kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 éve

Ne csak üres szlogen legyen a munkáltatói értékígéret

A HR ma már nem kerülhet stratégiai szerepkörbe adatok nélkül. Adatból pedig a technológiának köszönhetően rengeteg áll rendelkezésre, az azonban már nem mindegy, hogy ezeket hogyan használjuk fel, hogy a munkáltatónak és a munkavállalónak is értéket adjon. Ha pedig az értékeknél tartunk, akkor milyen értékígérete lehet egy szervezetnek? Hogyan tudja a munkáltatói márkát tartalommal megtölteni és azt az egész munkavállalói életcikluson keresztül következetesen képviselni? Mindezekre a kérdésekre már online tréningek formájában is választ lehet kapni. Elindult a HR Akadémia, a HR Portal és a Webuni közös képzési felülete, ahol hiteles HR szakértők gyakorlatias módszerekkel adják át tudásukat.

Az adat mindenkinek hozzáadott értéket jelentsen

Magyarországon is kezd elterjedni, de még gyerekcipőben jár a HR adatelemzés, ahhoz képest, hogy az Egyesült Államokban már minden nagyobb cégnél van HR analitikával foglalkozó csapat vagy osztály, mondja Bodonyi Dániel, a Spark Institute at IBS tanácsadója, trénere, aki több tréninget is „tart” a HR Akadémián, az adatvezérelt HR-ről és toborzásról. Ezen a téren is a nagy multinacionális cégek járnak elöl, hiszen oda érkeznek be leghamarabb a külföldi példák, ugyanakkor a tréner szerint a közepes cégek is egyre nyitottabbak a témára, mert komoly kutyaszorítóba kerültek a munkaerőhiány miatt. A régi módszerek és eszközök nem működnek a toborzásban sem, ezért új eszközöket kell keresniük a kiválasztás, megtartás területén, ha már a bérek tekintetében nem tudnak a nagyokkal versenyezni.

Bodonyi Dániel szerint a legfontosabb, hogy demokratizálni kell az adatokhoz való hozzáférést, vagyis nem csak a HR kezében kell, hogy összpontosuljanak, hanem például a teamleaderek is hozzáférhessenek saját csapataikra lebontva, hogy minél többet tudjanak kihozni belőlük. A fluktuációról például ne az legyen szimplán a tudás, hogy mennyien mentek el, hanem a csapatvezetők lássák, hogy mekkora a kockázata a távozásnak, mi a fluktuáció oka, például, ha a kollégák nincsenek bevonva a döntésekbe, nincsenek megfelelően támogatva, nincs kijelölt karrierút. A HR adjon támogatást, képzést a közvetlen vezetőnek, hogy aztán be tudjon avatkozni, a szükséges döntéseket meghozni, folyamatokat átalakítani.

Fontos, hogy az adatokból kinyerhető információk mindenkinek hozzáadott értéket jelentsenek. Ezzel egyidejűleg az adatok felhasználásának módja és célja transzparens legyen, a munkavállalók is tisztában legyenek vele, hogy a tőlük származó információ hogyan hat a munkakörülményekre, a képzések elérhetőségére. Hogy nem csak egyszer egy évben számít a véleményük az éves értékeléskor, hanem akár hétről hétre foglalkoznak a problémáikkal, történik akció.

A közös nyelv a HR és az üzlet között elengedhetetlen, ha a HR stratégiai szerepéről beszélünk. Az online képzés célja, hogy megismertessen egy szemlélettel, kedvet csináljon, ahonnan azután tovább lehet lépni, ha valakit érdekel mélyebben a téma. „Ez nem egy sprint, hanem egy maraton” - mondta Bodonyi Dániel, aki a kurzust HR vezetőknek, HR business partnereknek, a toborzás, megtartás iránt érdeklődőknek, és a HR adatokkal foglalkozó munkatársaknak ajánlja.

Értékteremtés és értékígéret

Az értékteremtő HR business partnerségről tart kurzust Forgács Judit, HR szakember, a fOrgXpert International ügyvezetője és a HRopoly alapítója, aki hangsúlyozta, hogy a HR-nek nem lehet értékteremtő business támogató szerepe, amíg nem érti az üzletet. Sok esetben hiányoznak a HR-ből ezek a skillek: az analitikus gondolkodás, megközelítés, a befektetés megtérülésének kiszámítása. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen nagyon sokáig a HR területre pszichológusi vagy munkajogi háttérrel keresték a cégek a kollégákat és csak az elmúlt pár évben érezhető változás ebben a gyakorlatban. Pedig a HR egy adatbánya, amit ha megfelelően kiaknázunk, nagyon komoly üzleti tényezővé válhat a cégen belüli HR támogatás és ez nem csak a toborzás és megtartás terén rejt komoly lehetőséget a HR business partnerek számára.

