kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Az uniós gyerekek fiatalabb korban tanulnak idegen nyelveket

Az Európai Bizottság múlt pénteken bemutatott egy, az európai iskolákban történő nyelvoktatásról szóló, az Eurydice hálózat által készített új tanulmányt. A tanulmány átfogó képet ad az EU egész életen át tartó tanulás programjában részt vevő 31 országban zajló nyelvoktatásról, az általános iskolai oktatástól kezdve a középfokú oktatásig.

Az Európai Bizottság tanulmánya körülbelül 40 olyan mutatót tartalmaz, amelyekből kitűnik, hogy a nyelvtanulás fokozottabb szerepet kap az általános oktatásban, valamint, hogy egyre többen tanulnak idegen nyelvet fiatalkorban. Ezek a megállapítások azt mutatják, hogy a résztvevő országok összhangban vannak az Európai Tanács mai, az európai többnyelvűségi stratégiáról szóló állásfoglalásával.

Ján Figel', az Európai Bizottság oktatásért, képzésért, kultúráért és ifjúságért felelős biztosa a következőket mondta: "Az eddig elért sikerek ellenére sok időbe telik még, amíg minden tanulónak lehetősége lesz két idegen nyelvet tanulni az iskolában: ezt a célt tűzték ki maguknak a tagállamok 2002-ben, Barcelonában. Mindamellett ez az egész életen át tartó tanulás program azon nyolc kulcskompetenciájának egyike is, amelyeket az Európai tanács és az Európai Parlament fogalmazott meg 2006. decemberi ajánlásában."

Leonard Orban, a többnyelvűségért felelős európai biztos hozzátette: "A többnyelvűség az egész európai társadalmat érintő kérdés. A nyelvek tanulása az iskolában kezdődik el, és sokkal tovább tart, mivel egyre több nyelvet kell beszélnünk a társadalmi kohézió és a jólét előmozdítása érdekében. Ez a tárgya a bizottság legutóbbi, "Többnyelvűség: európai tőke és közös elkötelezettség" című közleményének, és üdvözlöm azt a tényt, hogy ezt a mai, a többnyelvűségről szóló tanácsi állásfoglalás is támogatja."

Az adatok a 2006-2007. iskolaévre vonatkoznak, és a közszférát és a támogatásban részesülő magániskolákat foglalják magukban.

Főbb megállapítások:

1) Az idegen nyelvek oktatása korábban kezdődik, de az oktatási idő az általános iskolai oktatásban korlátozott

Az elmúlt három évtizedben egyre inkább elterjedt az idegen nyelvnek mint kötelező tantárgynak a fiatalkorban történő tanulása. Az idegen nyelv kötelező oktatása ma már minden európai országban az általános iskolai oktatásban kezdődik. A legtöbb esetben a gyerekek 8 és 10 éves kortól tanulnak idegen nyelvet, néhány esetben még korábban elkezdik a nyelvtanulást: Spanyolország valamennyi autonóm közösségében és Belgium német nyelvű közösségében a gyerekek három éves kortól tanulnak idegen nyelvet.

Mindazonáltal az idegen nyelvek tanítására áldozott idő az általános iskolákban továbbra is korlátozott (általánosságban a teljes oktatási idő kevesebb mint 10 százaléka) és országoktól függően jelentősen eltér. Az középfokú oktatásban általában több időt szánnak a nyelvtanulásra, mint az általános iskolában.

2) Egyre több országban tanítanak két idegen nyelvet az iskolában

Nem minden ország valósította meg azt, hogy a tanulóknak fiatalkorban legalább két idegen nyelvet oktassanak, de a tanulmány azt bizonyítja, hogy a legtöbb országban a középfokú oktatásban ez már lehetséges. 2006-2007 folyamán az idegen nyelv iskolai oktatása minden érintett országban legalább egy évig kötelező volt, kivéve Írországot és Skóciát. Az országok többségében körülbelül a tanulók fele legalább egy idegen nyelvet tanul az általános iskolai oktatásban.

3) Az európai tanulók 90 százaléka tanul angolul

13 európai országban az angol az első kötelező idegen nyelv. Még ha van is választási lehetőségük, a tanulók és szüleik az angolt részesítik előnyben, amelyik mostanra a legszélesebb körben tanított nyelv az általános iskolai oktatásban. Az európai tanulók 90 százaléka tanul angolul a kötelező oktatás valamelyik szintjén. Ott, ahol második idegen nyelvet is oktatnak, a francia és a német részesül előnyben.

4) Csak kevés ország javasolja a mobilitást a tanárképzés keretén belül

Az általános iskolai oktatásban a nyelveket általában az általános iskolai tanítók tanítják. A középfokú oktatásban a tanárok képzettségi szintje országról országra különbözik. Az érintett országok többsége azt ajánlja, hogy a tanárok képzése tegye lehetővé a jövőbeli tanárok számára, hogy idegen nyelveket oktathassanak, de a mobilitás inkább kivétel mint szabály marad.

Mi az Eurydice?

Az Eurydice (www.Eurydice.org) az európai oktatás információs hálózata. Az európai nevelési rendszerről és politikákról szolgáltat adatokat és elemzéseket. Az Eurydice 35 nemzeti egységből áll, amelyek az EU egész életen át tartó tanulás programjában részt vevő 31 országban találhatók (EU-tagállamok, EGT-országok és Törökország), valamint egy központi koordinációs egységből az EU Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségének keretén belül, Brüsszelben.
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munkaszüneti nap lesz a választások napja, hogy mindenki el tudjon menni szavazni

Az észak-macedóniai parlamenti és elnökválasztás napjait munkaszüneti nappá nyilvánította a szkopjei kormány - közölte a Vesti.mk szerdán. Teljes cikk

Szinte nincs munkanélküli ebben az európai fővárosban

Márciusban 3,9 százalékra csökkent a munkanélküliség a februári 4 százalékról Csehországban - közölte kedden Prágában a cseh munkaügyi hivatal... Teljes cikk

Mocskos irodai titkok: Brit dolgozók vallottak munkahelyi higiénés szokásaikról

A felmérésben megkérdezett dolgozók fele akkor is bemenne a munkahelyére, ha megfázással küzdene. Teljes cikk