maximális hasznosítása, innováció ösztönzése és a többi. Ami őket is meglepte, az a vállalatok sorrendje volt egyes ágazatokon belül, és összesítésben is: például az energiával foglalkozó vállalatok kiemelkedően jó eredményei, vagy a mezőgazdasági ágazatban működő cégek eredményei.
Hogy egy adott vállalat számára áttörő újítások vagy fokozatos tökéletesítés a megoldás a hatékonyság növeléséhez? Az innováció szóról gyakran titkos laboratóriumok, áttörő újdonságok jutnak eszünkbe. A hatékonyság növelése azonban a legtöbb esetben a meglévő üzleti eljárások fokozatos tökéletesítésének, finom módosításának az eredménye. Az újságok címlapjaira általában a nagy áttörések kerülnek, de az idők során megtett apró lépések révén sokkal kisebb befektetéssel érhető el számottevő eredmény.
A leghatékonyabb vállalatok általában arra biztatják az alkalmazottakat és a vezetőket, hogy osszák meg egymással az elképzeléseiket, ezzel is segítsék a versenyképesség növelését. A munkavállalók és a vezetők között kialakuló nyílt párbeszéd hatására az alkalmazottak számára is egyre fontosabbá válik a szervezet sikere.
Idén változás volt a kutatásban, hogy tavaly főként a vezetők megkérdezéséből gyűlt össze a anyag, idén pedig a munkavállalókat kérdezték - emelte ki Trizna Júlia. Tervezik, hogy jövőre is elvégzik ezt a munkát, hiszen komoly információ értéke lesz annak, hogy a körülmények változásával változik-e és ha igen, milyen módon változik az eredményes humán stratégia. Reményeik szerint jövőre még több hazai céget bekapcsolnak majd a kutatásba - fűzte hozzá a szakember.
Az emberekkel kapcsolatos tényezők a következők: teljesítmény-orientált vállalati kultúra, hatékony vezetők, alkalmazottak képességeinek maximális hasznosítása, alkalmazottak hatékonysága, az innováció ösztönzése. A stratégiával és a működéssel kapcsolatos legfontosabb jellemzők pedig: fejlett technológia alkalmazása, pénzügyek megfelelő kezelése, hatékony vállalati folyamatok, hatékony terjesztési csatornák illetve hatékony marketing és márka-menedzsment.
A kutatásban résztvevő legsikeresebb tíz vállalat a következő lett: Fibria Trading International Kft., Sanyo Hungary Kft., MOL Energiakereskedő Zrt., EMFESZ Kft., MVM Trade Zrt., SE-CEE Schneider Electric Kft., E.On Földgáz Storage Földgáztároló Zrt., OTF Fővállalkozó Zrt., E.On Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., Crown Magyarország Csomagolóipari Kft.
"A célunk az volt a kutatással, hogy megismerjük, mi a közös a leghatékonyabb munkáltatók humán gyakorlatában. Abból a tényből indultunk ki, hogy ma Magyarországon - de másutt sem - olcsó a munkaerőt foglalkoztatni, és a cégeknek ezen a téren jó stratégiákkal és gyakorlattal kell rendelkezniük, mert akkor működhetnek csak gazdaságosan. Tanácsadóként nap mint nap elmondjuk a vezetőknek, milyen fontos, hogy elkötelezettekké tegyék a munkatársakat. Ezzel a kutatással ez számokban is igazolódott. Nem titkolt célunk volt, hogy ügyfeleinknek olyan értékes "best practice"-t tudjunk javasolni, ami bizonyítottan kiemelkedő gazdasági eredményekhez vezet. Elmondhatom, hogy sikerült ezt a célt elérnünk. Rendszeresen bebizonyosodik, amikor megtérülés-számításokat végzünk egy-egy ügyfelünknek a saját mutatószámai alapján, hogy bőségesen megtérül a human tőkére (objektív felmérések alapján megtervezett, személyre szabott) fordított beruházás: legyen az kiválasztás, fejlesztés, tréning vagy coaching, esetleg teljesítményértékelés" - mondta el a HR Portálnak Trizna Júlia, a Profiles International ügyvezető partnere.
Teljesítmény-orientált kultúra
A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki - derült ki a kutatásból. Ebben minden munkatárs törekszik arra, hogy elérje a szervezet számára legfontosabb célokat. A vezetők általában bátorítják az egyéni kezdeményezőkészséget és a magas szintű csapatmunkát, hiszen az eredményességhez mindkettő nélkülözhetetlen.
