kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Szervezeti kultúraváltás az MNB-nél

A Magyar Nemzeti Bank Készpénzlogisztika szervezeti egységénél 2009-ben vezették be a Minőségi Körök programot az Európa Tréning Kft. közreműködésével. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról, a szervezetre gyakorolt hatásokról Ferenczi Barnabás, az MNB készpénzlogisztikai igazgatója számolt be.

- Miért döntöttek úgy, hogy bevezetik a Minőségi Körök módszerét? Milyen célokkal kezdtek a programnak?

- A Készpénzlogisztika szervezeti egysége 64 főt foglalkoztat. Működését tekintve stratégiai és operatív (üzemi) szintre osztható, ez utóbbinál került bevezetésre a Minőségi Körök módszere. Az információ fentről lefelé áramlása és a mechanikus szabálykövetésre fókuszáló korábbi normarendszer miatt az operatív működés problémáiról időnként információhiány volt a vezetőség szintjén, ahol ez által egyfajta "információs vákuum" keletkezett. Ezt felismerve, a kétirányú információáramlás, illetve a munkatársak kezdeményezéseit és az interaktivitást támogató kultúra megteremtése volt a célunk.

- Hány kör működik jelenleg? Milyen területeket érintenek fejlesztési javaslataik?

- Az üzemi szint munkavállalói között 4 minőségi kör alakult. A tőlük érkező fejlesztési megoldásokkal szemben nincsenek konkrét vezetői elvárások, viszont eddig mindegyik konzisztens volt a bank stratégiájával, szabályzatával. Ezek egyaránt vonatkoztak a szabályozásra, a munkafolyamatokra és az infrastruktúrára, és a javaslatok megvalósítása közvetlenül vagy áttételesen hat a szervezet teljesítményére és az ügyfelek elégedettségére.
A Minőségi Körök
A Kaisen filozófián alapuló japán módszer szerint a minőség folyamatos javítása minden munkafolyamatban lehetséges és szükségszerű. Hogy ez megvalósuljon, dolgozói kiscsoportokat (köröket) hoznak létre, ahol a tagok rendszeresen gyűjtik, elemzik a helyi problémákat és megoldásokat keresnek ezekre.
A módszer eredménye a munkatársak aktivizálása, az alkotó légkör megteremtése, ami alapvetően fontos az elégedettséghez és elköteleződéshez. A Minőségi Kör olyan keretet és gyakorlati módszereket ad, amelyekkel a munkakultúrát, a minőség-szemléletet és a kreativitást lehet javítani.


- Milyen nehézségekkel találkoztak a javaslatok megvalósítása során? Érezhető a munkavállalók és az ügyfelek elégedettségében pozitív változás a bevezetett javaslatok hatására?

- A beérkezett javaslatok két csoportja különböztethető meg. Egy részük viszonylag rövid idő alatt, alacsonyabb ráfordítással, általában a munkafolyamatok átszervezésével is kivitelezhető. Eddig elsősorban ilyen javaslatok valósultak meg. Például a készpénz bankból ki-, és befelé való mozgatásánál történt változtatások eredményeként mérésekkel igazolhatóan gyorsabb és hatékonyabb lett az ügyfélkiszolgálás, mindez a magas biztonsági szint megtartásával.

A hosszabb időt és jelentős beruházást igényelő javaslatok megvalósítása jelenleg is folyamatban van. Például a gépterem fényviszonyainak optimalizálása közel egy év alatt lesz kivitelezhető. Ez idő alatt is meg kell őrizni a munkavállalók motivációját és érdeklődését. Ehhez a vezetők érzékeltetik a két javaslatfajta közti különbségeket, ismertetik a lépéseket a dolgozói kiscsoportokkal, és ha van rá mód, akkor szimulációk és mérések keretében bevonják őket a megvalósítás folyamatába.

- Hogyan összegezné tapasztalatait a Minőségi Körök módszerrel kapcsolatban?

- Az Európa Tréning készségfejlesztő tréningjeivel bevezetett Minőségi Körök program a kultúraváltás elindításában játszik kiemelt szerepet. Az eddig elért eredmények a célok elérését igazolják, bár egyelőre a folyamat elején járunk. Több pozitív hatás is érzékelhető, többek között a munkatársak, illetve a munkatársak és a vezetők között nőtt a kommunikáció, és a kezdeményező készség. Mindez egy tanulási folyamattal jár együtt, mert a javaslatok során a munkavállalók költségbecsléseket végeznek, és a szakértőkkel együtt keresnek alternatív megoldásokat a problémákra. Ezáltal a munkatársak jobban átlátják a szervezeti egység működését, és az elért változásokat is magukénak érzik.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk

A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk