Bukásra áll a kétszintű érettségi
Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a kétszintű érettségi rendszer hangzott el többek között az oktatási kerekasztal keddi konferenciáján. A testületnek a közoktatás megújítására tett javaslataihoz hosszú távú politikai konszenzusra volna szükség.
Hozzátette: az OKA négy prioritás - minőségibb tanári kar, a tananyag-közvetítés meghaladása, az esélykülönbségek csökkentése és az iskolai munka értékelése - mentén kidolgozott javaslatai súlyos érdeksérelmeket okozhatnak, de ezt vállalni kell annak érdekében, hogy versenyképessé váljon az oktatás és ennek nyomán az ország.
Az érettségi tárgyak 90 százaléka egy-két diákot érint
A Magyar Tudományos Akadémia elnöke a Zöld könyv megállapításainak döntő részével egyetért, például osztja a szakemberek azon véleményét, hogy a kétszintű érettségi rendszer nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Zöld könyvben megfogalmazottak szerint a kétszintű érettségi ugyanis túl hamar kényszeríti a diákokat a specializálódásra, ráadásul a felsőoktatás kiterjesztése miatt az emelt szint, mint felvételi követelmény szintén értelmét vesztette. (Egyre kevesebben is választják ezt a vizsgaformát.) A szakemberek szerint ugyanakkor méréselméleti problémák is felvetődnek a két érettségi kapcsán.
Pálinkás József szerint az érettséginek az ismereteket, képességeket, a műveltséget mérő kimeneti vizsgának kell lennie. Annyit hozzátett ehhez, hogy szerinte az iskola nevelési funkcióját is mérnie kellene a középiskolát lezáró vizsgának. A Fidesz-kormány oktatási minisztere kitért azokra a Zöld könyvben szereplő adatokra is, amelyek szerint mindössze 19 olyan vizsgatárgy van, amit az érettségizők több mint egy százaléka választ a matúrán. 189 tárgyból pedig 116 olyan van, amelyet ötvennél kevesebben választottak. Nem biztos, hogy szükség van arra, hogy testnevelésből bolgár nyelven lehessen vizsgázni közölte, és megerősítette, hogy a tárgyak számának drasztikus csökkentésére van szükség.
Ugyanígy egyetért az MTA-elnök a tanári kar minőségét, a tanári pálya presztízsét javító intézkedésekkel.
Kioltották egymást az eddigi reformok
Csapó Benő egyetemi tanár, az OKA tagja azt emelte ki a konferencián, hogy a javaslataikkal át kívántak lépni az eddigi oktatási reformok gyakorlatán, amelyek ugyan jó szándékúak voltak legtöbbször de rendre kioltották egymást.
Például az iskolák közti különbségeket az integráció támogatásával próbáltuk csökkenteni, ugyanakkor a rendszerbe van kódolva a 4, 6, 8 osztályos középiskolák felvételeinek ezzel épp ellentétes hatású szűrője. Vagy egyetemi szintre emeltük a tanárképzést, de főiskolák is indíthatnak mesterszakot. A kompetenciák fejlesztését hangsúlyozzuk, míg több mint 80 tanári szak indul és több mint 130 különböző érettségi tárgy van. A Zöld könyv tudományosan megalapozott - javaslatai viszont Csapó szerint a rendszer egészét vizsgálják a kisgyermekkortól a tanárképzésig, a munkaerőpiactól az oktatásfinanszírozásig.
Pénz, fenntartók, iskolák
Csapó Benő szerint Magyarország az OECD átlagánál körülbelül egy százalékkal fordít kevesebbet az oktatásra. A PISA-mérésekben részt vevők között csak négy olyan ország van, amelyik nálunk kevesebbet költ a közoktatás első nyolc évére. Így az egyébként közepes eredményeink még jobbak is annál, mint amit az alacsony ráfordítások alapján várhatnánk. Viszont a konferencián azt is kiemelte, hogy sok olyan ország van, amely többet költ az oktatásra, mint mi, de mégsem jobbak az eredményei. Ebből viszont az következik, hogy nem csak pénz kérdése a minőségi oktatás, a ráfordítások okos felhasználásán is sok múlik.
A magyar oktatási intézmények finanszírozásának alapvető megváltoztatása nélkül az OKA javaslatai nagyon nehezen vagy egyáltalán nem valósíthatók meg véli Varga Júlia közgazdász, OKA-tag. A jelenlegi fenntartói rendszerben illúzió, hogy megújuljon a közoktatás. Ezért az OKA egyfajta önkormányzati reformot szorgalmaz, amelynek lényege, hogy a szétaprózódott és egyre jobban ellehetetlenülő önkormányzati fenntartói rendszer alakuljon át egy erős középszintű, kistérségi önkormányzatokon alapuló rendszerré. E kistérségi fenntartóknak kellene az elképzelések szerint szervezniük oktatási tankerületeket, amelyek önálló gazdasági jogosítvánnyal rendelkeznének.
Politika, konszenzus
A közoktatást megújító javaslatok mindegyikéről, de különösen, a minősített parlamenti többséget kívánó önkormányzati reformról szóló döntés a politikusok kezében van. A kerekasztal szakértői szerint ki kellene vonni a politikából a közoktatás átalakítását, ezt azonban az akadémia elnöke nem tartja megvalósíthatónak. Pálinkás József úgy véli, a politikát rá kell kényszeríteni, hogy hosszú távon egyezzen meg az oktatás ügyében, s ezt a területet kiemelten kezelje.
Pálinkás a FigyelőNet kérdésére kifejtette, lát némi esélyt arra, hogy az oktatás része legyen ugyan a politikának, de ne legyen része a politikai hatalom megszerzéséért folyó versenynek. Mint mondta, ezt nehéz megvalósítani, de minden politikai szereplőnek önmérsékletet kell tanúsítania. Az elnök szerint a közvélemény nyomása ráveheti a politikai pártokat arra, hogy leüljenek e kérdésben egymással tárgyalni.
Az akadémia nevében a volt fideszes oktatási miniszter kijelentette: kiállunk amellett, hogy a közoktatás központi kérdés, szinte az egyes számú prioritás legyen az országban. Hozzátette, hiába gondolkodunk különböző gazdasági csomagokban, ha nem tudjuk ehhez a fiatalok képzettségét és a munkában való részvételét biztosítani, akkor nem lesz, aki ezeket a nagyon szép elképzeléseket megvalósítsa.
Baljós jelek
Csapó Benő a politikai támogatás kapcsán emlékeztetett arra, hogy a nemzeti csúcson a magyar kormány képviselője kijelentette, az oktatáskutatásra (amelynek fejlesztése hangsúlyosan szerepel a Zöld könyvben) nem érdemes pénzt fordítani. Ennek ellenére nagyon sok olyan diagnózis megfogalmazódott a javaslatok között, amire senki nem mondhatja, hogy nem kell megvalósítani. Verbális egyetértést, támogatást a politika részéről szerinte tehát lehet találni.
A probléma inkább az, hogy rengeteg érdek szól amellett, hogy maradjon ilyen az oktatási rendszer, hiszen sok ember egzisztenciája függ ettől. A tanárképzés reformja például az egyik legerősebb lobbi, a felsőoktatás szereplőinek érdekeit sérti.
Ezért kell, hogy a politika hosszú távú nemzeti érdekben gondolkodjon a rövid távú érdeksérelmek ellenére véli Csapó. Mindenesetre rossz üzenet, hogy a nagy nehezen átvitt kezdő pedagógusi béremelést - bár a miniszter már be is jelentette a válság hatására visszavonták a büdzséből.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Oktatási és kutatás-fejlesztési együttműködésről szóló megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és a BYD Auto Hungary Kft. szerdán. Teljes cikk
A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Zahari József, E.ON Hungária 6 hónapja
- Érettségi után: mi történik a családi pótlékkal és kedvezményekkel? 8 hónapja
- Jövő héten indul az érettségi 8 hónapja
- Nem csak a Z, minden generáció szereti a rugalmas munkavégzést 10 hónapja
- Magyarországról külföldi egyetemre? Itt vannak a legújabb trendek 1 éve
- Elindult a keresztféléves felvételi 1 éve
- Fontos előrelépés a tanárképzés szakmai gyakorlatának segítésében 1 éve
- Pénteken kezdődnek az őszi érettségik 1 éve
- A mesterképzés megváltoztatásával jobban lehet igazodni a munkaerőpiaci igényekhez 1 éve
- Szeptember 5-ig lehet jelentkezni az őszi érettségi vizsgákra 1 éve
- Személyi változás a debreceni Vitesco Technologies élén 1 éve
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja