Szilágyi Katalin
Megjelent: 9 éve

Ahol a női kreativitás hozza meg a sikert

- Újszerű, környezetbarát, inspiratív irodaterek kialakításával foglalkoznak, amellyel tavaly ősszel az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat is kiérdemelték. Mit jelent pontosan a coworking munkaszemlélet, a coworking iroda?

- A coworking egy közösségteremtésen, kölcsönös segítségnyújtáson és költséghatékonyságon alapuló alternatív irodamodell. Közösségi munkaállomásokat és tereket alakítottunk ki olyan emberek, vállalkozók számára, akik egy önálló iroda bérlését feleslegesnek tartják, ám az otthon magányában sem szeretnének dolgozni és professzionális irodatechnikára és igényes környezetre vágynak. A coworking amellett, hogy gazdaságos rengeteg egyéb előnye van: teljes irodatechnika, infrastruktúra áll a dolgozók rendelkezésére, akik stílusos környezetben, egy belvárosi loft épületben fogadhatják ügyfeleiket az erre a célra kialakított tárgyalókban és konferencia termekben. A cégek virtuális irodaként is használhatják a LOFFICE-t, ide helyezhetik székhelyüket, ha fizikailag nem is tudnak mindig itt tartózkodni, mert pl. alkalmazásban vagy vidéken is dolgoznak, de ugyanakkor saját vállalkozásukat is hatékonyan kívánják működésbe hozni. Mi átvesszük és kezeljük a postájukat, értesítjük őket azok megérkezéséről, felvilágosítást adunk távollétükben ügyfeleiknek és egyáltalán, segítünk nekik ahol tudunk.

A bérlők rengeteg költséget takarítanak meg, hiszen nem kell külön titkárnőt alkalmazniuk, mert mi ellátjuk az adminisztratív feladataikat, megoldjuk informatikai és technikai problémáikat, és az egyhetes, kéthetes, három hetes vagy egy hónapos bérleti csomag már tartalmazza a rezsi költségtől kezdve az összes kiadást, így hó végén nem éri őket meglepetés. Tehát egy kiszámítható, használattal arányos irodabérleti lehetőségről van szó, ahol olyan ingyenes vállalkozói tréningeken vehetnek részt a dolgozók (gazdasági, marketing, jogi stb. témakörökben), mely egy kezdő vállalkozó számára elengedhetetlen az elinduláshoz.

- Hol ismerkedtek meg ezzel a munkamodellel?

- Az Egyesült Államokban és számtalan nyugat-európai országban már működő modellről van szó, mi elsőként Londonban, majd New Yorkban találkoztunk a coworking megoldással.

Klementz Kata és Anna
- Hány ilyen irodát működtetnek itthon, és milyen fogadtatásra talált?

- 2009. januárjában nyitottuk meg első irodánkat a Paulay Ede utca 55. szám alatt, melyet a 2010. novemberében a Király utca 14. szám alatti LOFFICE Mini megnyitása követett. Pár hónapon belül megnyitjuk további két irodánkat is, ezúttal a VIII. és a V. kerületben. Kezdetben nem volt egyszerű egy olyan megoldást bevezetni, amelyre még magyar kifejezés sem született. Eleinte leginkább az országban élő külföldiek béreltek nálunk munkaállomásokat, hiszen ők már ismerték a coworking előnyeit, de pár hónapon belül megérkeztek első magyar coworkereink, akik kulturális menedzserként tevékenykednek és azóta 80 százalékban magyar, 20 százalékban pedig expatok veszik igénybe szolgáltatásainkat.

- Még csak 27 és 29 évesek, de már sikeres vállalkozást működtetnek. Mennyire tudatos karrierépítők?

- Tudatosság nélkül nem működik semmi, egy vállalkozást csak ezzel a hozzáállással lehet elindítani és sikerre vinni.

- Hazánkban még mindig sokan tartják kockázatosnak vállalkozás indítását, és sokkal biztonságosabbnak tekintik az alkalmazotti létet. Mi ösztökélte Önöket arra, hogy inkább szabadúszóként dolgozzanak?

- Családunk segítségével tudtuk megvalósítani elképzelésünket. Támogató hozzáállásuk volt a legfontosabb, amely az elindulást segítette.

- Egy saját cég elindításához ötlet és pénz is szükségeltetik. Milyen nehézségekkel kellett megküzdeniük?

