A magasan képzett munkaerő vonzza a szolgáltató központokat
Hazánk gazdaságának versenyképessége a magasan képzett, nyelveket beszélő munkaerőben, a tudásalapú iparágakban rejlik, így a magasabb értéket képviselő tevékenységeket kell idehozni. A legtöbb szolgáltató központ felismerte ezt, ahogy a Diageo Business Services is. A pénzügyi szolgáltató központ frissen kinevezett személyügyi igazgatójával a HR megítéléséről, stratégiájukról, új HR modelljukről és 2011-es terveikről beszélgettünk.
- Gyakorlat teszi a mestert. Minél többször kerül az ember ebbe a helyzetbe, annál könnyebb a beilleszkedés, hiszen az ember magtanulja, milyen kérdéseket tegyen fel, és egyre rutinosabbá válik az újdonság feldolgozásában. Az a szokásom, hogy érkezésem előtt igyekszem minél többet megtudni az adott országról, utánaolvasok a kultúrának, információimat pedig megosztom a csapattal, derűs perceket okozva nekik, ráadásul ezek a beszélgetések informatívak is. Egyébként a kultúrák között több a hasonlóság, mint gondolnánk. Ha ugyanis tisztelettel fordulunk valaki felé, azt viszonozni fogja.
- Igazi multikulturális karrierúttal büszkélkedhet. 1998 óta dolgozik a Diageónál, és ez idő alatt több HR pozíciót is betöltött Írországban, Angliában és Szingapúrban. Hogyan látja a HR helyzetét a világban és Magyarországon?
- Különbségeket inkább vállalatok között, nem pedig országok között tapasztalok. A Diageónál a HR-t minden döntésbe bevonják, amely óriási lehetőség HR-eseinknek. Úgy tapasztaltam, hogy a magyar kultúrában nagyobb hangsúlyt helyeznek a szabályokra és folyamatokra, mint más országokban. Ami nem feltétlenül rossz, hiszen ezáltal minden kiszámíthatóbbá válik.
- Mennyire stratégia partner a HR külföldön és Magyarországon? Egy magyar nagyvállalat HR vezetője a közelmúltban azt nyilatkozta, leértékelődik a stratégiai HR, amely többek között annak is köszönhető, hogy a szakma saját magát is leértékeli. Miközben a HR Barométer kutatás rávilágított, még mindig ezt tartják a legfontosabbnak a HR-esek és nagyobb támogatást várnak a HR hozzáadott üzleti értékének vizsgálatában.
- Van igazság a HR vezető nyilatkozatában. A HR-nek ugyanis hinnie kell abban, hogy stratégiailag fontos szerepe van, ha nem hisz, akkor más miért tenné? Úgy gondolom, hogy a lehetőség adott, és a HR osztály értékeli, ha bevonják a vállalati stratégiába.
- A válság átalakította a HR feladatkörét. A Diageónál merre tolódtak a hangsúlyok? Min változtatott a gazdasági visszaesés?
- Véleményem szerint a válság a vállalatok minden részét érintette, sok mindent átalakított, a HR-t is. A recesszió hatására előtérbe került a (költség)hatékonyság mérése. Vállalatunkat szerencsére nem érintette olyan nagy mértékben a gazdasági visszaesés, ennek ellenére a hatékonyságnövelés nálunk is kiemelt szerepet játszik.
- A HR vezetők elismerik, bőven van még mit fejleszteni. A következő két év legfontosabb HR kérdései továbbra is a vezetőfejlesztés, a dolgozói elkötelezettség és a tehetségek megtartása. Önöknél mely területeket kívánják fejleszteni?
- Mindig van mit fejleszteni. Az említett területek szerintem is kiemelt prioritást érdemelnek. Természetesen az egyensúly és a sikerek megünnepelése is fontos. A Diageónál különösen nagy hangsúlyt kap annak támogatása, hogy dolgozóink a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból és beteljesüljön a karrierálmuk - ez áll HR folyamatainak középpontjában. Számomra a tehetségek megtartása és fejlesztése a legfontosabb. Szintén kiemelendő csapatom azon törekvése, hogy a HR tevékenységeket a tökéletességig fejlessze. Célunk, hogy a lehető legjobb benyomás alakuljon ki HR osztályról a munkavállalókban.
