Megjelent: 1 éve

Átgondolnák a pótlékrendszert a vasutas szakszervezetek

Sok az aránytalanság főként a pótlékrendszerben az állami vasúttársaságnál, így újra kellene gondolni a három éves bérmegállapodást a MÁV-nál, amely szerint idén 5 százalékkal növekednek a bérek.

Újra kellene gondolni azt a hároméves béremelési megállapodást a MÁV-nál, amelynek részeként idén legalább 5 százalékkal növelik a fizetéseket. Ez ugyanis már nem tartható minden területen, vannak olyan térségek - elsősorban Budapest környékén vagy Nyugat-Magyarországon -, ahol a munkaerőhiány és más cégek elszívó hatása miatt ennél jóval nagyobb, akár 10-30 százalékos béremelésre is szükség lehet, hogy ne menjenek máshová dolgozni a vasutasok.

Erről beszélt a Vasárnapi Híreknek Halasi Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSzSz) elnöke. Az érdekképviselet vezetője kifejtette: nem akarják felbontani azt az egyezséget, amely 2017-re átlagosan 13, az idei évre 12, jövőre pedig legalább 5 százalékos bérnövelésről szólt. Sokkal inkább el kell érni, hogy az 5 százalékos emelést mindenki megkapja és el kell érni, hogy a minimálbért, illetve a garantált bérminimumot mindenki megkapja, viszont ahol a munkaerő-piaci helyzet indokolja, ott még többre van szükség.

Halasi Zoltán szerint ha senki sem jön a céghez, akkor egyszerűen nem elég a kínált bér. Szerinte az eddigi bértárgyalásokon küzdöttek, hogy mindenki ugyanazt az emelést kapja, de a megváltozott munkaerőpiaci helyzet miatt elképzelhető, hogy egyes szakmákban újra kell gondolni a dolgot.

Arra a szakszervezeti vezető nem vállalkozott, hogy konkrét számokat mondjon a bérekről heteken belül megkezdődő tárgyalások előtt, mert sok függ attól is, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) mekkora jövő évi minimálbérről és garantált bérminimumról állapodnak majd meg. Lehet azonban, hogy erre még várni kell, mivel a jelenlegi menetrend szerint csak november végére vagy decemberre lehet megegyezés a jövő évi legkisebb bér összegéről.
A jelenlegi pótlékrendszert azonban újragondolná VDSzSz elnöke. Mint mondja: jelenleg számtalan pótlék van a vasúttársaságnál (például budapesti vagy fejpályaudvari pótlék). Ezt nem elvennék a dolgozóktól, hanem az alapbér részévé tennék, hogy a munkaerőpiacon alapkeresetként tudjanak magasabb bért kínálni. Erre törekszik egyébként a MÁV is: mint a lappal közölték: magas a különböző pótlékok aránya, ami egyes munkakörökben elérheti akár a 35-37 százalékot is. „Mivel a toborzási eseményeken a potenciális jelöltek egyértelműen az alapbér alapján döntenek, ezért a mi érdekünk is az, hogy minél kevesebb pótlékrésze legyen a munkabérnek.” Ezen jelenleg is dolgoznak az érdekképviseletekkel közösen.

Vasárnapi Hírek

  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
HR szakmai iránytű - stratégiaváltás

Felismerni az értéket ebben a rohanó világban? Minőséget választani mennyiség helyett a bőség korában? Fluktuációkezelés a véget nem érő... Teljes cikk

A diszkriminációnak ezer arca van, és egyik sem túl okos

2019-ben a nemi és életkori volt a leggyakoribb diszkrimináció, amivel Fazekas Éva (jobangel) az álláskeresési tanácsadásain találkozott. Érdekes,... Teljes cikk

100-ból 98 embert már nem az utcáról veszünk fel

Fizikai munkaerő szempontjából Budapesten és környékén - 2% alatti munkanélküliségi ráta mellett - már nem lehet munkaerő-tartalékról beszélni.... Teljes cikk