- Kezdeti nehézségek nálunk is jelentkeztek. A coworking szemléletet szerettük volna hatékonyan, rövid időn belül és gazdaságosan bevezetni az országba. Nem volt lehetőségünk drága reklámfelületek megvásárlására, így a szájhagyomány és az alternatív megoldások, valamint a közösségi média jelentette a megoldást, na meg az az óriási kapcsolati háló, melyet a LOFFICE elindítása óta építünk, bővítünk és melyben az itt dolgozók is részesülnek. A legnehezebb dolgot pedig a "collaborative working", azaz a coworking lényegének és előnyeinek a célközönség részére való átadása jelentette, lévén, hogy ismeretlen kategória volt ez a magyar közönség számára.
Klementz Kata és Anna tavaly, a Fiatal Vállalkozók Hete rendezvénysorozat keretében vehette át az Országos Fiatal Vállalkozói Díjat. A költséghatékonyság és a személyes motivációk mellett a díj odaítélésénél szempont volt, hogy klímabarát hőenergiával hűtött és fűtött zöld irodateret működtetnek. A hölgyek vállalata kulturális és üzleti programokkal színesített, inspiratív környezetben szolgál munkaállomással és teljes körű infrastruktúrával a független munkahelyet igénylők számára.


- Egyikőjüknek jogi, másikójuknak közgazdasági diplomája van. Miben segített ez a két végzettség?

- Ez a két szakterület véleményünk szerint elengedhetetlen egy kezdő vállalkozás elindításához. Az alapvető jogi, gazdasági fogalmakkal, várható rizikófaktorral és megtérülési idővel tisztában kell lennie minden saját vállalkozást indító fiatalnak. Sajnos a gyakorlatorientált szemlélet hiánya a magyar oktatásban nem könnyíti meg a start-up cégek dolgát, így külföldön folytatott ösztöndíjas éveink sokat segítettek nekünk és minden fiatalt arra biztatunk, hogy ha van lehetősége, ne hagyja ki ezt az alkalmat, mert garantáltan kamatoztatni tudja a későbbiekben.

- Szakemberek azt szokták tanácsolni a saját cég alapításán gondolkodóknak, hogy előbb szerezzenek vállalkozói alapismereteket, és annak birtokában vágjanak bele, hogy ne legyen kudarcélményük. Részt vettek ilyen képzésen?

- Nem, mi saját magunk voltunk saját magunk tanítói. Szakkönyvek és kifejezetten start-up cégek elindulását segítő, kis-és középvállakozásoknak szóló hasznos kiadványok segítették munkánkat az elindulás hónapjaiban, üzleti tervünk és marketing stratégiánk elkészítésében.

- Könnyebb vagy nehezebb testvérként együtt dolgozni? Kinek mi a feladata a cégen belül?
A Király utcai Loffice


- Határozottan könnyebb! Nincs annál biztosabb pont, mint egy olyan emberrel együtt dolgozni, akiben maximálisan megbízhatsz, akiről tudod, hogy jóban és rosszban egyaránt melletted áll és aki ugyanolyan erőbedobással törekszik sikerre vinni a megálmodott elképzelést. Feladataink megoszlanak, pár hónapja már hárman látjuk el a LOFFICE körüli teendőket, Szakácsi Eszter kolléganőnkben méltó társra és egy új "családtagra" leltünk, de sokat kerestük a megfelelő embert, több mint 60 jelentkező közül választottuk ki Esztit.

- Manapság egy nőnek sokkal nehezebb érvényesülni a munka világában. Származott-e abból valaha hátrányuk, hogy nők? Mit tapasztalnak ezen a téren a munkaerőpiacon?

- Soha nem tapasztaltunk megkülönböztető bánásmódot. Az érvényesülés nem nemi, hanem habitus és emberi hozzáállás kérdése. Azt gondoljuk, hogy olyan nőinek nevezett képességek, mint például a jó szervezőkészség, precizitás, esztétikai érzék, az empátia, a szorgalom és a barátságos légkör megteremtésének képessége kifejezetten előnyösek, ha valaki női vállalkozóként szeretne boldogulni.

- Hogyan látják kortársaik munkapiaci lehetőségeit? Hogyan lehet ma boldogulni, ki az, aki sikeresnek mondható? Önök szerint mi a siker?

- Vállalkozóként boldogulni a mai világban nem a legegyszerűbb dolog, de rengeteg segítséget kapnak a fiatalok. Ilyen segítséget jelenthet a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége is, melynek kapcsolatteremtő eseményei, előadásai és oktatási programja a kezdő vállalkozók számára nagy támogatást jelenthetnek. Úgy véljük, sikeresnek az az ember mondható, aki tudatában van saját céljainak és ezeket a célokat szem előtt tartva sikerre viszi azokat. A siker szubjektív dolog és erősen szerepekhez és életfázisokhoz kötött. Valakinek a sikert az jelenti, hogy édesanya és a háztartás vezetője, másnak pedig egy vezető pozíció vagy egy vállalkozás elindítása, a lényeg, hogy meg legyünk elégedve azzal a feladattal, melyben boldogságunk kulcsát véljük felfedezni. Ez a siker!

- Sokan hiszik azt, hogy a vállalkozói lét könnyű, mert kötetlen a munkaidő, és az ember maga oszthatja be a feladatait. Mennyit dolgoznak egy nap?

A Király utcai Loffice
- Vállalkozni nem könnyű, de rengeteg örömöt és sikerélményt jelent, ha a visszajelzések alapján hasznos az, amit csinálunk. Nem szeretnénk elvenni a fiatalok vállalkozói kedvét, de ugyanakkor érdemes ezen a téren is őszintének lennünk. Naponta 10-14 órát dolgozunk, de a munka egy saját vállalkozás vezetése esetén nem ugyanazt a kategóriát jelenti, mint az alkalmazotti szférában. A "munka" kifejezés ez esetben átértékelődik, pozitív színezetet kap, hiszen az ember sajátja. A feladatait pedig az ember valóban maga osztja be, ami hatalmas fegyelmet, odafigyelést és rendszerezést kíván, de megéri!

- Milyen hátrányait és előnyeit tapasztalják az önfoglalkoztatásnak?

- Hátrány például a bizonytalan anyagi helyzet, főként a kezdeti stádiumban, akkor kapsz fizetést, ha saját magad megkerested, mindent a kezedben kell tartanod, hiszen minden a te feladatod, a saját alkalmazottad és főnököd vagy, az egész világod a célod körül forog, nehéz leereszteni és kikapcsolni akár pár órára is, a "munkaidő vége" kategória nem létezik. Előny viszont, hogy rengeteg sikerélményt, örömöt jelent, ha látod, hogy a befektetett munka megtérül (nem feltétlenül anyagiakban, pl. esetünkben egy széles réteg ismerte meg a coworking munkastílust, annak előnyeit és alkalmazza azt), egy saját vállalkozást igazgatni olyan kicsit, mint gyereket nevelni, a te kezedben van a sorsa és a te aktivitásodtól függ a jövője, sok értékes emberrel, ötlettel, megoldással találkozunk és mi magunk is sokat fejlődünk általuk.

- Egy kutatás szerint a női vállalkozások egyik gyenge pontja a megfelelő marketing. Ezen a területen mennyire erősek? Hogyan népszerűsítik a coworking irodaszemléletet?

- Úgy érezzük, hogy ez az egyik legerősebb oldalunk. A kezdetektől nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a célközönségünk megismerje és megértse a coworking lényegét és leginkább azt, hogy ez miért lehet számára hasznos. Mi nem egetverő összegű reklámfelületek megvásárlásával, hanem szisztematikus marketing stratégia alapján haladva, leginkább a személyes interakciókat figyelembe véve és a kapcsolati hálónkat tudatos irányba bővítve népszerűsítettük a modellt.

- Önök szerint mi az, ami biztosan kell ahhoz, hogy egy vállalkozás prosperáljon és jó anyagi egzisztenciát tudjon biztosítani?

- Fontos, hogy a megvalósítandó elképzelés valóban hasznos legyen a társadalom számára és az emberek felismerjék ezt.

- Hogyan látják magukat tíz év múlva? Milyen terveik vannak?

- Jelenleg is dolgozunk további két coworking iroda megnyitásán, illetve szolgáltatási portfóliónk széles körű bővítésén. Tíz év múlva reméljük, a coworking modell és általunk hozzáadott értékei (zöld ház, pályakezdő művészek támogatása) olyan elterjedtté és követendő példává válnak, hogy a coworking irodák lesznek a kezdő vállalkozók legfőbb gyűjtőhelyei, ahol mindig segítséget és hasznos ismereteket, ihletet, társakat és kamatoztatható tudásbázist szerezhetnek céljaik eléréséhez.

- Milyen tanácsokkal, útravalóval látnák el azokat a hölgyeket, akik saját vállalkozást szeretnének indítani?

- Nagyon fontos, hogy minden körülményre kiterjedően mérlegeljék lehetőségeiket, esélyeiket (anyagi, kapacitásbeli, piaci stb.) és hogy részleteiben kidolgozott elképzeléssel, tervekkel rendelkezzenek, valamint - ha minden körülmény adott - vágjanak bele!
  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter