Sztrájksorozatot tervez a légiközlekedési szakszervezet
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet napi rendszerességű tárgyalások során szeretne megállapodni a reptéri cégek által felmondott kollektív szerződések újrakötéséről. Ha így sem születik eredmény, december második hetétől kezdve három vállalatnál rövid sztrájkok sorozatára kell készülni.
az érdekvédők azt írják közleményükben, úgy tűnik, a cégvezetők a jelenlegi bizonytalanság fenntartására törekednek - a dolgozói elégedetlenség pedig egyre nő. Az érdekképviselet szeretné ráébreszteni a menedzsmenteket: a munkahelyi béke, a kollektív szerződésben rendezett munkaügyi kapcsolatok a munkaadó érdekét is szolgálják.
Amennyiben nem sikerül megállapodni a kollektív szerződésekről, a LESZ december második hetétől kezdve rövid munkabeszüntetések sorozatával meg fogja akadályozni egyes repülőjáratok fel- és leszállását a Ferihegyi Repülőtéren. A szakszervezet emlékeztet rá: a jelenleg érvényes szabályozás értelmében elég néhány órával korábban bejelentenie munkabeszüntetését, azonban az utasokat az érdekképviselet a kellő időben tájékoztatni fogja, amennyiben ezt a menedzsment nem teszi meg.
Mi húzódik meg a háttérben?
A Budapest Airport 2008 őszén mondta fel a dolgozók munkaidő-beosztását, fizetéseit és juttatásait is szabályozó kollektív szerződést. A lépés tavaly decemberben sztrájkhoz vezetett, amely jelenleg szünetel. A tárgyalások több mint egy éve folynak, kevés eredménnyel. A munkaadó nem engedett a legfontosabb pontokat érintő diktátumából, pedig azóta számos problémára derült fény az új rendszerrel kapcsolatban.
Többször előfordult, hogy a dolgozók a munkaerőhiány és az utolsó pillanatban véglegesített beosztások miatt nem tudták kivenni szabadságukat, áll a LESZ sajtóanyagában. A fizetések csökkentek, az új, "rugalmas" műszak-beosztások pedig tervezhetetlenné tették a dolgozók életét. A menedzsment legutóbb elzárkózott az egyeztetések sűrítése elől.
Ráadásul, az eltelt hónapok alatt folytatódtak az elhibázott kiszervezések a cégnél. A takarítás után az üzemeltetési osztály is külső vállalkozóhoz került, hiába tiltakoztak ez ellen a dolgozók. Az eddigi tapasztalatok alapján a reptéren a kiszervezéseket sokszor a feketefoglalkoztatás bevezetése, a szolgáltatási színvonal csökkenése, a dolgozók végletes kizsigerelése követi. A munkakörülmények javítására tett szakszervezeti kezdeményezések, szinte minden esetben kudarcot vallottak, a menedzsment a fontosabb feladatokkal ma is a dolgozók adósa.
A Malév-csoport történetének legújabb mélypontja volt, amikor idén ősszel a földi kiszolgálással foglalkozó GH jogutódlási szerződését a szakszervezet figyelmeztetése nélkül felmondták. Ez a háromoldalú, a jogelőd és a jogutód cég vezetősége, illetve a dolgozók között született megállapodás tartalmazta egyebek között a kollektív szerződést is.
A menedzsment olyan új kollektív szerződésre tett javaslatot, amely egyes munkakörökben 30-40 százalékos bércsökkenést okozna, ráadásul megszüntetnék a magán-nyugdíjpénztári támogatást is. A cégvezetés elképzelései között szerepel a szociális juttatások és az úgynevezett törzsgárdatagok jutalmainak megnyirbálása is. Csökkentenék a mára rendszeressé vált "rendkívüli" túlórák után fizetett pótlékot is. A legutóbbi egyeztetésen a cégvezetés újabb megszorításokat jelentett be: ezentúl a cafetéria juttatások közterhei is a dolgozókat terhelnék, írják az érdekvédők.
A Malév GH-nál az év eleje óta folynak az egyeztetések. A vállalat-csoport körüli egyre átláthatatlanabb ügyletek eredményeképp a dolgozók helyzete mára elviselhetetlenül rossz lett.
A Repülőtéri Üzemanyag-Kiszolgáló Kft. a BA száz százalékos tulajdonában van. Az anyacéghez hasonlóan itt sincs kollektív szerződés 2008 májusa óta. A cégnél a legfontosabb problémát a kiszámíthatatlan munkaidőbeosztás és a munkavégzéshez szükséges létszám hiánya okozza. A cég vezetői láthatóan nem veszik komolyan az egyeztetéseket, és megfelelne nekik a jelenlegi, bizonytalan helyzet tartós fenntartása.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk
- Hogyan teremthetünk valódi értéket a HR-ben? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 2 hónapja
- Szezonális munka, vagy hosszútávú karrier? Képes egy diák egész évben dolgozni? 2 hónapja
- Ledolgozós szombat: túlóra vagy sem? 2 hónapja
- Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak 2 hónapja
- Új vezetőkkel erősít a Mövenpick Hotel Budapest Centre 2 hónapja
- Zajlanak a tárgyalások a munkavállalókkal a kukássztrájk után 2 hónapja
- A részmunkaidős foglalkoztatás a munkaerőpiac mostohagyereke. Hogy csináljuk jól? 2 hónapja
- Sztrájkolnak a kukások Budapesten 2 hónapja
- Kevesebben akarnak négy napos munkahetet, mint a járvány előtt 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?