Megjelent: 1 éve

Átgondolnák a pótlékrendszert a vasutas szakszervezetek

Sok az aránytalanság főként a pótlékrendszerben az állami vasúttársaságnál, így újra kellene gondolni a három éves bérmegállapodást a MÁV-nál, amely szerint idén 5 százalékkal növekednek a bérek.

Újra kellene gondolni azt a hároméves béremelési megállapodást a MÁV-nál, amelynek részeként idén legalább 5 százalékkal növelik a fizetéseket. Ez ugyanis már nem tartható minden területen, vannak olyan térségek - elsősorban Budapest környékén vagy Nyugat-Magyarországon -, ahol a munkaerőhiány és más cégek elszívó hatása miatt ennél jóval nagyobb, akár 10-30 százalékos béremelésre is szükség lehet, hogy ne menjenek máshová dolgozni a vasutasok.

Erről beszélt a Vasárnapi Híreknek Halasi Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSzSz) elnöke. Az érdekképviselet vezetője kifejtette: nem akarják felbontani azt az egyezséget, amely 2017-re átlagosan 13, az idei évre 12, jövőre pedig legalább 5 százalékos bérnövelésről szólt. Sokkal inkább el kell érni, hogy az 5 százalékos emelést mindenki megkapja és el kell érni, hogy a minimálbért, illetve a garantált bérminimumot mindenki megkapja, viszont ahol a munkaerő-piaci helyzet indokolja, ott még többre van szükség.

Halasi Zoltán szerint ha senki sem jön a céghez, akkor egyszerűen nem elég a kínált bér. Szerinte az eddigi bértárgyalásokon küzdöttek, hogy mindenki ugyanazt az emelést kapja, de a megváltozott munkaerőpiaci helyzet miatt elképzelhető, hogy egyes szakmákban újra kell gondolni a dolgot.

Arra a szakszervezeti vezető nem vállalkozott, hogy konkrét számokat mondjon a bérekről heteken belül megkezdődő tárgyalások előtt, mert sok függ attól is, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) mekkora jövő évi minimálbérről és garantált bérminimumról állapodnak majd meg. Lehet azonban, hogy erre még várni kell, mivel a jelenlegi menetrend szerint csak november végére vagy decemberre lehet megegyezés a jövő évi legkisebb bér összegéről.
A jelenlegi pótlékrendszert azonban újragondolná VDSzSz elnöke. Mint mondja: jelenleg számtalan pótlék van a vasúttársaságnál (például budapesti vagy fejpályaudvari pótlék). Ezt nem elvennék a dolgozóktól, hanem az alapbér részévé tennék, hogy a munkaerőpiacon alapkeresetként tudjanak magasabb bért kínálni. Erre törekszik egyébként a MÁV is: mint a lappal közölték: magas a különböző pótlékok aránya, ami egyes munkakörökben elérheti akár a 35-37 százalékot is. „Mivel a toborzási eseményeken a potenciális jelöltek egyértelműen az alapbér alapján döntenek, ezért a mi érdekünk is az, hogy minél kevesebb pótlékrésze legyen a munkabérnek.” Ezen jelenleg is dolgoznak az érdekképviseletekkel közösen.

Vasárnapi Hírek

  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Állásinterjú telefonon vagy skype-on: erre figyelj

Egyre gyakrabban használnak a cégek a telefon mellett valamilyen videó alapú szolgáltatást is interjúztatásra. Mire érdemes figyelni... Teljes cikk

Állásinterjú: 6 tipp a sikerhez

“Mennyire vagy kockázatos?” E szempont alapján is mérlegeli a cég a felvételről szóló döntést. Gerlei Béla, a Karrier Intézet sokéves... Teljes cikk

Állásbörze

Bár ma már szinte minden állásajánlat megtalálható az interneten, sőt a munkavállalók megtalálása érdekében a cégek egyre többet kommunikálnak... Teljes cikk