kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Átfogó összegzés a 2006-os munkaügyi változásokról

Módosított minimálbér, szakképzettségi minimálbér-szorzószámok, építőipari minimálbérek, béren kívüli juttatások, munkaerő-kölcsönzési szabályok, munkaügyi bírságok, GYES és munkavállalás, járulékkedvezmények - egyszóval minden a változásokról, egy helyen!

Ahhoz, hogy HR szakemberként átfogóan láthassuk, mire számíthatunk ebben az évben, az alábbiakban a lehető legrészletesebben összegyűjtöttük a 2006-os munkaügyi változásokat. A cikk hosszúságára való tekintettel az alábbiakban feltüntettük az alcímeket, hogy egyszerűbben kikereshesse az Önt érdeklő témaköröket!

1.Minimálbér, diplomás/szakképzett minimálbér, ágazati minimálbérek
2.Béren kívüli juttatások
3.Törvénymódosítás a "teljesítmény korrekció"-ról
4.Intézkedések a munkaerő-kölcsönzés terén
5.Kismamák számára a GYES mellett is munkalehetőség
6.Szigorított munkaügyi ellenőrzések, büntetések mértékének növelése
7.Az állami támogatások elnyerését rendezett munkaügyi kapcsolatok meglétéhez kötik
8.Foglakoztatást segítő járulékkedvezmények a mikro-, kis és középvállalkozásoknak a foglalkoztatás bővítéséhez
9.Közszféra - "Prémium évek" kiszélesítése
10.50 éven felüliek
11.Megváltozott munkaképességűek
12."Lépj egyet előre!" program tízezrek szakképesítéséért
13.Munkaerő-piaci szempontból módosított felnőttképzési támogatási rendszer




1.Minimálbér, diplomás/szakképzett minimálbér, ágazati minimálbérek
Az OÉT ötfordulós egyeztetése nyomán a vállalatok számára kedvező, három évre előre tervezhető minimálbér-alkut tudtak kötni. Ennek értelmében a minimálbér mértéke:
2006 jan 1-től: 62.500 Ft,
2007-től: 65.500 Ft,
2008-tól: 69.000 Ft lesz.

Az OÉT határozata szerint a minimálbérhez viszonyított sávos szorzószámokkal határozzák meg a szakképzett és/vagy diplomás munkaerő minimálbérét. Így három évre előre az alábbiak szerint alakulnak a szakképzett/diplomás minimálbérek:
2006 januárjától ajánlott, júliustól kötelező / 2007-ben / 2008-ban
szakképzett, gyakorlat nélkül: 1,05 / 1,10 / 1,20
szakképzett, min. 2 éves gyakorlattal: 1,10 / 1,15 / 1,25
2006-ban csak ajánlott / 2007-ben / 2008-ban
felsőfokú végzettséggel: 1,40 / 1,50 / 1,60

Egyes ágazatokban kollektív szerződésekben állapodtak meg a munkavállalók betöltött pozíció szerinti minimál alapbéréről. Az építőiparban az alábbi ágazati bértarifa-rendszerben állapodtak meg:


2.Béren kívüli juttatások
Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, 2006-ban bérektől függetlenül 400.000 forintos éves értékhatárban maximalizálták az adómentesen nyújtható béren kívüli juttatások körét. Az e maximalizált összeghatár felett nyújtott támogatási összeg természetbeni juttatási formában adóköteles.
Megemelték az alábbi adómentes juttatások értékhatárát:
-havi hidegétkeztetési utalvány új adómentes értékhatára: 4500 Ft,
-havi melegétkeztetési utalvány új adómentes értékhatára: 9000 Ft,
-iskolakezdési támogatás éves új adómentes értékhatára: 19.000 Ft,
-a munkáltató által ötévente egyszer nyújtható vissza nem térítendő lakásvásárlást célzó támogatás új adómentes értékhatára 1.000.000 Ft.
A helyi közlekedési bérlet 2006-ban köztehermentes juttatásnak számít.


A 2006-os béren kívüli juttatásokról (továbbá bevallásukról és az ún. "arányosítási kötelezettségről") részletesen az alábbi linkre kattintva olvashat:
http://www.hrportal.hu/index.phtml?page=article&id=46373


3.Törvénymódosítás a "teljesítmény korrekció"-ról
A Munka Törvénykönyvének módosítása során kitértek a teljesíthetetlen normák alkalmazásával kieszközölt minimálbér kifizetésének visszatartására is. Ezt elkerülendő a "törvénymódosítás értelmében a teljesítménybér-korrekció annál a vállalkozásnál -illetve a munkavállalók azonos tevékenységet végző csoportjánál- szükséges, ahol:
-az átlagos teljesítményszázalék nem éri el a 100 %-ot és
-a létszámnak legalább a fele 100 % alatt teljesít.
A kiigazatási eljárás az átlagosan teljesítők számára abban az esetben is garantálja a minimálbér kifizetését, ha ez az átlagos teljesítmény a munkáltató által megállapított normák alapján 100% alatt marad. A kiigazítást követően is 100% alatt maradó teljesítmény esetén továbbra is jogszerűen lehet minimálbér alatti teljesítménybért fizetni."


4.Intézkedések a munkaerő-kölcsönzés terén
Az FMM hivatalos tájékoztatója szerint a Munka Törvénykönyvének módosításával a munkaerő-kölcsönzésben érdekelt munkáltatók az alábbi változásokkal számolhatnak:
-"A törvény megtiltja a munkaerő-kölcsönzést, ha a munkavállaló korábban a kölcsönvevőnél állt munkaviszonyban, illetve, ha a két munkáltató egymással tulajdonosi kapcsolatban áll.

-A törvény előírja, hogy a kölcsönbeadó köteles legkésőbb a munkavállaló munkába állásáig igazolni a kölcsönzést (bejelenteni az Egységes Munkaügyi Nyilvántartásba). Az igazoló okirat másolatát a kölcsönvevő részére pedig át kell adnia.

-Ha nem kötöttek munkaszerződést, illetve a megkötött munkaszerződés nem felel meg a
kölcsönzésre vonatkozó szabályoknak, akkor a munkaviszonyt - a munkaviszony létesítésének időpontjától - a kölcsönvevővel közvetlenül létrejöttnek kell tekinteni. Ez az új szankció érdekeltté teszi a kölcsönvevőt a legálisan alkalmazott munkavállalók kölcsönzésében.

-Ha a kölcsönzött munkavállaló legalább 6 hónapig dolgozott a kölcsönbevevőnél, akkor ettől kezdve az ugyanazon munkakört ellátó munkavállalókkal azonos személyi alapbérre (műszakpótlékra, rendkívüli munkavégzésért járó díjazásra, továbbá ügyeleti, készenléti díjazásra) jogosult. Ha a kölcsönzött munkavállaló - határozatlan idejű kölcsönzés esetén - egy éve, - határozott idejű kölcsönzés esetén - két éve dolgozik a kölcsönvevőnél, a jogosultsága valamennyi, a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatásra kiterjed."


5.Kismamák számára a GYES mellett is munkalehetőség
A Törvénykönyv módosítása szerint 2006 január 1-től a GYES-en lévő anyuka abban az esetben ha gyermeke már elmúlt 1 éves, minden korlátozástól mentesen maximum napi 8 órában munkát vállalhat. Munkajogi védettsége a GYES végéig változatlan marad.


6.Szigorított munkaügyi ellenőrzések, büntetések mértékének növelése
A Munkaügyi Ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. Tv. Módosításával idén január 1-től foglalkoztatotti létszámra és a jogsértések számára való tekintettel differenciált büntetési eljárást vezet be a Munkaügyi Főfelügyelőség. Ennek értelmében a szigorított
munkaügyi ellenőrzések alatt tapasztalt jogsértések esetén:
-a bírságtétel 30.000-től 20.000.000 Ft-ig terjedhet, leváltva az eddigi maximum 6.000.000-ós bírsághatárt,
-ha a jogsértést súlyosnak ítélik meg, a bírság kiszabását akár már 1 munkavállaló esetén is megtehetik,
-a bírságtételeket differenciáltan szabják ki a jogsértések számának, az érintett munkavállalók számának, illetve a tényleges foglalkoztatotti létszámnak függvényében, továbbá, hogy egyéni vállalkozónak nem minősülő munkáltató követ-e el jogsértést és hogy első ízben, vagy többedszerre szabnak-e ki büntetést.


7.Az állami támogatások elnyerését rendezett munkaügyi kapcsolatok meglétéhez kötik
Az államháztartásról szóló 92. évi XXXVIII. Tv módosításának megfelelően a központi költségvetésből és az elkülönített állami pénzalapokból nyújtott támogatásokat rendezett munkaügyi kapcsolatokhoz kötik. Így állami támogatást csak azok a cégek kaphatnak, amelyek eleget tesznek a 'rendezett munkaügyi kapcsolatok' törvényben előírt feltételeinek. Ez többek között kizárja a szerződés nélküli foglalkoztatás tényét is.


8.Foglakoztatást segítő járulékkedvezmények a mikro-, kis és középvállalkozásoknak a foglalkoztatás bővítéséhez
2006 január 1-étől az OÉT döntése értelmében a vállalkozások sokat spórolhatnak a kedvezőbb járulékokkal:
-gyermeknevelésből, vagy hozzátartozó gondozása után a munkaerőpiacra visszatérő foglalkoztatása esetén: maximum bruttó 90.000 Ft-ig a tb-járulék 50 százalékát nem kell megfizetni maximum 9 hónapig ha a cég vállalja az adott személy 3 hónapos továbbfoglalkoztatását. Ennek értékhatára maximum: 13.050 Ft/fő/hó.
-50 éven felüli tartós munkanélküli foglalkoztatása esetén: a tb 50 százaléka takarítható meg, de ha a bruttó 90.000 Ft-ot nem haladja meg az adott foglalkoztatott munkabére, úgy akár a tb 100 százalékát is megspórolhatja a munkáltató. A maximálisan igénybe vehető kedvezmény 10.095 Ft és 20.190 Ft között mozoghat.
-a 250 főnél nagyobb foglalkoztatók -vállalkozás és non-profit szervezet- esetén a min. 3 hónapja álláskeresőként nyilvántartott személyek foglalkoztatásához munkahelyteremtő járulékkedvezmény vehető igénybe. Mértéke: a minimálbér 130 %-áig terjedő tb, a munkáltatói járulék és a tételes egészségügyi hozzájárulás teljes egésze amennyiben a munkáltató vállalja a munkavállalók egy éves továbbfoglalkoztatását.


9.Közszféra - "Prémium évek" kiszélesítése
2006 január 1-től a közszféra korszerűsítése céljából kiszélesedik a "prémium évek" program, melybe az eddigi 3 éves határtól eltérően már bekapcsolódhatnak azok is, akik 5 évvel állnak nyugdíjazásuk előtt. Ők "illetményük 70%-át kapják a jelenlegi 60%-kal szemben, emellett pedig a versenyszférában is biztosított számukra a munkavégzés lehetősége".


10. 50 éven felüliek
Az 50 éven felüli korosztály számára a járulékkedvezményes foglalkoztatáson túl (Lásd feljebb a: "Foglakoztatást segítő járulékkedvezmények a mikro-, kis és középvállalkozásoknak a foglalkoztatás bővítéséhez" c. pont!) igen előnyös változást jelent, hogy idén már a második OKJ-s szakképesítésük megszerzése is ingyenessé válik amennyiben garantált a leendő munkalehetőségük.


11.Megváltozott munkaképességűek
Január elsejétől módosulnak a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásához nyújtott támogatás feltételei is, de még egy "türelmi" ideig egymás mellett él a régi és új rendszer. Ennek értelmében "az új finanszírozási rendszer 2006. január 1-jén lép életbe, de 2007. június végéig kapnak türelmi időt a cégek, hogy rendszerüket átalakítsák".

Támogatott munkavállalók és munkáltatók köre:
"-a támogatás jelenlegi kedvezményezettei azok a munkavállalók, akiknek munkaképessége legalább 40 %-ban csökkent; az új szabályok alapján támogatható a foglalkoztatás abban az esetben is, ha a munkaképesség-csökkenés mértéke a 40 %-ot nem éri el, azonban a munkavállaló - egészségi állapota miatt - foglalkozási rehabilitáció nélkül tovább nem foglalkoztatható,
- jelenleg csak a legalább 20 főt foglalkoztató gazdálkodó szervezetek (Bt. Kft. Rt. stb.) és a szociális foglalkoztatók igényelhetnek támogatást; a jövő évtől kezdődően támogatásban részesülhetnek az egyéni vállalkozók és a non-profit szervezetek is".

