Megjelent: 8 éve

Védhetetlen vezetői hibák a Malév GH-nál

A több százmillió forintos indokolatlan költséggel járó leépítések után a Szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) szakmaiatlan átalakítása kavar hullámokat a Malév földi kiszolgáló leányvállalatánál. Eközben több száz ember hiába vár az elbocsátás után járó pénzére - olvasható a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) közleményében.

Véleményezési szakaszba jutott a Malév Ground Handling (MGH) új szervezeti és működési szabályzata, így azt az elmúlt hetekben a szakszervezetek is megismerhették. A LESZ szerint a tervezet több konkrét hiányosság mellett alapvetően elhibázott szemléletet tükröz: nem a feladatok áttekintése után alakítanák ki ugyanis a leghatékonyabb, ezeket ellátni képes szervezetet. Épp fordítva: a jelenlegi szervezeti egységek között igyekeztek elosztani a feladatokat.

Ez a szakmai nonszensz szorosan összefügg azzal, hogy a felső- és középvezetők létszáma nem csökkent a vállalatnál. Miközben a cég elbocsátotta a kétkezi dolgozók közel felét, továbbra is ugyanannyi vezető beosztású menedzser maradt állásban. A Malév csoportban évek óta problémát jelentett a túlduzzasztott menedzsment létszáma és költsége. A Malév GH-nál az elbocsátások óta arányaiban sokat romlott a helyzet ehhez képest is - folytatódik a szakszervezet közleménye.

Az egyetlen kivételt épp egy olyan vezető jelentette, akit meg kellett volna tartani: a korábbi kereskedelmi igazgató, aki egy hónapja állítólag közös megegyezéssel távozott a cégtől. A szakszervezeto közlemény szerint az ő feladata lehetett volna, hogy a Malév megrendeléseinek elvesztését követően a cég agresszív üzletszerzéssel kösse le a szabad kapacitásokat. Ez is okolható azért, hogy a Budapestre érkezett új fapados járatok zömét a török tulajdonú Celebi GH szolgálja ki, a Limburger Lóránt MGH-vezető által kölcsön adott eszközökkel és munkaerővel. Limburger Lóránt és kereskedelmi vezető beosztottja korábban évekig a Celebi GH-nál szolgált ugyanilyen beosztásban, hogy azután Borisz Abramovics hívására 2007-ben visszatérjenek a Malévhoz.

A leépítések elhibázottsága is bebizonyosodott mára - hangsúlyozza a közlemény. Megbosszulta magát, hogy átgondolatlanul, elkapkodva bocsátották el 450 főt - a menedzsment saját elmondása szerint is a vezetők szubjektív ítélete döntötte el, ki maradhat, és kinek kell mennie. Ez több százmillió forintos felesleges kiadást jelent a végkielégítések terén.

Ráadásul mára munkaerőhiány alakult ki egyes területeken. A legsúlyosabb helyzet a poggyászrakodás terén állt elő, ahol folyamatos a "rendkívüli" munkavégzés, miközben egyes elbocsátásra kijelölt személyek még az állásidejüket töltik. Ők valószínűleg korábbi érdekképviseleti aktivitásuk miatt nem térhetnek vissza a munkába, miközben óriási a túlterheltség ebben a feladatkörben.

Az új SZMSZ tervezetének másik érthetetlen pontja, hogy benn hagynák azt a lehetőséget, hogy a vezérigazgató felmentést adjon a menedzsment tagjainak a felsőfokú végzettség követelménye alól. Ezt a rendelkezést az Abramovics-korszakban léptették életbe, ám a LESZ szerint a vezetőktől ugyanúgy következetesen meg kell követelni a minimum-standardokat, ahogy a kétkezi munkavállalókon is minden esetben számon kérik a szükséges képzettséget, jogosítványokat.

A fentiek hosszabb távú tanulsága, hogy az orosz tulajdonos idején végzetesen meggyengített felügyelő bizottságot (FB) meg kell erősíteni, hogy valóban garantálni tudja: a mindenkori vezetőség mindenben a vállalat érdekeit követi. Ez az adófizetők és a cégnél dolgozók közös érdeke.

Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Végre egy jó hír! Leállás esetén is fizeti majd az alapbért a Knorr-Bremse

A vírushelyzethez igazított munkarenddel folytatja a gyártást a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. A Budapesten 1800 embert... Teljes cikk

Átmenetileg csökkenti a munkaidőt és a béreket a Central Médiacsoport

Nyolcról hat órára csökkenti a munkaidőt és ezzel együtt a béreket a Central Médiacsoport, amely a működési költségeket is racionalizálja a... Teljes cikk

Megérkezett a Magyar Honvédség a céghez? Ez történhet!

A létfontosságú magyar vállalatok biztonságáért felelős akciócsoportnak jogában áll lefoglalni az érintett cégek bizonyos eszközeit, de akár... Teljes cikk