A vezetők sikerességéhez többek között az alábbi tulajdonságok járulnak hozzá:
Kommunikáció: odafigyelés másokra; információk értelmezése; hatékony kommunikáció
Vezetés: bizalomkeltés; irányítás; felelősség átruházása
Alkalmazkodóképesség: a körülményekhez való alkalmazkodás; kreatív gondolkodás
Emberi kapcsolatok: jó kapcsolatépítés; a csapat sikerének elősegítése
Feladatvezérlés: hatékony munkavégzés; szakmai hozzáértés
Teljesítmény: szakmai hozzáértés; eredményesség
Mások fejlesztése: egyéni tehetség kibontakoztatása; mások sikeres motiválása
Személyes fejlődés: elkötelezettség kimutatása; fejlődésre való törekvés
A hatékony vezetők megléte elengedhetetlen. A hatékony vezető nem csupán ellenőriz és felügyel, hanem feladatának tartja, hogy munkatársai egyéni sikereket érjenek el, és hogy a csapat az elvárt eredményt hozza. A leghatékonyabb vállalatok általában a versenytársaiknál aktívabban kutatják fel és fejlesztik a hatékony vezetőket.
Kisebb létszám is elég lehet
Nem mindegy az sem, hogy az alkalmazottak képességeit miként hasznosítják, hiszen átlátható működés esetén kisebb létszám is elegendő. Ehhez a vezetésnek átlátható stratégiával kell rendelkeznie; ebből következik a vállalat megfelelő szervezeti struktúrája, valamint az azt alkotó, a stratégia hatékony megvalósulását biztosító munkakörök létrehozása. Minden munkakörhöz egyértelmű leírás és célok tartoznak, így mindenki pontosan tudja, kinek mi a feladata.
A leghatékonyabb magyar vállalatok nagy figyelmet fordítanak a személyzeti költségekre. Egészséges szkepticizmussal és óvatossággal vizsgálnak meg minden létszámnövelésre vonatkozó kérést. Elvárják, hogy mindenki egy kicsit előbb érkezzen a munkába, és egy kicsit később távozzon onnan. A prioritások rendszeres vizsgálatával pedig meghatározzák a legfontosabb feladatokat, valamint azokat is, amelyek - mivel nem termelnek elegendő hozzáadott értéket-, elhagyhatók. Általában szívesen fektetnek be technológiai megoldásokba és képzésbe, ha ezzel csökkenthetik a létszámot és/vagy mérsékelhetik a létszám növekedését.
"A kutatás során azt tapasztaltuk, hogy a dolgozók, az alkalmazottak szívesen válaszolnak a kérdéseinkre" - mondta Trizna Júlia. Hozzátette: nehézség néha adódott, amikor egy-egy szervezeti vezető úgy vélte, jobb, ha nem vizsgálódnak az ő munkatársai között, mert ők erre nem érnek rá. A vállalatvezetők azonban támogatták ezeket a kutatásokat, mert nekik fontos volt a visszajelzés az eredményről. Minden vállalatnak előny egy ilyen kutatásban szerepelni, nemcsak PR szempontból, bár ez sem elhanyagolható, hiszen felfigyel rá a sajtó, hanem azért is, mert olyan ez, mintha tükörbe nézhetne a szervezet: "milyen is nálunk a vállalati kultúra? Főképpen: milyen a legjobbakéhoz képest? A versenytársainkhoz képest? A mi ágazatunk más szereplőihez képest? Mit tehetnénk mi azért, hogy eredményesebbek legyünk? Mi az, amit mások megtesznek, de mi még nem tettünk meg ezért a célért?"
Hatékonyabb alkalmazottak
Fontos kérdés az alkalmazottak hatékonysága is, így a világos célok kitűzése és az elvárt eredmények ellenőrzése. A leghatékonyabb vállalatok a szervezet minden szintjét érintő, világosan megfogalmazott stratégiai célokkal rendelkeznek, és a teljesítmény mérése is ehhez a stratégiához igazodik. Ennek következtében az alkalmazottak a szervezet számára legfontosabb feladataikra összpontosítanak.
A leghatékonyabb vállalatoknak mindig van egy ideális képük arról a dolgozóról, aki a legsikeresebb lehet az adott munkakörben. Szem előtt tartják, hogy a dolgozó mennyire illik bele a munkakörbe, a csapatba, és mennyire tud együttműködni a menedzserrel. Ilyenkor a kiemelkedően teljesítő dolgozók tulajdonságait állítják modellként a leendő munkatársak elé.
