Megjelent: 2 éve

A magyar fiatalok kétharmada nem részesül megfelelő karrier tanácsadásban

„What will you be?” néven indította el a Vodafone egyedülálló nemzetközi, a jövő állásaival foglalkozó programját. Ennek célja, hogy 18 országban - köztük Magyarországon - 10 millió fiatalnak nyújtson karrier tanácsadást és tréning anyagokat digitális témában. A cég digitális készségekkel és munkakörökkel foglalkozó programja saját kategóriájában a világ legnagyobb kezdeményezésének számít.

images

Ezzel párhuzamosan a vállalat azt is bejelentette, hogy jelentősen növelni kívánja azon fiatalok számát, akik náluk lehetőséget kapnak rá, hogy közvetlenül szerezzenek tapasztalatot digitális munkakörnyezetben. A vállalat világszerte bővíteni fogja meglévő gyakornoki és frissdiplomás programjait, 2022-re akár százezer fiatal elérését megcélozva.

A két bejelentésére azzal egy időben került sor, hogy a Vodafone közzétette annak a kiterjedt nemzetközi közvélemény-kutatásnak az eredményét, amely arra adott választ, mennyire gondolja magát felkészületlennek a 18-24 év közötti korcsoport a digitális gazdaságban való részvételhez, annak ellenére, hogy ők képviselik az első, már 'digitálisnak született' generációt.

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (International Labour Organisation - ILO) becslése szerint több mint 200 millió fiatal vagy munkanélküli, vagy van munkája ugyan, de szegénységben él. 3 Sok országban, amelyben a Vodafone is jelen van, rekordmagasságú a munkanélküliség a fiatalok körében: az olaszországi 38%-tól és a spanyolországi 39%-tól kezdve egészen a görögországi 47%-ig vagy a Dél-Afrikában mért 53%-ig.

Korábbi tanulmányok rámutattak arra is, hogy amennyiben egy fiatal a tanulmányai befejezése után hosszabb ideig nem talál munkát, az egész élete során negatívan befolyásolhatja az önbizalmát, az önmagába vetett hitét és az általános jóllétét.

Paradox módon a fiatalok körében mért munkanélküliség aközben emelkedik, hogy a legkülönfélébb szektorokat képviselő, különböző méretű vállalkozások számára problémát okoz a jövőbeli növekedés szempontjából kritikus fontosságú digitális technológiai munkakörök széles skálájának betöltése. Az Európai Bizottság becslése szerint 2020-ig mintegy félmillió digitális munkakör marad betöltetlen az Európai Unióban.

A fiatalok bevonása a munka világába

Az elmúlt év során a cég szakpszichológusokkal, karrier tanácsadókkal és oktatási vállalkozásokkal közösen dolgozott ki egy okostelefon-alapú szolgáltatást, a ‘Future Jobs Finder'-t, amely egyszerű, mégis átfogó módon teszi lehetővé a fiatalok számára az új készségekhez és foglalkoztatási lehetőségekhez való hozzáférést a digitális világban.

A program első lépésben egy gyors pszichometriai tesztsorozaton vezeti végig a felhasználót, amelynek célja az egyén adottságainak és érdeklődési körének felmérése, majd ezek összepárosítása a digitális területek közül számára legmegfelelőbb munkakörökkel. Második lépésben az alkalmazás a felhasználót a saját környezetében található, konkrét munkalehetőségekhez irányítja, beleértve a Vodafone-nál elérhető álláslehetőségeket is. A felhasználók ezenfelül releváns online digitális készségfejlesztő tréninglehetőségeket is el tudnak érni, köztük számos díjmentes kurzussal. A tesztek kitöltését követően a felhasználók egy összefoglalót is kapnak készségeikről és érdeklődési körükről, amit szakmai önéletrajzukban is felhasználhatnak, vagy amikor éppen egy állásra jelentkeznek.

Támogatás nélkül, bizonytalanságban: a fiatalok és a digitális gazdaság

A vállalat megbízására a YouGov közvélemény-kutató cég 15 országban 6 kérdezett meg hatezer 18 és 24 év közötti fiatalt jövőbeli karriercéljaikról és aggodalmaikról. Ebből a következők derültek ki:


  • A megkérdezett fiatalok több mint kétharmada (67%-a) úgy nyilatkozott, hogy alig vagy egyáltalán nem részesült karrier tanácsadásban a tanulmányai alatt vagy azok befejezése óta. Magyar viszonylatban ez a megkérdezettek kétharmadára igaz.
  • Azok közül, akik részesültek karrier tanácsadásban, csupán 15% nyilatkozott úgy, hogy a kapott tanács kiterjedt az inkább a jövőorientált, digitális munkakörökre is; 38% úgy érezte, hogy az általa kapott tanács csakis a hagyományos, nem digitális szerepekre korlátozódott, 22%-nak pedig az volt a véleménye, hogy 'elavult' karriertanácsot kapott.
  • A megkérdezettek több mint fele (56%-a, a magyar fiataloknak pedig 60%-a) úgy gondolja, hogy a generációja előtt álló legnagyobb kihívás az, hogy bármilyen jól fizető, állandó munkát találjon, és ez az arány a fiatal nők körében eléri a 64%-ot.
  • A megkérdezett fiatalok több mint egyötöde (23%) láthatólag teljesen elveszítette az önbizalmát: aggódnak, hogy még a legalapvetőbb munkakörök betöltéséhez sem rendelkeznek megfelelő készségekkel. A kutatás értelmében a magyarok fiatalok egyharmada ezzel szemben azt gondolja, hogy nem rendelkezik megfelelő készségekkel ahhoz, hogy élvezhető munkát találjon.
  • A válaszokból ugyanakkor az is kiderült, hogy a magyar fiatalok optimisták a jövővel kapcsolatban: többségük úgy gondolja, hogy az életszínvonal javulni fog a következő 20 évben, illetve mindössze 15%-uk gondolja, hogy nem fog tudni magának saját otthont vásárolni.

  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A stabil munkahely fontosabb a fizetésnél

A stabil, biztonságos munkakörnyezet a fizetésnél is fontosabb a magyar kékgalléros munkavállalók számára. Szakmai tréningre és karácsonyi bulira... Teljes cikk

Az irodán belüli márkaépítésről kutatnak Az Év Irodája verseny szervezői

Online kutatásba kezd az idén 10 éves Az Év Irodája verseny, melynek célja, hogy felmérje az irodán belüli márkaépítés (Office Branding)... Teljes cikk

Csak a cégek ötöde számára stratégiai fontosságú a munkavállalói élmény

23 millió dolgozó munkavállalói élményét vizsgálta világszerte a Kincentric a második, 2019-ben indított #dolgozniélmény kutatásában. Itthon 19... Teljes cikk