Megjelent: 17 éve

Mi a Hochtief-Budapest Airport igazi célja?

A munkaadó lesöpörte az asztalról a szakszervezetek pénteki, munkarendekre tett javaslatát, pedig az 80 százalék feletti munkaerő-kihasználtságot, és több százmillió forintos éves megtakarítást jelentene a cégnek. A LESZ szerint a Budapest Airport csak saját ultimátumáról hajlandó vitatkozni, áll a lapunknk eljuttatott közleményben.

A szakszervezetek pénteki javaslata nyomán hetek óta először konstruktív vita folyt szombaton, végre konkrét adatokról lehetett egyeztetni. A munkarend-koncepció a cég számára lehetővé tette volna a munkaerő-kihasználtság 65-ről 80 százalék fölé növelését. Emellett csak az utasbiztonsági ellenőr munkakörben dolgozók költségein mintegy 100-120 millió forint éves megtakarítást tett volna lehetővé. A többi beosztást is figyelembe véve pedig több mint kétszázmilliót spórolhatott volna a béreken és járulékos költségeken a cég 2008-hoz képest - írja a LESZ (Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet) közelményében.

Az érdekvédők szerint ezért különösen szomorú, hogy a munkaadó lesöpörte a javaslatot az asztalról. A vezetőség elképzelései szerinti munkarendben már egy influenzajárvány miatt is megbénulhatna Ferihegy. Emellett munkavállalónként mintegy 80-100 munkaórával növelnék a terhelést a szakszervezeti javaslathoz képest azáltal, hogy a kötelező képzéseket és orvosi vizsgálatokat nem számítanák bele a munkaidőbe. Ráadásul, a vezetőség által makacsul ismételgetett ultimátum értelmében mintegy harmadával csökkenne a pihenőnapok száma, ugyanennyivel emelkedne a dolgozókat terhelő utazási költség. A műszakok olyan időpontban kezdődnének és érnének véget, amikor tömegközlekedéssel Ferihegy megközelíthetetlen. Az ultimátum tehát durva beavatkozás a dolgozók szabadidejébe is.

A szakszervezetek javaslata olyan hatékonyságot valósítana meg, ami futószalagon termelő gyárakban is figyelemreméltó lenne. Különösen kimagasló eredmény volna ez a jóval kiszámíthatatlanabb és változékonyabb környezetben teljesített reptéri szolgáltatások terén.

Sajnos azt nem tudni, hogy a munkaadó pontosan mennyit szeretne megtakarítani a reptéri dolgozókon - fél éve hiába kérik ugyanis az erre vonatkozó kalkulációkat az érdekképviseletek. Azonban a dolgozók ezen felüli terhelése olyan járulékos költségeket okoz a cégnek is (a munkaerő cserélődésének, újra-képzésének ára, a túlterhelés okozta stressz nyomán a balesetek és betegszabadságok megjósolhatóan emelkedő költségei) amelyek kérdésessé teszik, hogy megéri-e tovább fokozni a terhet a munkavállalók vállán.

Amennyiben a szakszervezetek javaslatánál nagyobb terhelésnek akarja kitenni dolgozóit a menedzsment, annak az árát a bértárgyalásokon fogják megkérni az érdekképviseletek. A LESZ ezért ismét indítványozza, hogy az idei fizetések kérdését is emeljék be a sztrájk-tárgyalások körébe.

Az érdekvédők szerint egyre erősebb a gyanú, hogy Ferihegyen a munkaadó értelmes párbeszéd helyett példát szeretne statuálni. Szakszervezet-romboló (az Egyesült Államokban "union buster" néven ismert) tanácsadócég vagy cégek által kidolgozott stratégiát és taktikát követve, a dolgozók érdekérvényesítő képességének végleges felmorzsolása a célja.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
NAV: tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22... Teljes cikk

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg szomszédunkban a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján. Az elbocsátásokat a Bosch... Teljes cikk

Ünnepi csend az IKEA-ban: a dolgozók pihenésére fókuszál a vállalat

Az IKEA Magyarország idén is a szeretetteljes otthoni élet és a valódi feltöltődés fontosságát helyezi a karácsonyi időszak középpontjába. Ennek... Teljes cikk