A fogyatékkal élők bértámogatása lényegében három elemre épül:
"- a bértámogatás, amely a megváltozott munkaképességből adódó alacsonyabb termelékenység kompenzálására szolgál;
- a költségkompenzációs támogatás szabályai alapján megtéríthetők a munkavállalók foglalkoztatásához kapcsolódó egyes költségek,
- rehabilitációs költségtámogatásban azok a közhasznú szervezetként működő közhasznú társaságok részesülhetnek, amelyek olyan személyek foglalkoztatására is kötelezettséget vállalnak, akiknek a nyílt munkaerő-piacon nincs reális esélyük a munkavállalásra. Ebben az esetben szinte minden olyan költség megtéríthető, amely a foglalkoztatáshoz szükséges."
Fontos tudni: január 1-től a fogyatékkal élők szakmai-, nyelvi-, és általános képzése díjmentes!


12."Lépj egyet előre" program tízezrek szakképesítéséért
A szakképzettséggel nem rendelkezők munkaerő-piaci integrációja céljából a kormány január 1-én indította útjára a "Lépj egyet előre" című kormányprogramot, melynek lényege, hogy tízezreknek biztosítanak államilag finanszírozott képzést. Az ingyenes képzésben részt vehetnek:
-általános iskolai képzettséggel nem rendelkező, de a szakképzés megszerzését igénylő személyek,
-általános iskolai képzettséggel rendelkező személyek akik igénylik a szakképesítést,
-szakképesítéssel rendelkező személyek akik piacképesebb szakképesítésért szeretnének tanulni,
-érettségizett személyek akiknek igényük van a szakképesítésre.
Az állam a szakképesítő programra 4 milliárd forintot különített el, melyet pályázat útján indítanak el. A résztvevők teljes képzési költségét finanszírozza az állam, míg a sikeres záróvizsgát tevő személyek részére a minimálbér egyhavi összegének megfelelő vissza nem térítendő támogatást nyújt ezzel is elősegítve a munkaerő-piaci indulást.


13.Munkaerő-piaci szempontból módosított felnőttképzési támogatási rendszer
A hátrányos munkaerő-piaci helyzetben lévő munkavállalók támogatás céljából módosították a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. Tv-t, a felnőttképzési célú keret felhasználásáról szóló 8/2003. VII. 4. FMM rendeletet. Ezek mellett a kormány kiadta a felnőttképzési normatív támogatás tárgyában az új 206 /2005. X.1. rendeletet, melynek értelmében:

-normatív támogatásban kizárólag a résztvevők továbbfoglalkoztatásáról gondoskodó intézmény részesülhet,
- ingyenessé válik az első OKJ-s szakképesítés megszerzése, 50 év felettiek esetében a második megszerzése is ha munkalehetőségük garantált,
- fogyatékkal élők szakmai-, nyelvi- és általános képzése díjmentessé válik,
- a támogatások odaítélésére prioritási sorrend alakult ki az igénylési rendszer egyszerűbbé válása érdekében,
- hazai forrásból támogatjuk a szomszédos államokban élő magyarok képzését,
- átalakul a regionális képző központok feladat- és finanszírozási rendszere annak érdekében, hogy alaptevékenységük során ingyenes képzést nyújtsanak: a hátrányos helyzetben lévőknek, továbbá azoknak a munkaviszonyban állóknak, akiknek rendszeres foglalkoztatása képzés nélkül nem megoldható, vagy munkájuk -a munkáltató előzetes közlése nyomán- 1 éven belül megszűnik.
A regionális képző központok ingyenes képzést nyújtanak a:
"- a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által meghatározott csoportba tartozóknak,
- azoknak, akik nem tartoznak az eddig felsoroltak közé, de az első - 50. életévét betöltött személy esetén a második - szakképesítést szerzik meg, illetve fogyatékkal munkát vállalókként szakmai, nyelvi, vagy általános képzésben vesznek részt.
Ingyenes képzésben vehetnek részt azok is, akik a központi program vagy az EU által támogatott program célcsoportjába tartoznak,
Illetve az Állami Foglalkoztatási Szolgálat alkalmazásában állnak, így a hivatal által javasolt, valamint a miniszter által jóváhagyott képzési tervben vesznek részt."


Garai Katalin


Forrás: Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium, Országos Érdekegyeztető Tanács, Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és további hivatalos, kormányzati értesítők
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek