kapubanner for mobile
robot 
Megjelent: 7 éve

A HR-t átformáló tendenciák




Az előrejelzések szerint komoly veszélyben vannak az általában középfokú végzettséget igénylő, rutinjellegű munkakörök (pl. a telemarketinggel, a könyveléssel, szállítmányozással foglalkozók). Átmenetileg, sokkal jobb a helyzet a felsővezetők, az egészségügyi szakemberek, pszichiáterek, a jogászok, a színészek, a tudományos hátteret igénylő tevékenységek esetében. (Bár jól mutatja a gyors fejlődést, hogy az IBM Watson rendszere pontosabb jogi tanácsokat ad, mint egy kezdő jogász. Hasonló módon, az intelligens rendszerek -IBM, Stanford - több betegség esetében (bőrgyógyászat, tüdőrák) pontosabb diagnózissal szolgálnak, mint az orvosok.)


A több mint 100 éves HR-tevékenységet átformáló világméretű általános tendenciák:



• Globalizáció (pl. mobilitás, egyesülő piacok, multikulturalitás)
• Demográfia (pl. korosodás, nagyon különböző generációk dolgoznak együtt)
• Közösségi média (pl. digitális nomádok)
• Technológiai fejlődés (pl. biotechnológia, robotok)
• Értékrend-változások (pl. szabadidő, karrierváltások, munkahelyi fejlődési lehetőségek, munkahelyi-jóllét)


A HR, HRM, HCM tevékenységet közvetlenül érintő, a jövőre vonatkozó változások:



• az adminisztrációs feladatok teljes gépesítése
• a döntéstámogató intelligens felhőalapú integrált rendszerek elterjedése, a mobil platformok, a HR-App.-ok számának növekedése
• a HR szervezetek sokkal inkább fókuszálnak az üzleti szempontokra és arra, hogy növeljék szolgáltatásaik hozzáadott értékét
• az interperszonális képességek és a pszichológiai rugalmasság szerepének erősödése
• a folyamatos tanulás lehetősége/igénye
• előtérbe kerül a cégen belüli együttműködés, a versenyzés helyett
elterjednek az olyan megoldások, ahol a munkatársak (AI- támogatással) „önkiszolgáló” módon önállóan kereshetnek - személyre szabott - választ a problémáikra (pl. cégen belüli karrierváltások támogatása)
• emberek és intelligens robotok együtt tevékenykednek
• a HR szerepe erősödik a hatékonyság javításában és az innováció serkentésében

A HR-es munkatársaknak, amellett, hogy tevékenységük jelentős részét átveszik a gépek, új, teljesen más jellegű feladatokra kell felkészülniük. A kreativitást igénylő tevékenységek többsége valószínűleg megmarad. Ilyen például a tehetségmenedzsment, ahol, tömören fogalmazva, az agyak összekapcsolása lesz a legfontosabb feladat, az agyak adminisztrálása helyett.

Gondolatébresztőnek még néhány olyan téma, ahol jelentős szerepe lehet a HR-nek:

• kooperatív robotokkal (ember és gép dolgozik együtt) kapcsolatos kérdések: az ember alapvetően társadalmi lény, szüksége van a munkahelyen is barátokra, beszélgetésekre, informális találkozásokra (pl. közös kávézás, iszogatás). Munkánk során érzelmi kapcsolatok is kialakulnak: kérdés a robotok milyen mértékben tudják ezeket a funkciókat átvenni (az intelligens robotok már most is sok mindent tudnak: arcfelismerés, a hangulat érzékelése, érdeklődés stb.)
• hogyan viseljük majd el, ha egy robot lesz a főnökünk? Vagy milyen módon kezeljük azt a helyzetet, ha nem tudjuk eldönteni gép vagy ember a munkatársunk?
• nehéz lesz elválasztani az emberek és gépek által végzett tevékenységeket, mivel a folyamatok átfedik egymást - hogyan oldható meg ilyen feltételek között például a dolgozók teljesítményértékelése?
• hogyan viselik majd a munkatársak az állandó kontrollt, értékelést (AI: az igazi Nagy Testvér), a teljesítménykényszert és azt, hogy egy-egy feladat esetén akár a robotokkal is versenyezniük kell?
• egy automatizált kiválasztásnál, felvételi beszélgetésnél mi alapján dönt egy AI-HR-robot a jelölt felvételéről? Helyettesíthető-e teljesen az ember ebben a folyamatban? Milyen tényezőket mérlegel a mesterséges intelligencia? (Például végzettség, tapasztalat, személyiség, motiváció, fejlődőképesség, intelligencia, kreativitás, korábbi betegségek, esetleg a genetikai teszt eredménye…?) És kizárólag csak gazdasági, hatékonysági szempontokat mérlegel? És mi van akkor, ha gép és ember között kell választania? Gondoljunk bele, milyen hátrányai vannak egy embernek egy intelligenciával rendelkező robottal szemben… (Az ember elfárad, beteg lehet, időnként kiszámíthatatlan, késik, összeférhetetlen, fizetésemelést kér, kritizál, döntési torzításai vannak: pl. szubjektív stb.) És egyáltalán: tudni fogjuk-e, hogy mi alapján születik a gép döntése?

A fejlődéssel, a robotizációval összefüggésben társadalmi szinten is megjelenhetnek olyan témák, mint például az embereknek munka nélkül biztosítandó jövedelem, vagy a robotadó kérdése.

Ma még nem tudni, hogy az eltérő forgatókönyvek közül végül is mi valósul majd meg. Az azonban biztosan segíti a felkészülést, ha gondolkodunk ezekről a kérdésekről. És ne feledjük: a következő 15-20 évben nemcsak a környezetünk, hanem mi emberek is nagyon sokat fogunk változni.

Fotó: www.prweb.com

Csuport László - az Inspiráló Coaching vezető tanácsadója

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Robotok a láthatáron. Mikor lesz a HR-vezető feje a felhőben?
2. oldal - A HR-t átformáló tendenciák
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hat az ingázás a dolgozók mentális egészségére?

A reggeli csúcsforgalom okozta bosszankodás mellett számos tényező nehezíti meg a mindennapjait azoknak, akik ingáznak a munkahelyükre. A szakértő... Teljes cikk

Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk

Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk