kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

A nemzetközi üzlethez nem elég az angoltudás, a kultúrát is ismerni kell

A Magyarországon működő nemzetközi, illetve a külpiacokra is kilépő hazai vállalatok többségénél az angol nyelv az első számú üzleti nyelv, mégis, a cégek kétharmada tapasztalt már kommunikációs nehézséget a külföldi érdekeltekkel való együttműködés során - többek között ez is kiderült az Angloville Kft. kutatásából, amelyben azt vizsgálták, hogyan befolyásolja a munkatársak nyelvismerete és interkulturális kommunikációs készségei a cégek nemzetközi üzleti sikereit.

A 75 vállalat - többek között a Continental Automotive, a Nestlé, a KÉSZ Csoport és a MET Magyarország - vezetőivel készített kérdőíves és mélyinterjúkon alapuló kutatás azt is megmutatta, hogy ma a világpiacra is dolgozó cégek 95 százaléka pozitívan értékeli a multikulturális környezet hatását a vállalat sikereire és innovációs képességére.

Az Angloville felmérése azt is kiderítette, hogy miként hat a hazai vállalatok nemzetközi versenyben elért eredményeire a munkavállalók gyakorlati nyelvtudása és interkulturális kommunikációs készsége, milyen kihívásokkal szembesülnek a cégek e téren, és ezekre milyen megoldások születtek. Céljuk volt, hogy kiderüljön, van-e jó gyakorlat a hazai cégek között, és a nyelvtudás megfelelő kulturális jártassággal kiegészítve hogyan javíthatja a nemzetközi versenyképességüket.

A felmérés megmutatta, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada tapasztalt már kommunikációs nehézségeket a külföldi partnerekkel történő együttműködés során. A legtöbb probléma elsősorban a nem elégséges nyelvismeretből adódik, de a munkatársak eltérő nyelv- és kulturális ismerete még a nemzetközi hátterű cégeknél is gondot okozhat. Emiatt a munkaerő toborzás során a cégek közel fele már beosztotti szinttől elvárja az angol nyelv legalább középszintű ismeretét.

A külpiaci sikereket még mindig a nyelvtudás hiánya nehezíti leginkább a vállalatoknál, és még ma sem ritka, hogy tolmács alkalmazása a megoldás.

A magyarok körében generációs különbségek is tapasztalhatók: a fiatalabbak, akik többször jártak külföldön munkaügyben vagy tanulni, egyre nyitottabbak, másképp állnak az idegen kultúrákhoz. A kutatás kimutatta, hogy a nyelvtudás hiánya a nemzetközi piacokon jelenlévő vállalatok 28 százalékát hátráltatja a jobb eredményesség elérésében.

A vállalatcsoporton belüli kommunikáció szinte minden nemzetközi hátterű magyar cégnél angol nyelvű. A vállalatoknál a felső vezetők átlagosan mintegy 80 százaléka beszél folyékonyan angolul, azonban más idegen nyelv magas szintű ismerete már jóval kevésbé, körülbelül fele ekkora arányban jellemző.

A megkérdezett cégek 87 százaléka biztosítja a nyelvi képzések valamilyen formáját a munkavállalók számára. Háromnegyedük csoportos kurzusokat szervez, 53 százalékuk pedig magánórákat is biztosít a fejlődni vágyóknak. Nyelvi környezetben zajló külföldi tanfolyamot csupán a vállalatok 9 százalék tesz lehetővé néhány munkatárs számára. Az új, alternatív oktatási formák, mint amilyen az e-learning valamely formája, vagy hazai bentlakásos képzések egyelőre kevés cég palettájában jelentek meg. A nyelvi képzést biztosító vállalatoknál az erre szánt pénzügyi keret az elmúlt három évben jellemzően növekedett vagy legalábbis nem változott.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk