Megjelent: 14 éve

Védhetetlen vezetői hibák a Malév GH-nál

A több százmillió forintos indokolatlan költséggel járó leépítések után a Szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) szakmaiatlan átalakítása kavar hullámokat a Malév földi kiszolgáló leányvállalatánál. Eközben több száz ember hiába vár az elbocsátás után járó pénzére - olvasható a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) közleményében.

Véleményezési szakaszba jutott a Malév Ground Handling (MGH) új szervezeti és működési szabályzata, így azt az elmúlt hetekben a szakszervezetek is megismerhették. A LESZ szerint a tervezet több konkrét hiányosság mellett alapvetően elhibázott szemléletet tükröz: nem a feladatok áttekintése után alakítanák ki ugyanis a leghatékonyabb, ezeket ellátni képes szervezetet. Épp fordítva: a jelenlegi szervezeti egységek között igyekeztek elosztani a feladatokat.

Ez a szakmai nonszensz szorosan összefügg azzal, hogy a felső- és középvezetők létszáma nem csökkent a vállalatnál. Miközben a cég elbocsátotta a kétkezi dolgozók közel felét, továbbra is ugyanannyi vezető beosztású menedzser maradt állásban. A Malév csoportban évek óta problémát jelentett a túlduzzasztott menedzsment létszáma és költsége. A Malév GH-nál az elbocsátások óta arányaiban sokat romlott a helyzet ehhez képest is - folytatódik a szakszervezet közleménye.

Az egyetlen kivételt épp egy olyan vezető jelentette, akit meg kellett volna tartani: a korábbi kereskedelmi igazgató, aki egy hónapja állítólag közös megegyezéssel távozott a cégtől. A szakszervezeto közlemény szerint az ő feladata lehetett volna, hogy a Malév megrendeléseinek elvesztését követően a cég agresszív üzletszerzéssel kösse le a szabad kapacitásokat. Ez is okolható azért, hogy a Budapestre érkezett új fapados járatok zömét a török tulajdonú Celebi GH szolgálja ki, a Limburger Lóránt MGH-vezető által kölcsön adott eszközökkel és munkaerővel. Limburger Lóránt és kereskedelmi vezető beosztottja korábban évekig a Celebi GH-nál szolgált ugyanilyen beosztásban, hogy azután Borisz Abramovics hívására 2007-ben visszatérjenek a Malévhoz.

A leépítések elhibázottsága is bebizonyosodott mára - hangsúlyozza a közlemény. Megbosszulta magát, hogy átgondolatlanul, elkapkodva bocsátották el 450 főt - a menedzsment saját elmondása szerint is a vezetők szubjektív ítélete döntötte el, ki maradhat, és kinek kell mennie. Ez több százmillió forintos felesleges kiadást jelent a végkielégítések terén.

Ráadásul mára munkaerőhiány alakult ki egyes területeken. A legsúlyosabb helyzet a poggyászrakodás terén állt elő, ahol folyamatos a "rendkívüli" munkavégzés, miközben egyes elbocsátásra kijelölt személyek még az állásidejüket töltik. Ők valószínűleg korábbi érdekképviseleti aktivitásuk miatt nem térhetnek vissza a munkába, miközben óriási a túlterheltség ebben a feladatkörben.

Az új SZMSZ tervezetének másik érthetetlen pontja, hogy benn hagynák azt a lehetőséget, hogy a vezérigazgató felmentést adjon a menedzsment tagjainak a felsőfokú végzettség követelménye alól. Ezt a rendelkezést az Abramovics-korszakban léptették életbe, ám a LESZ szerint a vezetőktől ugyanúgy következetesen meg kell követelni a minimum-standardokat, ahogy a kétkezi munkavállalókon is minden esetben számon kérik a szükséges képzettséget, jogosítványokat.

A fentiek hosszabb távú tanulsága, hogy az orosz tulajdonos idején végzetesen meggyengített felügyelő bizottságot (FB) meg kell erősíteni, hogy valóban garantálni tudja: a mindenkori vezetőség mindenben a vállalat érdekeit követi. Ez az adófizetők és a cégnél dolgozók közös érdeke.

Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
NAV: tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22... Teljes cikk

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg szomszédunkban a Bosch

Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján. Az elbocsátásokat a Bosch... Teljes cikk

Ünnepi csend az IKEA-ban: a dolgozók pihenésére fókuszál a vállalat

Az IKEA Magyarország idén is a szeretetteljes otthoni élet és a valódi feltöltődés fontosságát helyezi a karácsonyi időszak középpontjába. Ennek... Teljes cikk