Az árverseny is táplálhatja az adóelkerülést
A feketemunka kifehérítése és az árverseny korlátlan szabadsága nehezen egyeztethető össze. A versenytörvény szerint ugyanis a szakmai szervezetek nem mondhatják meg, milyen ár alatt nem etikus ajánlatot adni. Egyedül a közbeszerzésben adhatnak némi támpontot.
A gazdaság kifehérítése csak a legális foglalkoztatást és a közterheket is fedező piaci áron lehetséges. Más kérdés, hogy ilyen ár mellett megtörténik-e a legális foglalkoztatás, vagy az adók megfizetése. A láncszerződéseknél megint más a helyzet, ott a vállalási ár még többnyire fedezi a fehér foglalkoztatást és a profitot is, de a lánc végén állókra ez már nem feltétlenül igaz.
Viszont a piaci árat nem határozhatja meg egy adott cég költségeinek fedezete sem, csak a kereslet-kínálat. Számos olyan szituáció van a versenypiacon, amikor egy cégnek az az érdeke, hogy (esetleg túl magas) önköltségei alatt szabaduljon meg a termékétől. Az sem kizárt, hogy az itt keletkező veszteségét fedezi egy másik terméke profitja. Ilyen helyzetek persze a közbeszerzési piacon is lehetnek, ezért nem kell eltúlozni az irreálisan alacsony árak problémáját a hivatal szerint.
Nem lehet azt mondani, hogy minden teljes önköltség alatti árat kizárunk, mert akkor kikapcsolnánk a piaci versenyt és a hatékonysági kényszert az árak meghatározásából jelentette ki a GVH irodavezetője, Torjákné Amberger Teréz. A gond abból adódik a közbeszerzésben, ha az irreálisan alacsony ár tömeges beetetési eszközzé válik, s végül a teljesítési ár köszönő viszonyban sem lesz a pályázatnyertes árral tette hozzá.
Törvényes segítség
Hogy könnyebb legyen az ajánlattevőnek észrevenni a kirívóan alacsony árakat, tavaly óta a közbeszerzési törvény előírja, hogy a szakmai szervezetek folyamatosan tájékoztassák a Közbeszerzések Tanácsát az általában szokásos bérekről, eszköz- és anyagárakról. A tanács közli is ezeket az információkat a közbeszerzés.hu-n, tehát bárki számára hozzáférhetőek.
Mivel a bérek egyeztetése nem tartozik a versenyjog hatálya alá, a szokásos ár pedig múltbeli árfigyelést feltételez, önmagában egyik sem sérti a versenytörvényt - közölte a GVH irodavezetője.
A Kbt. ezek közlésére, vagyis a beszerzés oldali árak megadására ad felhatalmazást. Ha ezen túlmegy a szakmai szervezet, és értékesítés oldali ajánlott árakat közöl, akkor már gondja lehet a GVH-val. Különösen, ha szankcióhoz is köti az ajánlott ár betartását (például etikai eljárás, kizárás a szakmai szervezetből). Ez egészen biztosan a versenytörvény megszegése.
Necces
Az fn.hu erre felvetette, hogy a szokásos ár megadásának célja éppen az irreálisan alacsony árú ajánlatok kiszűrése a közbeszerzésben. A kiíró pedig ki is zárhatja emiatt az ajánlattevőt. Torjákné Amberger Teréz azt válaszolta, hogy a kizárás nem automatikus, hanem indokláskéréshez kötött. Vagyis nem kizárt a szokásosnál olcsóbb áron elnyerni a közbeszerzési megbízást. A GVH szerint tehát önmagában az irreálisan alacsony ár miatti kizárás lehetősége nem akadályozza a tisztességes versenyt.
A szakember elismerte egyúttal, hogy a szokásos ár abból a szempontból nyilvánvalóan necces, hogy információgyűjtést feltételez. A GVH-nak ugyanis voltak már információs kartell típusú eljárásai, például ha a szakmai szervezetek tagjai információkat cseréltek az áraikról, és azt nem a jó célokra, vagyis kartellezésre használták fel.
Figyelnek
Öt szakmai szervezet és a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) közleményei vannak fenn a Közbeszerzési Tanács honlapján, különböző adatokkal. A Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara (SzVMSzK) csak béreket közölt. A Magánbiztosítási Párbeszéd Bizottság (MBÁPB) általános költségeket is feltüntetett. Az NFGM kormányrendelet alapján pedig az építőipari rezsióradíjat írta le.
A GVH figyeli a már fent lévő tájékoztatásokat, és egyelőre nem vettek észre nagy problémát. A közölt adatok egy része beleesik a szakmai bérmegállapodások körébe, és ez a rész kívül esik a versenyjog hatályán tette hozzá Torjákné Amberger Teréz. Az építész és mérnökkamara pedig a saját kamarai törvényei alapján jogosult ajánlott árak közlésére. Ha később más szervezetek is megjelennek, a GVH az ő tájékoztatójukat is figyelni fogja versenyjogi szempontból.
Ha pedig észreveszik, hogy mégis olyan árközlés kerül fel a tanács honlapjára, ami már nem a Kbt. szerinti körbe tartozik, akkor kezdeményezni fogják, hogy ezeket vegyék le a honlapról. nincs feloldás
Árakat nem ajánlhat egy szakmai szervezet, mert azért megbünteti a GVH. Mit tehet akkor a kifehérítésért úgy, hogy ne szegjen versenytörvényt? Figyelje a saját piacát. Ha gyanítja, hogy egyes versenytársaknál fekete foglalkoztatás, adócsalás történik, akkor jelentse fel őket az APEH-nál vagy a munkaügyi hatóságoknál. Lehet, hogy ez így rosszul hangzik, de ha egy nem tisztességes, nem legális módszerrel előnyt élvező cég nem hajlandó rá, akkor ki kell kényszeríteni belőle a közterhek megfizetését, a tisztességesebb versengést mondta a szakember.
Ilyenek lehetnek például az MBÁPB által közzétett állásfoglalás bizonyos részei. S persze nem kizárt, hogy egyes szövetségek ellen akár eljárásokat is indítanak, ha azok arra okot szolgáltatnak.
Máshol is közölhetik
A szervezetek néhány feltétellel máshol is büntetlenül közzétehetik a közbeszerzés honlapján megjelent adataikat. Ez azt jelenti, hogy csak a szokásos bért és a múltbeli jellemző beszerzési adatokat lehet közölni. De ha ez csak a rejtett árkartellt leplezi, segíti, akkor is van ok a GVH vizsgálatára.
Nem tartozik a megengedett körbe az sem, amit az MBÁPB a közleményében leírt, vagyis hogy legalább mennyi legyen a minimális vállalási ár. Más szövetségeknél is volt ilyen törekvés, de azokat a tanács nagyon helyesen nem engedte nyilvánosságra hozni.
Ha felmerülne, hogy a közbeszerzés honlapján megjelent beszerzési árakat arra használnák, hogy értékesítési árakat képezzenek belőlük, az már árösszehangolást jelenthet, ami büntetendő.
Más szabályt szeretnének
A GVH nem támogatta, hogy az ajánlattevők adjanak támpontot az irreálisan alacsony árakhoz. A céllal egyetértettek, de arra is felhívták a figyelmet, hogy más országokban más a gyakorlat. Általában a kiírói oldal gyűjti össze az ár- és egyéb információkat, méghozzá a már teljesített közbeszerzésekből. Ez alapján szűrik ki, melyik ár irreálisan alacsony, melyik cég megbízhatatlan. A közbeszerzés megreformálásakor nálunk is ennek bevezetését fogják ismét javasolni.
De vajon ha a kiírók gyűjtik össze az eddigi árakat, akkor az eleve nem lesz-e irreálisan alacsony? Hiszen vélhetően fekete foglalkoztatás is van a már realizált közbeszerzésekben.
Az irrealitás igaz, de mindkét irányban: a hazai közbeszerzések áraiban egyszerre jelennek meg az irreálisan alacsony (feketemunka, adócsalás) és az extra magas (az elterjedt korrupciót, néhol tiltott kartellt fedező) költségtényezők. A megtisztuláson át kell esni valamilyen módon mindkét területen.
Idevágó érdekesség, amivel telefonon kereste meg a GVH-t egy közbeszerzést kiíró (személyi és vagyonvédelmi területről). Úgy ítélte meg, hogy irreálisan magas árajánlatokat kapott, méghozzá a tanács honlapján megjelent dokumentum miatt. Arra hivatkozva tettek be ugyanis bizonyos ártényezőket az ajánlattevők pályázatukba. A másik oldalon szintén vannak események, mert a GVH kartellhatározatai miatt már kártérítési perek is indultak, s a korrupciós esetek feltárása is élénkült.
A GVH aggódik amiatt, hogy az eddigi árkartell visszaszorításába fektetett munkájuk egy része kárba vész. Attól tartanak, hogy esetleg azt hihetik a szakmai szervezetek a Kbt. változtatása alapján, hogy szabad árakat egyeztetniük. Márpedig a versenytörvény nem változott: az árkartell, az árak összehangolása a legsúlyosabb versenyjogsértés maradt. Ezért lehetőség szerint minden szakmai fórumon felhívják erre a kamarák és szövetségek figyelmét, hogy elkerülhessék a jogsértéseket.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
A 2023-mas pályázatra 29 település és 37 munkahely jelentkezett. Teljes cikk
A családokért felelős államtitkár elmondta, hogy a kormány még nagyobb hangsúlyt akar fektetni a családok "testi-lelki-szellemi egészségének" elősegítésére. Teljes cikk
Évi 12 ezer forint állami támogatás azoknak jár, akik egy év alatt legalább 120 ezer forintot tesznek félre ebben a megtakarítási formában -... Teljes cikk
- A Magyar Szakszervezeti Szövetség a feketemunka visszaszorítását szorgalmazza 2 hónapja
- Új alapokra helyezné a foglalkoztatást a NAV fejlesztése 3 hónapja
- Itt a friss lista - Ezek a munkaadók nem jelentették be dolgozóikat 3 hónapja
- Itt a friss lista - Ezek a foglalkoztatók ne jelentették be dolgozóikat 4 hónapja
- Honnan tudhatja meg a dolgozó, hogy feketén foglalkoztatják? 4 hónapja
- Ezek a munkáltatók nem jelentették be alkalmazottjaikat 7 hónapja
- Itt a friss lista - Ezek a foglalkoztatók nem jelentették be dolgozóikat 8 hónapja
- Rég nem volt ilyen alacsony a szabálytalanul foglalkoztatott munkavállalók aránya 8 hónapja
- Elküldik Floridából az illegális munkavállalókat, de nincs, aki átvegye a munkájukat 9 hónapja
- A feketén foglalkoztatottak arányának változása Magyarországon 10 hónapja
- A feketén foglalkoztatottak több mint fele az építőiparban dolgozik 10 hónapja