Recesszió: lehetőség vagy veszély a HR számára?
A falklandi háború során megkérdeztek egy vadászrepülőgép-pilótát arról, hogy mire gondolt, amikor 19 társával együtt szembeszállt a 450 repülőből álló ellenséges flottával. A válasza meglepően optimista volt, hiszen mint mondta, egy percig sem mérlegelte az esélyeket, csak azt nézte, milyen gazdag célpontban a légtér. Ugyanezt a hozzáállást elsajátítva a globális recessziót sem kell mindenképpen válságként kezelnünk, épp ellenkezőleg, akár lehetőségként is értelmezhetjük.
A HR-funkciók három típusa:
1. HR a szervezet sűrűjében
Az üzleti menedzsment a működéshez szükséges rosszként kezeli a HR osztályt, különösen, mivel csak olyan régről maradt személyzetisekből áll, akik amennyire emberközpontúak, annyira hasztalanok a szervezet számára. Kizárólag akkor merészkednek elő csigaházukból, ha kifejezetten valami olyan HR-es ügyet kell megoldani, amihez a vezetőség egyáltalán nem ért.
2. A HR mint egy sziget
A személyügyi osztály nagyon magas színvonalon valósítja meg a különböző HR-intézkedéseket, de mindig csak a legújabb HR-es vívmányokat próbálja meghonosítani a szervezetben. Ebből kifolyólag hiába példamutató HR-politikát tudhat magáénak a vállalat, semmi kapcsolata nincs a folyton változó üzleti folyamatokkal.
3. HR a hídon
Itt is magas színvonalon valósulnak meg a HR-intézkedések, de ezek már kizárólag az üzleti megfontolások alapján történnek, ténylegesen hozzájárulva a cég felelősségteljes vezetéséhez. Mindennek köszönhetően már nemcsak a személyügyi osztály, hanem az egész vezetőség elkötelezett híve a HR-nek. Gazdasági dekonjunktúrák idején ez az egyetlen típusú HR-funkció, amelyik biztosítja a túlélést.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
De mit tegyünk, ha nem növelhetjük a bevételeinket és nem is csökkenthetjük a költségeinket? A válságban a pénz hatalom, vagyis ha nem merünk pénzt fektetni a dolgokba, keresztet vethetünk a bővülésre, növekedésre. Ebből kifolyólag ne állítsuk le teljesen a korábban jól megtervezett HR-intézkedéseinket, csak tegyük parkolópályára egyiket-másikat. Gondolkodjunk el, vajon valóban itt az ideje egy új munkaszervezési módszer bevezetésének, egy tehetségmenedzsment program elindításának, vagy az egyetemi végzősök istápolásának? Nem feltétlenül nemleges a válasz mindegyik kérdésre, hiszen ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, az azonban biztos, hogy nem szabad egy jól hangzó racionalizálási projektbe fogni csak azért, mert a piacvezető is ezzel próbál kilábalni a válságból. Helyette inkább nézzünk önmagunkba, és fókuszáljunk azon erősségeinkre, amelyek közvetlenebbül szolgálják a cég üzleti érdekeit. Például ha nagyon valószínű, hogy visszaesés mutatkozik majd az eredményeinkben, ne várjuk meg, hogy bekövetkezzen, hanem kezdjünk válságtervet készíteni - de ne csak magának a folyamatnak a menedzseléséről, hanem az azt követő talpra állás időszakáról is.
A magatartáson is változtatni kell
Néhány HR-szakembernek mindezt nehéz véghezvinnie, ugyanis pont olyan dolgokon kell változtatniuk, amelyek éppen a munka örömét adják számukra. Rövid távon azonban ez nem lehet szempont, ezért vezetőként segítenünk kell munkatársainkat abban, hogy a kellő műveletre tudjanak fókuszálni - akkor is, ha nem közvetlenül hozzánk tartoznak. Ebből is látszik, hogy a válságkezelésnek nem csak a költségekről kell szólnia, hanem a dolgozók kompetenciájáról, viselkedéséről. Ebben nagy segítségre lehetnek az idősebb vezetők, akik már megéltek egy recessziót (legalábbis nyugaton, hiszen Magyarországon nem engedték, hogy közvetlenül érintse a szocialista tervgazdaságot - a szerk.), így meg tudják osztani tapasztalataikat a fiatalabb beosztottakkal. Fontos továbbá, hogy a hosszú távú projektek helyett (cafeteria, vezetői készségfejlesztő programok stb.) az azonnali eredménnyel járó intézkedésekre koncentráljunk; egyszerűsítsük és rangsoroljuk feladatainkat ahelyett, hogy a tökéletes - de komplexitása révén soha meg nem valósuló - megoldást keresnénk.
Mindezen tanácsokat betartani természetesen nem könnyű, de mindenképpen érdemes, hiszen a helyes HR-attitűd megtalálásával az üzleti folyamatok megerősítésén túl hitelessé is válunk úgy a vezetőség, mint a munkatársak szemében.
Nick Holley
Oxygen Business Perspectives Ltd.
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
- Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője 3 hónapja
- Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben 3 hónapja
- Gyakorlatorientált HR-képzés, piacképes diploma 4 hónapja
- A távmunka nem öli meg az üzleti utazást, csak átalakítja azt 4 hónapja
- Melyek a legnagyobb vezetési tanácsadó cégek? 5 hónapja
- Így változott a női vezetők aránya Magyarországon 6 hónapja
- Rangos nemzetközi üzleti versenyen nyertek a Corvinus hallgatói 6 hónapja
- Ha hirtelen távozik az ügyvezető: ekkor lép be az interim CEO 7 hónapja
- Hogyan tehető emberségessé az üzlet? 7 hónapja
- Íme a CSR Hungary Díj 2023-as díjazottjai 7 hónapja
- Több fizetés az érzelmi munkáért - miért ne valósulhatna meg? 7 hónapja