- Apropó szervezetfejlesztés. 2007 és 2009 között szingapúri bázissal a Diageo teljes ázsiai régiójának szervezetfejlesztési vezetőként koordinálta a régió hatékonysági vizsgálatát és átszervezését, valamint új HR sztenderdek beágyazását. Most pedig a budapesti szolgáltató központnál vezet be egy új, hatékonyabb HR modellt. Miből fog ez állni? Hogyan kívánja a budapesti pénzügyi szolgáltató központ HR részlegét hatékonyabbá tenni?
- Október 4-én debütál új modellünk, Európában elsőként. Röviden összefoglalva az adminisztratív, támogató HR tevékenységeket (back office) egy erre a célra létrehozott szolgáltató központba szerveztük át. Mivel maga a Diageo Business Services is egy szolgáltató központ (pénzügyi), pontosan tudjuk, milyen előnyöket várhatunk ettől a modelltől: a sztenderdizálható folyamatok egyszerűbb és hatékonyabb működtetése az erre specializálódott szakemberek által, aminek köszönhetően a saját HR csapatunk szabadabban fókuszálhat a stratégiára és a szervezettel való partnerségre.
- Egyáltalán mi indokolja a fejlesztést, hiszen most nyerték el Európa Legjobb Szolgáltató Központja díját? (A bírák nagy eredménynek könyvelték el a "hibrid" modell sikeres bevezetését, melynek keretein belül a vállalat saját központja mellett kiszervezett központokat is működtet.)
- Véleményem szerint fejlődni mindig lehet, és számunkra most ez a következő lépés - a Diageónál összegyűlt tudást és tapasztalatot kívánjuk előnnyé kovácsolni.
- A PwC elemzése és a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség elnöke szerint tovább nőhet a szolgáltató központok szerepe a magyar gazdaságban, így az ágazat az ország egyik legjelentősebb foglalkoztatója lehet. A következő két évben mintegy kétezer fővel bővülhet a szektorban dolgozók száma. Ön hogyan látja a szolgáltatók regionális helyzetét?
- A szolgáltató iparág már most is kiemelt foglalkoztató Magyarországon, főleg Budapesten, adataink szerint több, mint 50 ilyen központ, összesen 25 000 embert alkalmaz. Meggyőződésem, hogy az üzleti szolgáltató iparág az ország egyik kiemelt stratégiai iparágává kell, hogy váljon. Magyarországon ugyanis már nem életképes az alacsony költségű munkaerő modellje, Indiával és a Fülöp-szigetekkel úgysem szállhatunk versenybe. Magyarországon a tudást, a tapasztalatot, a nyelvtudást kell kiaknázni, és magasabb értéket képviselő tevékenységeket kell idehozni. A Diageo nincs egyedül ezen stratégiájával, a legtöbb Shared Service Center (SSC) ugyanebbe a stratégiai irányba mozog, ami az országnak és az itteni munkaerőnek kiváló és hosszú távú lehetőség.
- Mit hozott a Diageo Business Services számára 2010? Milyen HR büdzsét terveznek 2011-re? Lesz létszámbővülés, béremelés?
- Júliusban kezdődött az F11-es pénzügyi évünk, és mint mindig, a lécet igen magasra tettük. HR területen fő célunk a kompetitív pozíciónk megőrzése a munkaerőpiacon. Mindenki tisztában van vele, hogy céljaink elérése érdekében nemcsak keményen kell dolgoznunk, de rugalmasnak is kell lennünk, és folyamatosan új megoldásokon kell törnünk a fejünket. Én bízom mind a csapatom, mind a szervezet képességeiben és energiájában, így véleményem szerint jó év áll előttünk.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Munkaerő-közvetítésben a contracting egy sajátos foglalkoztatási forma, ami a klasszikus közvetítés és a kölcsönzés között helyezkedik el.... Teljes cikk
A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására való nyitottság mögött sokféle szándék és cél húzódhat. Ezeket vette sorra Kappel... Teljes cikk
Már mintegy 100 000-en dolgoznak a shared service vagy business service iparágban, amely az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője volt.... Teljes cikk



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?