Mint mondta az adatalapú döntés még mindig nem terjedt el eléggé, pedig a döntéseket ezek alapján kell előkészíteni. Azt azonban egy gép nem látja át, hogy mi a prioritás éppen az üzlet számára, hová kell helyezni a hangsúlyokat. A jó business partner modell a szervezet prioritásaihoz igazodik. Ehhez azonban a HR-nek értenie kell az üzlethez, ezért is tartja pozitív tendenciának, hogy HR-es szakterületre is egyre többen érkeznek üzleti oldalról.

A kurzust olyan HR szakembereknek ajánlja, akik szeretnének üzleti értékteremtő partnerré válni vagy akik már most is generalistaként vagy business partnerként dolgoznak és szeretnének az új, jövőbeni HR kihívásoknak is megfelelni. A képzésen szemléletet és keretrendszert oktatunk, és akinek ez megtetszik, lehetősége lesz folytatni egyéni fejlesztés kereteiben.

Nem eseti kampányra, hanem stratégiára van szükség

A munkáltatói értékígéret nagyon fontos, hogy ne csak egy szlogen, mögöttes tartalom nélküli üres fogalom legyen, hanem valós, releváns tartalommal legyen megtölthető, hangsúlyozza Zvezdovics Anita, a BrandFizz chief fizz officere, employer branding szakértő. A cégeknek először fel kell térképezniük, hogy mi az ő értékígéretük, a kurzus során abban segítik őket, hogy fel tudják mérni munkavállalói célcsoportjuk szükségleteit. Mi a fontos számukra munkavállaláskor, ehhez képest hogyan teljesít a cég, mennyire igazodik a tapasztalat a megfogalmazott igényekhez, esetleg mely területeken vannak hiányosságok, van szükség fejlesztésre. A munkavállalói élményt nem egy-egy kampánnyal, hanem integráltan kell fejleszteni. Ehhez a feliratkozók a kurzus során kapnak segédanyagot, feladatokat, hogy konkrét akciótervet tudjanak kidolgozni a folyamat végére.

A munkaerőhiány ellenére fontos, hogy a szervezetek ne rövidtávú kampányokban gondolkodjanak, hanem az üzleti igényeket figyelembe vevő, bevonzást, megtartást célzó márkastratégiát építsenek fel és kommunikáljanak. Tervszerű folyamat legyen, számszerűsíthető célokkal, integrált stratégia, a munkavállalói igényekre figyelemmel. Különben úgy sikerül, mint egy lenyúlt fotóval indult tinder randi, ahol már az első találkozáskor kiderül, hogy a valóság nem felel meg a várakozásoknak. A teljes munkavállalói életciklust le kell fedni, beépíteni a mindennapokba, a közvetlen vezetők és a kollégák bevonásával, hogy a stratégia fenntarthatóan tudjon működni.

A kurzust mindenkinek ajánlják, aki HR-es, marketinges, vagy vezető, szerepe van a kiválasztásban, megtartásban. Egy tavalyi felmérés szerint a munkahely elhagyását, főként a kezdeti időszakban, leginkább a csalódás, a be nem tartott ígéretek okozzák. Zvezdovics Anita is megerősítette, hogy Magyarországon megnőtt a 3-6 hónapon belüli fluktuáció. Ez pedig a cégeknek nagyon zsebbevágó, hiszen egy új belépő elvesztése akár 2,5-3 millió forintba is kerülhet, amennyiben valaki két hónapon belül felmond. Egy ilyen költséget pedig már nem lehet félvállról venni, különösen, ha több új munkatársról van szó.

A HR Akadémia employer branding kurzusait úgy állították össze, hogy nagyon sok letölthető, kézzelfogható, megvalósítható eszközt adjanak a nézők kezébe. Nem csak szempontrendszert és megközelítési módot szeretnének átadni, hanem olyan eszköztárat is, amivel azonnal lehet dolgozni, átültetni a gyakorlatba, a lehető leghamarabb.

Válogasson a HR Akadémia változatos képzései közül!Employer branding, adatvezérelt HR, motiváció, prezentáció és még számos egyéb izgalmas témakörben. Sok kurzushoz az első 100 beiratkozó ingyenesen férhet hozzá!


  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk