Közlekedési jog a mindennapi gyakorlatban
A közlekedési jog a jogrendszer azon területe, amely legszorosabban kapcsolódik a hétköznapi életünkhöz. A szabályozás célja, hogy a közúti közlekedésben részt vevők felelősségi körét meghatározza, és világos jogkövetkezményeket rendeljen a jogsértésekhez.
A közlekedés ugyanis nemcsak technikai, hanem jogi értelemben is interakció, amelyben minden résztvevő – gyalogos, kerékpáros, gépjárművezető – jogokkal és kötelezettségekkel rendelkezik.
A közlekedési balesetek jogi megítélése
A közlekedési jog egyik legfontosabb tárgyköre a közlekedési balesetek jogi kezelése. Dr. Berényi Kristóf, a Berényi Kristóf Ügyvédi Iroda vezetője elmondta, hogy jogilag közlekedési balesetnek minősül minden olyan esemény, amely közúti forgalomban, jármű részvételével történik, és amelynek következményeként személyi sérülés vagy vagyoni kár keletkezik.
A felelősség kérdésének tisztázása elengedhetetlen, mivel ez képezi alapját a biztosítási kártérítéseknek, a büntető- vagy szabálysértési eljárásoknak, valamint a polgári jogi követelések érvényesítésének is.
Kötelező eljárásrend baleset esetén
Amint közlekedési baleset történik, a jog elsődleges elvárása az, hogy a járművezetők azonnal álljanak meg, és győződjenek meg arról, történt-e személyi sérülés. Sérülés esetén a mentők és a rendőrség értesítése kötelező.
Amennyiben nem történik rendőrségi intézkedés, a feleknek baleseti bejelentőt kell kitölteniük, amely később joghatással bíró dokumentumként szolgál. A dokumentum tartalmának pontossága fontos, különösen a biztosítási eljárások során.
Szabálysértés vagy bűncselekmény? A jogi minősítés tétje
A közlekedési szabályszegések két fő kategóriába sorolhatók: szabálysértésekre és bűncselekményekre. A két kategória közötti különbség nemcsak a cselekmény súlyosságában, hanem a lehetséges szankciók körében is megmutatkozik.
A szabálysértés szankciója jellemzően pénzbírság, büntetőpont, illetve a súlyosabb esetekben, például visszaeső jogsértőknél ideiglenes eltiltás is kiszabható. Bűncselekménynek viszont az olyan jogsértések minősülnek, amelyek már nem csupán közlekedési, hanem büntetőjogi felelősséget is megalapoznak. Az ilyen cselekmények következménye lehet a szabadságvesztés, de akár a végleges vezetéstől való eltiltás is.
Büntetőpontok rendszere, a fokozatosság elve a közlekedési jogban
A magyar közlekedési jogrendszer egyik sajátossága a büntetőpontok rendszere, amelynek célja a visszatartó erő fokozása. Aki 18 pontot összegyűjt, az automatikusan elveszti a vezetői engedélyét, és csak utánképzés, illetve újabb vizsga teljesítése után kaphatja azt vissza.
Mikor van szükség jogi képviseletre?
Balesetek vagy szabálysértési eljárások során előfordulhat, hogy a jogértelmezés nem egyértelmű, a felelősségi kérdések vitatottak, vagy a biztosítók egymásnak ellentmondó álláspontot képviselnek. Ilyen helyzetekben egy közlekedési jogra specializálódott ügyvéd segíthet az ügy jogszerű és méltányos rendezésében.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk
- Súlyos üzemi baleset történt az ajkai erőműben 1 hete
- Kártérítésért perel a dolgozó, akit több ezer volt rázott meg a gödi Samsung-gyárban 2 hónapja
- Nem lesz sztrájk a pécsi buszközlekedésben 3 hónapja
- 20 évig fizették munka nélkül, most kártérítést követel 3 hónapja
- Munka közben elaludt a mozdonyvezető – 3 év 10 hónap börtön várhat rá 3 hónapja
- Brutális baleset: kukásautó zúzta szét a munkás karját 4 hónapja
- Munkatársának okozott sérülést a gondatlan targoncás 5 hónapja
- AI-vakrepülés a cégeknél: a felelősség a vezetőé? 5 hónapja
- Három embert ítéltek el egy vasúti munkás halála miatt 6 hónapja
- Halálos munkahelyi baleset történt a 14. kerületi önkormányzat egyik cégénél 6 hónapja
- Figyelmetlen munkavégzés okozott maradandó sérülést Kaposváron 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?