Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 9 éve

Hogy alakulna át a pedagógusi életpálya?

A pedagógusokat meg kell tartani a közalkalmazottak jogállásában, ezt az életpályamodell törvénytervezete is tartalmazza - mondta Gloviczki Zoltán oktatási helyettes államtitkár hétfőn Budapesten a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos fórumán.

Kiemelte, az életpályamodell tartalmazza azt is, milyen előrelépési lehetőségei vannak a pedagógusoknak, s ezt nem csupán egy bértáblával érzékelteti, hanem azt is közli, hogy az előrelépési fokozatokhoz milyen kritériumokat kell teljesíteni.

Gloviczki Zoltán reményét fejezte ki, hogy az új közoktatási törvény - amelyet kerettörvénynek szánnak - felhasználóbarát, áttekinthető, a munkát a hétköznapokban segítő szöveg lesz. A törvénykoncepciót kormányhatározat fogadja majd el, a társadalmi egyeztetések után, ezt követi a törvényalkotás folyamata. A közoktatásnak ezzel együtt lesznek olyan elemei, amelyekről alacsonyabb rendű jogszabályok rendelkeznek - tette hozzá.

Mint közölte, a közoktatási törvény elkészülte után a változásokat nem feltétlenül azonnal vezetik be, arról viszont határozni kell, melyik lépést milyen határidővel és miként léptetik életbe. Példaként hozta fel, hogy az érettségi vizsgák változásait sem lehet azonnal, egyszerre bevezetni.

Sió László, a Fidesz oktatási kabinetjének vezetője rámutatott: az a jó életpályamodell, amely többletfeladatok ellátására ösztönzi a pedagógusokat. Meglátása szerint magas kezdőbéreket kellene bevezetni, a bérpótlékokat pedig minősítési eljárásokhoz kötni.

Megemlítette: a mostani életpályamodell koncepciója emeli az alapbért és a pótlékot. A pótlékok arányát azonban véleménye szerint jelentősebben kellene növelni, az osztályfőnöki pótlékot akár a fizetés teljes összegének 20-30 százalékára.

Mint mondta, a pedagógusi munka mostani értékelési rendszerének nincs semmiféle következménye. A minősítési rendszernél nem lehet abban bízni, hogy az intézmények önállóan tudják majd mérni a tanárok teljesítményét, ehhez értékelési szakemberek kellenek, ebbe a munkába pedig a fenntartókat is be kell vonni.

A pedagógusképzésnél a cél az, hogy a felsőoktatásba jelentkezők felső harmadából jelentkezzenek a fiatalok. Ma azonban egy-egy évfolyam átlagos tanulmányi teljesítményű diákjai kerülnek be a pedagógusképzésbe, az ő elhivatottságuk pedig nem olyan magas fokú, mint a korábbi nemzedékeké - emelte ki.

Arról is beszélt, hogy kötelezővé kellene tenni a két emelt szintű érettségi követelményét a pedagógusképzésre bejutáshoz, és osztatlanná kell tenni a tanárok képzését.
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Csatlakoztak a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségéhez tartozó szakszervezetek a KDSZSZ-hez

A KDSZSZ Magyarország egyik legnagyobb közúti személyszállításban működő szakszervezeti szövetsége lett. Teljes cikk

A Magyar Orvosi Kamara új elnöke szerint egyszeri és érdemi béremelésre van szükség

Kincses Gyula szerint a hálapénz intézményét társadalmilag is érzékelhető béremelés nélkül nem lehet felszámolni. Teljes cikk

A középgeneráció uralja a belföldi cégeket

A felmérés szerint az idősebbek szerepe főképp a nagyobb cégek irányításában jelentős. Teljes cikk