Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 13 hónapja

Átgondolnák a pótlékrendszert a vasutas szakszervezetek

Sok az aránytalanság főként a pótlékrendszerben az állami vasúttársaságnál, így újra kellene gondolni a három éves bérmegállapodást a MÁV-nál, amely szerint idén 5 százalékkal növekednek a bérek.

Újra kellene gondolni azt a hároméves béremelési megállapodást a MÁV-nál, amelynek részeként idén legalább 5 százalékkal növelik a fizetéseket. Ez ugyanis már nem tartható minden területen, vannak olyan térségek - elsősorban Budapest környékén vagy Nyugat-Magyarországon -, ahol a munkaerőhiány és más cégek elszívó hatása miatt ennél jóval nagyobb, akár 10-30 százalékos béremelésre is szükség lehet, hogy ne menjenek máshová dolgozni a vasutasok.

Erről beszélt a Vasárnapi Híreknek Halasi Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSzSz) elnöke. Az érdekképviselet vezetője kifejtette: nem akarják felbontani azt az egyezséget, amely 2017-re átlagosan 13, az idei évre 12, jövőre pedig legalább 5 százalékos bérnövelésről szólt. Sokkal inkább el kell érni, hogy az 5 százalékos emelést mindenki megkapja és el kell érni, hogy a minimálbért, illetve a garantált bérminimumot mindenki megkapja, viszont ahol a munkaerő-piaci helyzet indokolja, ott még többre van szükség.

Halasi Zoltán szerint ha senki sem jön a céghez, akkor egyszerűen nem elég a kínált bér. Szerinte az eddigi bértárgyalásokon küzdöttek, hogy mindenki ugyanazt az emelést kapja, de a megváltozott munkaerőpiaci helyzet miatt elképzelhető, hogy egyes szakmákban újra kell gondolni a dolgot.

Arra a szakszervezeti vezető nem vállalkozott, hogy konkrét számokat mondjon a bérekről heteken belül megkezdődő tárgyalások előtt, mert sok függ attól is, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) mekkora jövő évi minimálbérről és garantált bérminimumról állapodnak majd meg. Lehet azonban, hogy erre még várni kell, mivel a jelenlegi menetrend szerint csak november végére vagy decemberre lehet megegyezés a jövő évi legkisebb bér összegéről.
A jelenlegi pótlékrendszert azonban újragondolná VDSzSz elnöke. Mint mondja: jelenleg számtalan pótlék van a vasúttársaságnál (például budapesti vagy fejpályaudvari pótlék). Ezt nem elvennék a dolgozóktól, hanem az alapbér részévé tennék, hogy a munkaerőpiacon alapkeresetként tudjanak magasabb bért kínálni. Erre törekszik egyébként a MÁV is: mint a lappal közölték: magas a különböző pótlékok aránya, ami egyes munkakörökben elérheti akár a 35-37 százalékot is. „Mivel a toborzási eseményeken a potenciális jelöltek egyértelműen az alapbér alapján döntenek, ezért a mi érdekünk is az, hogy minél kevesebb pótlékrésze legyen a munkabérnek.” Ezen jelenleg is dolgoznak az érdekképviseletekkel közösen.

Vasárnapi Hírek

Follow hrportal_hu on Twitter