kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Sok a panasz a cégeknél a bérszámfejtésre - az átvilágítás segíthet

A bérszámfejtésre sok felső vezető „"fekete dobozként" tekint, ugyanakkor sok esetben a munkavállalóktól, a könyveléstől vagy más vezetőktől érkező panaszok miatt elengedhetetlen lehet a terület részletes felülvizsgálata és értékelése. Cikkünkből kiderül, melyek a leggyakoribb bérszámfejtéssel kapcsolatos problémák, és mi lehet ezeknek a hátterében.

images

images

Kiszervezett bérszámfejtési szolgáltatásokat nyújtó cég ügyvezetőjeként egyre gyakrabban keresnek meg magyarországi cégek ügyvezetői, gazdasági vezetői és HR vezetői azzal, hogy problémákat érzékelnek a náluk belső szervezet által működtetett bérszámfejtési területen. Mivel a felső vezetők többsége az egész bérszámfejtést egy "fekete dobozként" értékeli, ahol a jogszabályi dzsungel miatt "bonyolult lépések sorozatában" állnak elő havonta a dolgozói elszámolások, segítséget szeretnének kérni tőlem annak megállapításához, hogy az érzékelt problémák mögött ténylegesen milyen okok rejtőznek.

A problémákról a jelzések a szervezet különböző irányaiból jutnak el a felső vezetők felé:

Munkavállalóktól érkező panaszok: A bérszámfejtéshez kapcsolódó a leggyakrabban előforduló panaszok a munkavállalóktól érkeznek. A munkavállalók elszámolási hiányosságokra, a folyamatos korrekciókra, az elszámolás érthetetlenségére hivatkoznak, és ezeket jelzik a főnökük, főnökeik felé.

Könyvelésről érkező panaszok: A bérszámfejtésre vonatkozó panaszok második leggyakoribb megfogalmazója a könyvelés. A leginkább hangoztatott panasz, hogy a béradatok, a bevallásban szereplő adatok és a könyvelésben szereplő adatok egyezősége nem biztosított, ami folyamatos utómunkákat és utólagos korrekciókat igényel.

HR-től érkező panaszok: Szintén gyakori, hogy a HR munkatársak elégedetlenek a bérszámfejtéssel, mivel nem tartják megfelelőnek az adatszolgáltatás minőségét, gyakoriságát, és a bérszámfejtők által nyújtott támogatást a HR feladatok ellátásához.

Középvezetői panaszok: Emellett gyakori az is, hogy középvezetők fogalmaznak meg panaszokat a bérszámfejtéssel kapcsolatosan, elsődlegesen a bérszámfejtésről érkező vezetői információk (pl. munkaidő-elszámolások, költségadatok) hiánya vagy minősége miatt.

NAV/OEP ellenőrzés negatív eredményei: És végül, de nem utolsósorban, egy NAV/OEP ellenőrzés elmarasztaló végeredménye is komoly jelzést adhat a vezetők felé, hogy valami nem megfelelő módon működik a bérszámfejtési területen.

A felsorolt problémák és panaszok mögött számos ok állhat, amelyekre a bérszámfejtési terület részletes átvilágítása mutathat rá. Az általunk végzett felülvizsgálatok tapasztalatai alapján a panaszok és az érzékelt problémák mögött mind a bérszámfejtési terület nem megfelelő belső működése, mind a bérszámfejtés és a kapcsolódó területek nem megfelelő együttműködése állhat.

A bérszámfejtés és a kapcsolódó területek viszonylatában felmerülő problémák mögött jellemzően a következő okok állnak:

Bérszámfejtés információigényének nem értése: Gyakran szembesülünk azzal az okkal, hogy a nem megfelelő belső kommunikáció miatt az egyes belső területek nem tudják, milyen információkat és milyen határidővel kell megosztaniuk a bérszámfejtéssel ahhoz, hogy a bérelszámolás zökkenőmentes legyen és időben megtörténjen.

Munkaidő-nyilvántartásban szereplő adatok nem megfelelősége: A belső viták forrása nagyon gyakran arra vezethető vissza, hogy a munkavállalók munkaidő-elszámolási adatai hiányosan, késve, nem megfelelő formátumban érkeznek be a bérszámfejtésre, aminek szükségszerű következménye az elszámolás nem megfelelősége.

Belső szolgáltatói szemlélet hiánya: A belső együttműködés hiányosságaira vezethető vissza a bérszámfejtés adatszolgáltatásával való elégedetlenség is. Ennek elsődleges oka, hogy a tapasztalataink alapján a bérszámfejtőkből nem ritkán hiányzik az üzleti gondolkodásmód, és a belső vevők (vezetők, HR, könyvelés) igényeinek a megértése, és az azokra való proaktív reagálás.

A tapasztalataink alapján a bérszámfejtésen belüli tipikus problémák a következők:

Bérszámfejtő program funkcionalitásának kihasználatlansága: Számos alkalommal szembesültünk azzal, hogy megfelelő képzés hiányában az ügyfelünknél alkalmazott bérszámfejtő program meglévő funkcionalitása (pl. automatikus riportkészítés) sincs kihasználva, ami manuális segédmunkával párosulva komoly hibázásoknak a forrása lehet.

Maga a bérszámfejtő: Nem egyszer a problémák és panaszok oka maga a bérszámfejtő, aki gondolkodó munkavégzés helyett gépies munkát végez, nem gondolkodik a belső ügyfelek fejével, és gyakran "lassú munkára ösztönzött", ezáltal is bizonyítva a munkájának és munkahelyének fontosságát.

A bemutatott panaszok és az őket kiváltó okok természetesen célzott vezetői beavatkozásokkal (pl. folyamatok újraszabályozása, képzés) csökkenthetőek, és természetesen alternatívaként mindig szóba jöhet a bérszámfejtés kiszervezése is egy megbízható szolgáltatóhoz.

Bai Katalin ügyvezető
Béradmin Kft.



  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk