Megjelent: 4 hónapja

Előretörtek az önkiszolgáló rendszerek - ezt hozta a covid a HR informatikában

Szintet lépett a digitalizáció, nagyobb lett az igény a bérszámfejtők és könyvelők helyettesítésére. Ezt tapasztalták az általunk megkérdezett HR informatikai cégek, amelyek bevallásuk szerint nem zártak rossz első félévet. A legtöbb megbízást az irodától távoli munkavégzés gördülékennyé és kényelmesebbé tételére, adatbiztonsági és jogszabályváltozási kérdésekre kapták.

images

images

“A covid megjelenése alapjaiban rendezte át a munkáltatói működést, és kényszerítette ki a digitális munkavégzést a legtöbb munkahelyen. Amit sok cég eddig nem akart meglépni - például önkiszolgáló rendszerek, elektronikus ügyintézés -, azt hirtelen, felkészületlenül, erőltetett tempóban kellett végrehajtania” - idézi fel a tavaszi időszakot Ocskay Szilárd, a Nexon Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Dolgozói és vezetői önkiszolgáló HR-rendszerük (NEXON_PORT) iránt jelentősen megnőtt az igény. A rendszerhez kapcsolódó mobilappjukat 90% kedvezménnyel adták, a felhasználók köre 60 százalékkal emelkedett.

Sok kérdés érkezett a cafeteriáról


“Sok kérdés érkezik hozzánk a cafeteria jogszabály-változásaival összefüggésben, illetve a cafeteria elemeinek felhasználásával és az átcsoportosítások lehetőségeivel kapcsolatban” - folytatja ifj. Faur Kálmán, a Libra Csoport tulajdonos-vezérigazgatója. A Libra Csoporton belül az Abacus és a BaBér bérügyviteli szoftvercsaládok fejlesztésével, a szintén hozzájuk tartozó Memolux pedig HR-szolgáltatások outsourcingjával foglalkozik. “A munkavállalók például a kulturális események elmaradása miatt a kultúrautalványok összegét szerették volna alternatív módon felhasználni, illetve az óvodák bezárása miatt az ovi-bölcsi számlák kifizetésére szánt összegeket kellett újraszervezni. Az önkiszolgáló cafeteria rendszereket újranyitottuk, hogy lehetőséget biztosítsunk a munkavállalóknak az egyes juttatási elemekre fordítandó összegek mértékének átszervezésére.” - sorolja a Libra Csoport vezérigazgatója.

Többletmegbízás jelentkezett az outsourcing üzletágban is: “A munkáltatók részéről felmerült az igény a covid-járvány miatt kieső (táppénz, átszervezések, jogviszony megszűnés) bérszámfejtő és tb-ügyintéző kollégák rövid távú helyettesítésére” - fogalmazott ifj. Faur Kálmán. Hozzátette, hogy az egymást érő új, ad hoc jellegű jogszabályi változások miatt pedig megnőtt az igény a pontos tájékoztatásra és arra, hogyan lehet, és szükséges ezeket a változásokat a gyakorlatban alkalmazni.

Munkaidő-nyilvántartási megoldások home office-ban


A veszélyhelyzet márciusi kihirdetésétől nagy falat volt sok cég számára a home office-ra történő áttérés. A Libra Csoport ügyfeleinek először IT tanácsadói oldalról segítettek a legtöbbet a távoli elérések létrehozásában és több igény jelentkezett a nagyobb kapacitást és nagyobb szintű biztonságot jelentő SaaS szolgáltatásuk iránt.

A Nexon Kft. a NEXONtime munkaidő-nyilvántartó rendszerét új funkcióval bővítette: a beosztástervezőben egy gombnyomással rögzíthető az otthoni munkavégzés. Így nem kell külön kihirdetni, hanem ez a beosztás mentésekor automatikusan megtörténik. A vezetők munkájának támogatása érdekében a NEXON_PORT+ mobilapplikációt a jelenléti ívek jóváhagyásának funkciójával is bővítették. Mindezt úgy, hogy a felületet a mobiltelefonok kisebb képernyőjére optimalizálták.