A Profiles ügyvezetője hangsúlyozta, az nem volt meglepő számukra, hogy milyen az igazán követendő human gyakorlat: teljesítményorientált vállalati kultúra, vezetők hatékonysága, humán kompetenciák maximális hasznosítása, innováció ösztönzése és a többi. Ami őket is meglepte, az a vállalatok sorrendje volt egyes ágazatokon belül, és összesítésben is: például az energiával foglalkozó vállalatok kiemelkedően jó eredményei, vagy a mezőgazdasági ágazatban működő cégek eredményei.
Innováció
Hogy egy adott vállalat számára áttörő újítások vagy fokozatos tökéletesítés a megoldás a hatékonyság növeléséhez? Az innováció szóról gyakran titkos laboratóriumok, áttörő újdonságok jutnak eszünkbe. A hatékonyság növelése azonban a legtöbb esetben a meglévő üzleti eljárások fokozatos tökéletesítésének, finom módosításának az eredménye. Az újságok címlapjaira általában a nagy áttörések kerülnek, de az idők során megtett apró lépések révén sokkal kisebb befektetéssel érhető el számottevő eredmény.
A leghatékonyabb vállalatok általában arra biztatják az alkalmazottakat és a vezetőket, hogy osszák meg egymással az elképzeléseiket, ezzel is segítsék a versenyképesség növelését. A munkavállalók és a vezetők között kialakuló nyílt párbeszéd hatására az alkalmazottak számára is egyre fontosabbá válik a szervezet sikere.
Idén változás volt a kutatásban, hogy tavaly főként a vezetők megkérdezéséből gyűlt össze a anyag, idén pedig a munkavállalókat kérdezték - emelte ki Trizna Júlia. Tervezik, hogy jövőre is elvégzik ezt a munkát, hiszen komoly információ értéke lesz annak, hogy a körülmények változásával változik-e és ha igen, milyen módon változik az eredményes humán stratégia. Reményeik szerint jövőre még több hazai céget bekapcsolnak majd a kutatásba - fűzte hozzá a szakember.
A tanulságok összefoglalása
A leghatékonyabb magyar vállalatok emberekkel kapcsolatos jellemzői
Teljesítmény-orientált vállalati kultúra, ahol egy tett többet mond száz szónál.
Pontos kép arról, hogy milyen emberek illenek a vállalati kultúrához, és ennek figyelembe vétele az új munkatársak kiválasztása során.
A hatékony vezetők aktív keresése és fejlesztése.
Befektetés információ, tudás megszerzésébe és eszközökbe, melyek révén a vezetők jobban megismerhetik munkatársaikat, és eredményesebbek lehetnek a gyakorlatban.
A feladatkörök egyértelmű hozzárendelése a stratégiához, a célokhoz és az ezekhez szükséges struktúrákhoz.
Egészséges szkepticizmus a létszámnövelésre irányuló kérésekkel szemben; megfelelő alternatív megoldások előnyben részesítése.
Az alkalmazottakat egyértelműen megfogalmazott célok segítik abban, hogy a szervezet számára legfontosabb eredményekre összpontosítsanak.
Az egyes feladatokat az arra alkalmas munkatársak töltik be, akik rendelkeznek a megfelelő tapasztalattal, tudással és eszközökkel.
Innováció a stratégia és az eljárások fokozatos tökéletesítése, valamint finom módosítása során.
A hibázás megengedett; a nyílt kommunikáció, csapatmunka és a kockázatvállalás elősegíti a jelentős újításokat.
A leghatékonyabb magyar vállalatok emberekkel kapcsolatos jellemzői
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
További cikkek
Friss energia - Tippek a munkahely megújításához
Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Elfogadás küszöbén áll az EU Mesterséges Intelligencia Rendelete 3 hónapja
- Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője 3 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 4 hónapja
- Irreális fizetési elvárások okozzák a legnagyobb problémát - HR Trendek Magyarországon 2024-ben 4 hónapja
- Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást 4 hónapja
- Újjászületett a kkv stratégia: ezek a vállalkozásfejlesztési irányok 4 hónapja
- Üzleti előnyt jelent, ha egy vállalat stratégiai szinten kezeli a társadalmi felelősségvállalást 4 hónapja
- Magánügy a dolgozó egészsége vagy éppen ellenkezőleg? 5 hónapja
- Mik voltak a legfontosabb HR témák 2023-ban, és mi várható 2024-re? 5 hónapja
- A technológiai innovációt, a műszaki és mérnöki kutatómunka terén kiemelkedő teljesítményeket díjazták 5 hónapja