Mura - Muri - Muda: veszteségkezelési megoldások
A Toyota Termelési rendszere a veszteségeket három csoportba sorolja. Cikkünkben ezeket foglaljuk össze.
Érdekes módon a gyártó vállalatok döntő többsége BO területeken nem használja a veszteségkezelési megoldásait. Pedig rengeteg lehetőséget találhat, aki bevonja a háttérterületeken dolgozókat és nem csak két mérnök foglalkozik folyamatok elemzésével, racionalizálásával.
A havi zárás alapjaiban határozza meg ezeknek a kevésbé látványos munkát végző, de nélkülözhetetlen szervezeti egységeknek a működését.
Épp a kritikus időpontok, amikor a vezető igazán hitelesen kérdezheti meg:
- Kinek van kaizen* ötlete arra, hogyan tudunk egyszerűsíteni, hogy tartani tudjuk a határidőt?
Segítséget jelenthet, ha az adatbekérés minőségén és pontosságán változtatunk. A legnagyobb stressz faktor a más területek adataira, számláikra, vezetők aláírásaira, programok lefutására történő várakozás.
A holtidő kitöltése és az előre dolgozás sok esetben csak megszokások megváltoztatásán múlik. Az adatszolgáltatás gyakran olyan nagy mennyiségű információt tartalmaz, hogy túl bonyolult és nehezen értelmezhető az elkészített jelentésből a vállalatunk aktuális helyzetének értékelése. Igyekezzünk egy oldalban megfogalmazni a mutatószámok és statisztikák hatását. Kerüljük a feleslegesen bonyolult megoldásokat.
A MURI a túlterhelésből fakadó veszteségfajtákat jelenti. Kevés HR Osztály használ teszteket és még kevesebben ellenőrzik a nyelvtudás meglétét és az informatikai felkészültséget a kiválasztás során. Sajnos a felvételi hibák mellett gyakori az oktatások elmaradása miatti lassúság és kompetencia hiány. Az olcsóbb munkaerő és a nem megfelelő létszám, a régi munkatársakat is álláskeresésre készteti. A túlfoglalkoztatás talán még rosszabb, mintha kevés ember áll rendelkezésre. Amikor a munkatárs nem érti pontosan a feladatot, rengeteg erőt, energiát és motivációt veszt. Jellemzően nem mer kérdezni, fél elmondani, hogy nem érti, nincs eszköze, nem tudja elvégezni az adott munkát. A környezetét is rombolja és zavarja. Előfordul, hogy a vezető menet közben változtat a kérésen és a munkatárs kezdheti elölről. Nem ritkán a betegség és a kieső emberek okoznak nehezen kezelhető napokat.
A vezető operativitásának megőrzésével, személyes figyelmével, jelenlétével a területén, be tud segíteni ilyen esetekben a csoportjának. Társterületektől áthívott munkatárs, vagy kismama is áthidalhat nehéz pillanatokat. Egyre inkább a rugalmas munkaidő és a home-office alkalmazások tudják megadni a gyors reagálást és a szükséges és támogató rugalmasságot.
A MUDA = Alapvető veszteségek, melyek irányulhatnak:
1.Túltermelésre
2.Információ termék, vagy anyag felesleges mozgatására
3.Felesleges készletre
4.Felesleges Mozgásra
5.Hibákra, selejtre
6.Várakozásra
7.Túl bonyolított folyamatok egyszerűsítésérre
*Kaizen: Olyan pici, apró változtatás a saját munkámban, ami veszteség, egyenetlen, hullámzó terhelés felszámolását segíti. Nem jár informatikai beruházással, de ennek ellenére, költséget takarít meg, és/vagy gyorsabban, egyszerűbben dolgozunk a változásnak köszönhetően. Legfőbb ismérve, hogy vevői elégedettséget növel. (külső és belső vevő egyaránt lehet)
Alapvető minőségi kritériuma, hogy a p (PLAN) d (DO) c (CHECK) a (ACT) ciklus alkalmazásával jussunk el a probléma valós gyökeréig és ne csak a felszínt kezelve, egy gyors látszólag logikus lépést kezdjünk el alkalmazni mindenfajta, egyeztetés, mérés és szabványosítás nélkül.
Kiindulási pontja lehet:
- Folyamat személyes megfigyelése
- Vevői reklamáció
- Az üzleti, gazdasági, jogszabályi környezet gyors, és/vagy nem várt változása
- A létszám megváltozása a területen
- Munkakörváltozás, friss szem effektus és bizonyítási vágy, tettre készség
- Lustaság, mint hajtóerő, az egyszerűsítés józan keresése, időnyerés arra, amivel szívesen és örömmel foglalkozunk
- Irodai, vagy informatikai 5S
www.lean-hr.hu
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
- Ki az az interim menedzser és mit csinál? 5 éve
- Az új technológiai beruházás a céges kultúra fejlesztésével együtt lehet sikeres 5 éve
- Felmérés készült Magyarország lean tudásáról 5 éve
- Három módszer, amit érdemes lehet alkalmazni minden munkahelyen 5 éve
- XII. LEAN FÓRUM KONFERENCIA - IPAR 4.0. ÉS A LEAN - ÁPRILIS 10-11 5 éve
- Lean megoldások a kkv szektor számára 5 éve
- Százezernyi munkahely és gyárbezárások múlnak a „kemény” Brexiten 6 éve
- Módosítanak a cégek a stratégiájukon a minimálbér emelése miatt 6 éve
- XI. Lean Fórum - Konferencia, Április 26-27. Ipar 4.0 - Folyamatfejlesztés - Vezetés 6 éve
- Bevezetés a lean menedzsmentbe - a lean stratégiai alapjai 6 éve
- A munkaerőhiány megoldása lean szemléletű hatékonyságfejlesztéssel 7 éve