kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Alulfizetettek a pedagógusok Magyarországon

A fejlett országokénál jóval alacsonyabb Magyarországon a pedagógusok keresetének a hazai össztermékhez (GDP) viszonyított aránya, ugyanakkor kimagaslóan jó a magyar oktatási intézmények számítógépes ellátottsága.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 30 tagállamra kiterjedő kedden közzétett átfogó éves jelentés szerint, noha a magyar tanárok óraszáma az egyik legalacsonyabb (évente körülbelül 650 óra) az OECD-országokat alapul véve, az ő fizetésük nőtt - Finnországhoz és Mexikóhoz hasonlóan - leggyorsabban reálértékben 1996 és 2004 között. Magyarország még így is a sereghajtók között van az általános iskolai tanári bérek GDP-hez viszonyított arányát tekintve (kevesebb mint 1 százalék), igaz, az éllovas Dél-Koreában és Mexikóban sem haladja meg jelentősen ez az érték a 2 százalékot. Az említett két Európán kívüli országban viszont az egy főre jutó GDP kétszeresének felel meg a tanári kereset, míg Magyarországon alacsonyabb a tanítók bére, mint az egy főre jutó hazai össztermék.

Dicséretes viszont, hogy az Egyesült Államok, Ausztrália és Dél-Korea után Magyarországon jut a legkevesebb diák egy számítógépre, kevesebb mint Japánban vagy a skandináv országokban.

Szintén örömteli adat, hogy - Görögország, Lengyelország és Mexikó mellett - Magyarország az egyike annak a négy OECD-tagállamnak, amely azzal büszkélkedhet, hogy a 2003-at megelőző időszakban legalább 30 százalékkal növelte ráfordításait egyidejűleg az alapfokú, a középfokú és a felsőfokú oktatás terén. 1995 és 2003 között az említett mértékben nőtt az alsó- és középfokú tanulmányokra az állam által költött, egy diákra jutó összeg, s ugyanennyivel az általában a felsőfokú oktatásra fordított összeg 2000 és 2003 között.

Az OECD-vizsgálat részletesebben elemezte a matematikai és szövegértési készségek mindennapi életben való felhasználásának képességét ellenőrző 2003-as PISA-felmérés eredményeit is. Kiderült, hogy a leginkább hátrányos helyzetű diákok átlagban három és félszer olyan rosszul szerepeltek a matematika-feladatsorok megoldásakor, mint a legkedvezőbb feltételek mellett iskolába induló társaik. Magyarországon - miként Belgiumban, Németországban és Szlovákiában is - az OECD-átlagot jelentősen meghaladja ez a különbség, vagyis az iskolai eredmény felnagyítva tükrözi vissza a társadalmi különbségeket. (Az említett három országban ráadásul a matematikából gyengébben teljesítők leszerepeltek szövegértésből is, amiből arra lehet következtetni, hogy tanulók viszonylag szélesebb körének van gondja általában a tanulással, s nemcsak egy-egy tárggyal vagy készséggel.)

Az OECD-elemzés általános megállapítása szerint csökkennek a - nők hátrányára meglévő - nemek közötti különbségek az oktatás-képzés terén, s egyre növekszik a magántőke szerepe az oktatásban. A jelentés megállapította, hogy egyre többen - az 1995-ös adatokhoz viszonyítva 2004-ben több mint kétszer annyian - tanulnak külföldön. A vendéghallgatók több mint felét négy ország - az Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia és Németország - fogadja.

A jelentésből az is kitűnik, hogy sok - mindenekelőtt nyugati - OECD-országban a becsvágy lanyhulása érzékelhető a fiatalok körében, miközben nem egy fejlődő országban - különösen Kínában és Indiában - a családok minden erejükkel ösztönzik a gyerekek továbbtanulását.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Lemaradtak a középvezetők – csak ennyivel nőtt a fizetésük idén

Úgy tűnik, idén a középvezetők maradtak le a legjobban a bérversenyben: átlagosan kevesebb mint 7 százalékkal nőtt a fizetésük, miközben több... Teljes cikk

Október végétől a nők már ingyen dolgoznak – de most fordulhat a kocka

Az Egyenlő Díjazás Napja idén október 27-re esik. Ettől a szimbolikus naptól kezdve olyan, mintha a nők az év végéig „ingyen” dolgoznának a... Teljes cikk

Minimálbér-emelés: több, mint bérváltozás – így hat az egész ügyviteli rendszerre

A minimálbér-emelés hatása messze túlmutat a bérek korrekcióján – az egész ügyviteli és adminisztrációs folyamatra kihat, ezért érdemes... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek