Előrelépés a ferihegyi sztrájktárgyaláson?
Hasznosnak és eredményesnek nevezte a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezetével (RDSZSZ) folytatott hétfői egyeztetést Szollár Domokos, a Budapest Airport (BA) szóvivője, a tárgyalást kedden is folytatják a felek.
Az RDSZSZ pénteken jelentette be: ha három napon belül nem vezetnek eredményre az egyeztetések, megkezdi a sztrájk szervezését. A korábban ismertetett követelések között szerepel egyebek közt azt, hogy az új kollektív szerződést a munkáltató három évig ne mondja fel, illetve, ha mégis így dönt, akkor is folyósítsa a szerződésben szereplő anyagi és egyéb juttatásokat a hátralévő időben is. A követelések között szerepel az is, hogy a munkáltató függessze fel a folyamatban lévő kiszervezéseket és a következő három évben erre ne is kerüljön sor.
A BA a havi átlag munkaidő-kereten felül végzett munkaidőt 120 százalékos mértékben fizesse ki három évre visszamenőleg, és azt is kérik, hogy a munkáltató 2009. január 1-jéig szerezze vissza a magyar államtól a BA Zrt. üdülőjét, és ott a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig folyamatosan biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét. Egyben 65 millió forint kártérítést is követelnek, amiért a munkavállalók az elmúlt három évben nem használhatták az üdülőt. Azt is követelik, hogy a munkáltató 2010-ig ne bocsásson el munkavállalókat, mivel véleményük szerint a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
Másik szakszervezet is sztrájkkal fenyeget
Ugyanakkor a repülőtéri dolgozók másik szakszervezete, a Légiközlekedés Egyesült Szakszervezete (LESZ) lapunkhoz eljuttatott közleménye továbbra is áldatlan tárgyalási állapotokról ad számot. "Ha a Budapest Airport (BA) Zrt. vezetősége a mai határidőig nem tesz érdemi lépéseket a hónapok óta húzódó sztrájktárgyalások előmozdítása érdekében, akkor a LESZ kénytelen munkabeszüntetéssel súlyt adni a dolgozók jogos követeléseinek" szól a sajtóanyag.
A legnagyobb hazai légiközlekedési érdekképviseleti szakszervezet, a LESZ, idén szeptember 5-én jelezte a BA vezetőségének, hogy követeli a jogsértő "lopakodó leépítések" leállítását, a biztonságos működéshez szükséges dolgozói létszám biztosítását, a pihenőidők szabályos kiadását, átlátható és kiszámítható beosztási és munkarendek készítését. A szakszervezet szót emelt a túlmunkavégzés elrendelésére vonatkozó szabályok betartásáért is.
Áldatlan állapotok a repülőtéren
A közlemény szerint a dolgozók joggal kifogásolják a repülőtéren uralkodó rossz, embertelen munkakörülményeket, az elmaradt infrastrukturális fejlesztések miatt a pihenő és mellékhelyiségekben kialakult minősíthetetlen állapotokat. A szeptemberi hivatalos megkeresésben szerepelt, hogy a szakszervezet betekintést kér a munkaadó állományt érintő terveibe is. A repülőtéren ugyanis előzetes leépítési tervek nélkül, a törvényeket megkerülve, egyesével és kis csoportokban mondanak fel a dolgozóknak, bizonytalanságban tartva valamennyi munkavállalót. A Munka törvénykönyvének rendelkezései értelmében a LESZ sztrájkbizottságot alakított, és munkaügyi egyeztetéseket kezdeményezett.
Az azóta eltelt negyed év az érdekképviselet szerint nem hozott érdemi változást: a BA Zrt. elzárkózott az érdemi követelések teljesítése elől, a tárgyalások során a halogatás, az időhúzás lehetőségeit kereste, nem a megegyezéséit. A cég nevében tárgyaló személyek nem is rendelkeztek a megállapodáshoz szükséges döntési jogosítványokkal, felhatalmazással. Azóta is mindennaposak a túlmunkára vonatkozó szabályok megsértései, és összesen több mint ötven dolgozónak mondtak fel. A menedzsment időközben, a tárgyalások közepén, minden előjel nélkül felmondta a hatályos kollektív szerződést is. Koncepció mentén lefolytatott fegyelmi eljárásokkal félemlítik meg a munkavállalókat, és vesznek rá szakszervezeti képviselőket, tisztségviselőket a repülőtér elhagyására.
A fentiek miatt a LESZ egy utolsó határidőt adott a cég vezetésének a jogos munkavállalói követelések teljesítésére. Amennyiben a ma tizenegy órára javasolt tárgyalási fordulón a cég nem képviselteti magát, vagy továbbra sem hajlandó érdemi engedményekre, a LESZ által képviselt dolgozók sztrájkba lépnek a cégnél. A munkabeszüntetés időpontjáról és időtartamáról a LESZ a határidő letelte után hoz döntést. Az akció természetesen kiterjed a BA száz százalékos tulajdonában lévő leányvállalatára, a Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft-re is, ahol szintén mindennaposak a hasonló jogsértések, és nincs kollektív szerződés.
Együttes sztrájk várható
Mivel a másik repülőtéri szakszervezet, az RDSZSZ is munkabeszüntetést helyezett kilátásba, részben azonos érdeksérelmek miatt, a LESZ úgy fogja időzíteni sztrájkját - amennyiben az elkerülhetetlenné válik -, hogy az egybeessen a másik érdekképviselet akciójával - szól a közlemény. A legnagyobb szakszervezetnek meggyőződése ugyanis, hogy a munkavállalói oldal egységes fellépése, a közös kiállás és cselekvés szolgálja a dolgozók érdekeit.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A közép- és kelet-európai régió 500 legnagyobb vállalata listáját a 2024-es adatok szerint továbbra is a lengyel Orlen olajcég vezeti, a második... Teljes cikk
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
- Az álláskeresők számának változása a fővárosban - grafikon 2 hete
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 3 hete
- Nincsenek nők és kisebbségek, csak fehér férfiak - ilyen lenne a munka világa? 3 hete
- Bérvita és elvándorlás: összeomlás szélén a színházi szakma? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 2 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 2 hónapja
- Orbán Viktornak üzentek a szociális dolgozók 2 hónapja
- Új vezetőkkel erősít a Mövenpick Hotel Budapest Centre 2 hónapja
- Súlyos munkavédelmi mulasztásokat tártak fel a Woltnál 2 hónapja
- A HR a láthatatlan ragasztó - így látják a szakmát az ügyvezetők 2 hónapja
- Zajlanak a tárgyalások a munkavállalókkal a kukássztrájk után 2 hónapja
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?