kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Mérlegen a szakmák: ergonómia - a munkakörnyezet tervezői

Ha a nyugat-európai szemléletet kívánjuk követni és magunkévá tenni, előbb-utóbb meg kell ismerkednünk az ergonómia szó jelentésével és a szakemberek által végzett feladatokkal, hiszen bevonásuk nélkül a fejlettebb országokban már szinte elképzelhetetlen a megfelelő munkakörnyezetek kialakítása. Sorozatunk harmadik részében górcső alatt az ergonómia.

Az ergonómia az emberi használatra történő tervezés tudománya, először a második világháborúban, a pilótafülkék kialakításánál alkalmazták.

A munkahelyek kialakításába először a hetvenes években vonták be az ergonómusokat, a termék-tervezésbe pedig miután a gyártók rádöbbentek: jóval eladhatóbb egy termék, ha az "kézre áll". A kilencvenes években az információs technológiák térnyerésével jött létre a szoftver-ergonómia.

Napjainkban a fejlett országokban már szinte minden területen (az autók kialakításánál, az űrkutatásban, az egészségügyi műszereknél, erőműveknél) alkalmazzák e tudomány szabályait, útmutatásait.

Jelszó: biztonság, hatékonyság, komfort, használhatóság

A fentieknek megfelelően az ergonómia három fő területre osztható: rendszer-ergonómia (munkahely és munkakörnyezet kialakítása), termék-ergonómia (például az irodai felszerelések, használati tárgyak tervezésénél), szoftver-ergonómia (a különböző programok elkészítésekor, fejlesztésekor).

Az ergonómusok legfontosabb célja úgy megtervezni a munkakörnyezetet, eszközöket, hogy az találkozzon a dolgozó igényeivel. Munkájuk során három fő szempontot kell érvényesíteniük: biztonság, hatékonyság, komfort, és ezeknek együttesen a használhatóság követelményeit kell szolgálniuk.

"A tervezett eszköznek, munkakörnyezetnek egészségkárosító hatása nem lehet, emellett elő kell segítenie a felhasználó által végzett tevékenység hatékonyságát, és a különböző kényelmi szempontoknak is tökéletesen meg kell felelnie" - sorolta a szabályokat Antalovits Miklós, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pszichológia és Ergonómia tanszékének vezetője.

Rendszer-ergonómus: akadálymentesít, vizsgál, elhelyez

Az irodahelyiség kialakításakor az ergonómus akadálymentesít, a szakemberekkel együttműködve vizsgálja és beállítja a hőmérsékletet, a megvilágítást, a zajt, és a berendezést. A munkaasztalok, székek elhelyezésénél figyelembe veszi a cégen belüli információáramlás útját, a munkakapcsolatokat - az egyes szervezeti egységek és dolgozók minél hatékonyabb együttműködésének érdekében.

"Az ergonómus az irodák kialakításánál afféle koordinátor is betölt, figyel és figyelmeztet, ha ergonómiai szempontból hibás döntésre készül az építész, vagy a termék-beszerző, vagy ha alkalmaztak külön lakberendezőt, akkor pedig a lakberendező" - tette hozzá a tanszékvezető.

Az egyéni tér tervezésénél a feladata az alkalmazotthoz illeszteni a fizikai környezetet, a szoba berendezését, funkcióit és hangulatát. E munka során vizsgálja a személyes kapcsolatokat, a dolgozó egyéni tulajdonságait, a beállításkor pedig a helyes testtartás -, és a kényelem szabályai szerint jár el.

Termék-tervezői cél: legyen biztonságos, karbantartható

A termék-ergonómus a felhasználók igényeihez igazítva tervez biztonságos, karbantartható, kényelmes, és használható eszközöket. A tervezési feladat egyik legfontosabb része a termékben lévő veszélyforrások megismerése és megszűntetése, a terméknek emellett szükségez igazodnia a felhasználó testméreteihez is. Utóbbi követelmény teljesítéséhez az ergonómus olyan eljárásokat alkalmaz, melyekkel a testméretek jelentős változatossága ellenére is megvalósul a termék és a felhasználói méretek összhangja.

Figyelembe kell venni a felhasználó elvárásait

Cél továbbá a termék kezelhetősége is, eléréséhez a szakember a felhasználók elvárásait, információ- felvétel-, feldolgozás-, cselekvési stratégiáit vizsgálja.

Szoftver-ergonómiai cél: irányítható, átlátható, könnyen kezelhető

A szoftver-ergonómus feladata olyan szoftvert kialakítani, mely rendeltetésének minél jobban megfelel, érthető, segítséget nyújt, és váratlan helyzetekben részletesen tájékoztatja a felhasználót a teendőkről. Mindemellett irányítható, lehetőséget ad a testreszabásra, és a műveletek visszavonására, és elősegíti a hibakeresést. A tervezésnél hasonlóan fontos szempont az, hogy a termék átlátható, és könnyen megtanulható legyen, feleljen meg a rövid idejű emlékezet terjedelmének, és a hosszú távú memória strukturáltságának.

A fentiek elérésének az ergonómus elsősorban a leendő felhasználói kört, és az eszközök alkalmazásához szükséges szellemi funkciókat elemzi.

Szoftverkészítés az összköltségek öt százalékáért

"Az ergonómiai szakember(ek) bevonásának költségei egy iroda-beruházás során az összköltségek egy százalékát teszik ki, mindez egy szoftver készítésénél (ha prototípus változatok igényes tesztelésére is sor kerül) az összköltség öt százalékát foglalja magában" - állítja Antalovits Miklós.

Minél későbbi fázisban kérik ki az ergonómus tanácsát, annál hosszadalmasabb lesz a probléma megoldása. A legoptimálisabb, ha már az iroda kiválasztásakor ergonómushoz fordulnak. Így ott lehet már belső kialakításnál is: a lámpák beállításától egészen az alkalmazottak munkaeszközeinek egyéni beállításáig, és időben meg tudja előzni az ergonómiailag hibás beállításokat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket

Folyamatos az innováció az irodapiacon, amely az elmúlt évek változásaira új megoldásokat és alternatívákat kínál. A legfontosabb trendek... Teljes cikk

Honnan tudhatjuk, hogy már nem egészséges az, amennyit dolgozunk?

"Ha elfelejtjük, hogy kell feltöltődni. Elfelejtjük, hogy az este nem arra való, hogy hazavigyük a munkát és otthon folytassuk, hanem arra, hogy... Teljes cikk

Hogyan támogassuk a stresszel küzdő kollégát? - Ezt tanácsolja a mentálhigiénés szakértő

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Királyság tízből kilenc dolgozó érzett magas vagy extrém mértékű nyomást és stresszt az elmúlt egy... Teljes cikk