Sok a panasz a cégeknél a bérszámfejtésre - az átvilágítás segíthet
A bérszámfejtésre sok felső vezető "fekete dobozként" tekint, ugyanakkor sok esetben a munkavállalóktól, a könyveléstől vagy más vezetőktől érkező panaszok miatt elengedhetetlen lehet a terület részletes felülvizsgálata és értékelése. Cikkünkből kiderül, melyek a leggyakoribb bérszámfejtéssel kapcsolatos problémák, és mi lehet ezeknek a hátterében.
A problémákról a jelzések a szervezet különböző irányaiból jutnak el a felső vezetők felé:
Munkavállalóktól érkező panaszok: A bérszámfejtéshez kapcsolódó a leggyakrabban előforduló panaszok a munkavállalóktól érkeznek. A munkavállalók elszámolási hiányosságokra, a folyamatos korrekciókra, az elszámolás érthetetlenségére hivatkoznak, és ezeket jelzik a főnökük, főnökeik felé.
Könyvelésről érkező panaszok: A bérszámfejtésre vonatkozó panaszok második leggyakoribb megfogalmazója a könyvelés. A leginkább hangoztatott panasz, hogy a béradatok, a bevallásban szereplő adatok és a könyvelésben szereplő adatok egyezősége nem biztosított, ami folyamatos utómunkákat és utólagos korrekciókat igényel.
HR-től érkező panaszok: Szintén gyakori, hogy a HR munkatársak elégedetlenek a bérszámfejtéssel, mivel nem tartják megfelelőnek az adatszolgáltatás minőségét, gyakoriságát, és a bérszámfejtők által nyújtott támogatást a HR feladatok ellátásához.
Középvezetői panaszok: Emellett gyakori az is, hogy középvezetők fogalmaznak meg panaszokat a bérszámfejtéssel kapcsolatosan, elsődlegesen a bérszámfejtésről érkező vezetői információk (pl. munkaidő-elszámolások, költségadatok) hiánya vagy minősége miatt.
NAV/OEP ellenőrzés negatív eredményei: És végül, de nem utolsósorban, egy NAV/OEP ellenőrzés elmarasztaló végeredménye is komoly jelzést adhat a vezetők felé, hogy valami nem megfelelő módon működik a bérszámfejtési területen.
A felsorolt problémák és panaszok mögött számos ok állhat, amelyekre a bérszámfejtési terület részletes átvilágítása mutathat rá. Az általunk végzett felülvizsgálatok tapasztalatai alapján a panaszok és az érzékelt problémák mögött mind a bérszámfejtési terület nem megfelelő belső működése, mind a bérszámfejtés és a kapcsolódó területek nem megfelelő együttműködése állhat.
A bérszámfejtés és a kapcsolódó területek viszonylatában felmerülő problémák mögött jellemzően a következő okok állnak:
Bérszámfejtés információigényének nem értése: Gyakran szembesülünk azzal az okkal, hogy a nem megfelelő belső kommunikáció miatt az egyes belső területek nem tudják, milyen információkat és milyen határidővel kell megosztaniuk a bérszámfejtéssel ahhoz, hogy a bérelszámolás zökkenőmentes legyen és időben megtörténjen.
Munkaidő-nyilvántartásban szereplő adatok nem megfelelősége: A belső viták forrása nagyon gyakran arra vezethető vissza, hogy a munkavállalók munkaidő-elszámolási adatai hiányosan, késve, nem megfelelő formátumban érkeznek be a bérszámfejtésre, aminek szükségszerű következménye az elszámolás nem megfelelősége.
Belső szolgáltatói szemlélet hiánya: A belső együttműködés hiányosságaira vezethető vissza a bérszámfejtés adatszolgáltatásával való elégedetlenség is. Ennek elsődleges oka, hogy a tapasztalataink alapján a bérszámfejtőkből nem ritkán hiányzik az üzleti gondolkodásmód, és a belső vevők (vezetők, HR, könyvelés) igényeinek a megértése, és az azokra való proaktív reagálás.
A tapasztalataink alapján a bérszámfejtésen belüli tipikus problémák a következők:
Bérszámfejtő program funkcionalitásának kihasználatlansága: Számos alkalommal szembesültünk azzal, hogy megfelelő képzés hiányában az ügyfelünknél alkalmazott bérszámfejtő program meglévő funkcionalitása (pl. automatikus riportkészítés) sincs kihasználva, ami manuális segédmunkával párosulva komoly hibázásoknak a forrása lehet.
Maga a bérszámfejtő: Nem egyszer a problémák és panaszok oka maga a bérszámfejtő, aki gondolkodó munkavégzés helyett gépies munkát végez, nem gondolkodik a belső ügyfelek fejével, és gyakran "lassú munkára ösztönzött", ezáltal is bizonyítva a munkájának és munkahelyének fontosságát.
A bemutatott panaszok és az őket kiváltó okok természetesen célzott vezetői beavatkozásokkal (pl. folyamatok újraszabályozása, képzés) csökkenthetőek, és természetesen alternatívaként mindig szóba jöhet a bérszámfejtés kiszervezése is egy megbízható szolgáltatóhoz.
Bai Katalin ügyvezető
Béradmin Kft.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk
A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk
- Egy bérszámfejtő szoftver nagy segítség minden vállalatnál 4 hete
- Költségelemzést Támogató Munkaidő-Nyilvántartás 4 hete
- Hogyan vehetem ki az apasági szabadságot, ha csak 10 napot dolgozom egy hónapban? 1 hónapja
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 2 hónapja
- Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc 2 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 2 hónapja
- Hatályos a kollektív szerződésünk? - Egy probléma, amire kevés figyelem vetül 2 hónapja
- Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni 2 hónapja
- Megérkeztek az eredmények - Így vizsgázott a négynapos munkahét az Egyesült Királyságban 2 hónapja
- Három cég a milliárdos bevételi sávban - változatlan a sorrend az élen a kiszervezett HR és bérszámfejtési szolgáltatásokkal foglalkozó legnagyobb cégek körében 2 hónapja
- Így hatnak a 2024-es törvényi változások a bérszámfejtésre 3 hónapja