A BaBér munkaidő-nyilvántartójában is rövid időn belül megjelentek a home office jogcím különböző kezelési lehetőségei, sőt a bejárási támogatás változását is egyből implementálták. “Az adatbiztonság korábban is kiemelkedő fontossággal bírt, viszont a home office általános jelenséggé válása miatt több audit megkeresést kaptunk az ügyfelek oldaláról, akik az otthoni munkavégzés során is biztosított magas fokú adatvédelemről kértek igazolást” - mondta ifj. Faur Kálmán.

Nem pótolja az online konferencia a személyeset


Mennyiben változott a cégek ügyfélköre? A Nexonnál jelentős változás nem érzékeltek, a válság által leginkább érintett szektorokból -pl. szálloda, turizmus, vendéglátás- nincs növekedés. A Libra Csoport több megbízását is a meglévő ügyfélkörből kapta: bővítések, fejlesztések, új riportigények születtek - az új bevezetések nagyobb része a munkaidő-nyilvántartáshoz kapcsolódott. Az outsourcing oldalról jellemzően hazai cégtől érkezik megkeresés és kevesebb a külföldi anyavállalattól induló érdeklődés a magyarországi leányvállalat könyvelési-bérszámfejtési feladatainak átadási feltételeivel kapcsolatban.

Mindegyik cég képviselője azt emelte ki, hogy az utóbbi fél évben a személyes találkozásokkal járó szakmai események hiányoztak leginkább. Se az online, se a hibrid konferenciák nem váltják ki a fizikai közelséget, networking csak hagyományos rendezvényen az igazi.

Mutatószámokat kell adni a vezetőknek


Mit hozhat a jövő a HR informatikában? Ifj. Faur Kálmán azt prognosztizálja, hogy a cégeknek egyre több megoldást és gyakorlatot kell átvezetniük online platformra: ez alatt nem csak a különböző rendszereken történő tárgyalásokat vagy megbeszéléseket érti, hanem például a szakmai továbbképzéseket, vagy azokat a cégen belüli folyamatokat, melyek kivitelezése eddig személyes találkozás nélkül elképzelhetetlen volt. Előtérbe kerül a dolgozói önkiszolgáló felületek használata, az online, bárhonnan elérhető platformokon keresztüli munkavégzés lehetősége - minden olyan megoldás, amellyel a korábbi személyes kapcsolattartás kiváltható, és minimalizálható a papír alapú kommunikáció.

Átalakul a HR informatikai iparág. Feltételezhető, hogy a cégek a jelenlegi megoldásaik javításán fognak inkább dolgozni, mint teljesen új rendszert, rendszereket bevezetni. Nagyobb hangsúlyt kap a folyamatok automatizálása, a munka hatékonyabbá tétele, akár a jelenleg rendelkezésre álló emberi erőforrás újraszervezésével is.

Ocskay Szilárd szerint fel fog gyorsulni a digitalizáció. Előtérbe fognak kerülni olyan kérdések is, mint például hogyan tud gyors, helyzetmérő, diagnosztikai HR-gazdálkodási mutatószámokhoz jutni egy vezető, hogy megértse, mi zajlik éppen a szervezetben, hol kell beavatkoznia, hogy az üzleti célok teljesülése biztosítva legyen.
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ráálltak a home office-ból dolgozókra a kiberbűnözők

A kiberbűnözők továbbra is főleg az otthoni munkavégzőket támadják. A biztonságtechnikai szoftvermegoldásokat fejlesztő ESET adatai alapján a... Teljes cikk

A járvány alatt megháromszorozódott a kibertámadások száma

Közel 300 százalékkal nőtt a kibertámadások száma a koronavírus-járvány alatt - hangzott el az EY digitális piacvédelemmel foglalkozó online... Teljes cikk

Hatékonyságnövelés robotizációval HR területen

A cikk szerzői: Meixner Ferenc, HR szakértő, a Posta Biztosító korábbi HR igazgatója, valamint Czimbalmos Zsolt, vezető tanácsadó, a ProMan... Teljes cikk