kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Az integrált szakképző központoké a jövő

A szakközépiskolák úgynevezett Térségi Integrált Szakképző Központokba csoportosulnak jövő szeptembertől, így a fővárosi diákok a következő tanévet egy teljesen új szakképzési struktúrában kezdhetik meg. Budapest vezetése szerint az új rendszer sokkal átláthatóbb és egységesebb lesz az eddiginél, nem lesz szükség további iskolabezárásokra.

A tervek szerint összesen 13 szakképző központ kezdi meg a működését jövő szeptembertől, ebből kettő - egy Belvárosi és egy Észak-Pesti - új épületben, amelyek uniós forrásból valósulnak meg - mondta Germánné Vastag Györgyi, a Fővárosi Közgyűlés Oktatási és Ifjúságpolitikai Bizottságának elnöke a Figyelőnetnek.
Az integrált központok létrehozásának egyrészt demográfiai okai vannak, vagyis a gyerekek egyre kisebb létszáma indokolja, másrészt a diákok érdeklődése is meglehetősen csökkent a korábbi évekhez képest.

"Eddig a szakközépiskoláknak azért is volt céljuk érettségi után ott tartani szakképzésen (plusz két év) a diákokat, mert szakképzési hozzájárulást kaptak az intézmények az államtól" - mondta John Emese, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője, majd hozzátette "Az új rendszerben ezt a pénzt az önkormányzatok kapják majd és azok forgatják vissza az intézményeknek."
Az új szakképző központok abban az esetben lesznek jogosultak a támogatásra, amennyiben legalább 1500 diákjuk lesz, jelenleg 90-en helyen megközelítőleg 14 ezer diák tanul szakképzésben.

Az új központokban a tervek szerint szétválasztják az alapozó (pályaorientációs, szakmacsoportos alapozási) és a szakképző szakaszt. Az alapozó szakaszban tanulnak majd a kilenctől tizenkettedik osztályos tanulók, majd ezt követően részt vehetnek az egy vagy két éves szakképző szakaszban. Ehhez a modellhez csatlakozhatnak nem önkormányzati fenntartású-, esetleg felsőoktatási intézmények, valamint vállalkozások is.
Lesznek olyan TISZK-ek, amelyben csak alapozó képzés és lesznek olyanok, amelyekben szakképzés is folyik. A változás csak a szakképzést 2008-ban megkezdőkre vonatkozik. Akik tanulmányaikat már megkezdték, ők a mostani rendszerben is fejezhetik be.

A TISZK-ekbe integrált intézmények önállósága nem szűnik meg, az iskolákat nem kell bezárni, összevonni, az infrastruktúra viszont lényegesen hatékonyabb az új rendszerben - mondta John Emese. A frakcióvezető kitért arra, hogy a pedagógiai programokat is össze kell hangolniuk a intézményeknek a beszámíthatóság érdekében.

Vastag Györgyi a FigyelőNetnek elmondta: biztos abban, hogy egy rövid, átmeneti idő elteltével letisztul a kép, és sokkal egyértelműbb lesz a diákok továbblépési lehetősége, mint eddig volt.

FigyelőNet/edupress.hu

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk