kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 13 éve

Kizsákmányolással vádolnak egy csomagküldő szolgálatot

A dolgozók módszeres kizsákmányolásán alapuló rendszert működtetve üzemel a GLS csomagküldő szolgálat Németországban - állítja Günter Wallraff világhírű német újságíró.

A hollandiai központú, Európa számos országában tevékenykedő társaság egyenruháját viselő furgonos futárok Németországban rendszerint napi 14-16 órát robotolnak. A munkát hajnali 5 órakor kezdik, naponta több tonnányi küldeményt mozgatnak meg puszta kézzel, órabérre átszámított fizetésük pedig alig 3 euró, ami nagyságrendekkel elmarad a Németországban szokásos 8 euró körüli legalacsonyabb óránként bértől - derítette ki Wallraff.

A csomagküldő szolgálat működése az agyonhajszolt és alulfizetett, szinte rabszolgasorban tartott, kiszolgáltatott dolgozók munkájára épül - állította a szociográfiai ihletésű leleplező riportjairól ismert - a kémek munkáját idéző módszerekkel dolgozó - újságíró az RTL német kereskedelmi televízióban szerdán este bemutatott riportfilmben.

A GLS egy belső feljegyzése szerint a futároknak napi 12 órát kell dolgozni. Ez törvénysértő, mert a maximálisan engedélyezett napi munkaidő 10 óra. A cég azonban nem áll munkajogi kapcsolatban a futárokkal, a kézbesítői munkát kiszervezi alvállalkozóknak.

A GLS saját üzemeltetésű raktárakban adja ki a csomagokat a futároknak - az ezernyi küldeményt a futároknak kell szortírozni és furgonba rakodni -, és darabbért fizet a kézbesített csomagok után a futárok munkáltatójának. A filmben megszólaló egykori alvállalkozók szerint igen gyakran előfordul, hogy az alvállalkozók csődbe mennek a GLS praktikái miatt. Ezek között van például az, hogy a megállapodásokat nem rögzítik, a szóbeli ígéreteket pedig nem tartják be. Az alvállalkozókat arra bíztatják, hogy a munkajogi előírások tudatos megszegésével, kijátszásával növeljék bevételüket.

A futárokkal a GLS a munkajogi kapcsolat hiánya ellenére úgy viselkedik, mintha munkáltató volna; rabszolgahajcsár módjára dirigálja, ellenőrzi és gyakran bünteti őket. Az például 20-30 euróba kerül, ha az ellenőr nem találja eléggé tisztának a furgont, a nem megfelelően dolgozó futárt pedig úgy lehetetlenítik el, hogy egyszerűen kitiltják a raktár területéről.

A GLS így a dolgozók megfélemlítésén és kizsákmányolásán, valamint az alvállalkozók egzisztenciájának kockáztatásán alapuló rendszert működtetve üzemel Németországban - állapította meg riportfilmjében Günter Wallraff.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk