Buszvezetőhiány sújtja az országot – hol fizetnek a legtöbbet?
Súlyos buszsofőrhiány sújtja a hazai közlekedést: öregszik az állomány, utánpótlás alig van, noha már egyszerűbben és olcsóbban is megszerezhető a D kategóriás jogosítvány. A kisebb cégek nehezebben képeznek új sofőröket, miközben a nagyobb vállalatok csábító ajánlatokkal próbálják betölteni az üres üléseket - írja a Világgazdaság.
Eltérő módon, de a hazai közúti személyszállítás minden szegmensét sújtja a gépjárművezető-hiány. Kedvezőbb finanszírozási hátterük miatt a közszolgáltató állami és önkormányzati vállalatok talán jobban kezelik a helyzetet a mintegy 4500 hazai közúti árufuvarozó, illetve személyszállító vállalkozást összefogó NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint, akit a sofőrhiány részleteiről kérdezett a Világgazdaság.
Mint Dittel Gábor elmondta, a közelmúltban éppen az állami és önkormányzati kör kezdeményezésére történt az a kedvező változás, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is megszerezhetik a buszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítványt. Előzőleg kötelező volt két másik lépcső, a tehergépjármű-vezetés feltételét jelentő C, majd CE kategóriás vezetői engedély megszerzése. A képzés 1,1 millió forintba kerül, és a hatósági változat alapesetben önköltséges.
Van állami finanszírozású képzés is, az OFA program, amely most is zajlik. Résztvevőinek vállalniuk kell egy szerény önrészt, a többit a munkáltatójuk annak fejében, hogy a gépjárművezető adott ideig nála dolgozik.
A sofőrhiány súlyát jól mutatja a BKV-buszok hátulján látható sofőrtoborzó hirdetés is, amelyen a társaság 500 ezer forintos egyszeri belépési támogatást is ajánl. Ilyet azonban csak a nagyobb, pénzügyileg erősebb vállalkozások kínálhatnak, viszont a náluk a kisebb cégek vagy más közszolgáltatók alvállalkozói sokkal kedvezőtlenebb helyzetben vannak – mutatott rá Dittel Gábor. Szintén főként a nagyobbak, erősebbek lehetősége a női buszvezetők foglalkoztatása. (Ők tudják biztosítani azokat a munkahelyi feltételeket, rugalmasságot és infrastruktúrát, amelyek a női dolgozók számára fontosabbak lehetnek.)
A különjárati piac – főként munkás- és turistabuszokkal – egyes árufuvarozók számára is vonzó lett, többen már személyszállítási engedélyt is szereztek. A szektor azonban erősen szezonális, az iskolai kirándulások visszaesése és a sofőrhiány miatt a kisvállalkozók nehezen tudnak talpon maradni. A stabilabb külföldi munkalehetőségek elszívják a járművezetőket.
Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány
- olvassa el korábbi cikkünk!
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A tehergépkocsi-vezető olyan szakember, aki áruk szállítását végzi teherautóval belföldön és/vagy nemzetközi viszonylatban. Teljes cikk
A futár olyan munkakör, amelynek lényege küldemények (csomagok, levelek, iratok, ételek stb.) eljuttatása egyik helyről a másikra meghatározott időn belül. Teljes cikk
A biztonsági őr olyan munkakör, amelynek célja emberek, épületek, területek és értékek védelme, valamint a rend és biztonság fenntartása. Teljes cikk
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 1 hónapja
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 2 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 3 hónapja
- 18 millió dolgozó hiányzik majd az EU-ból – kik lehetnek megmentők? 3 hónapja
- Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve? 3 hónapja
- Nem lesz sztrájk a pécsi buszközlekedésben 4 hónapja
- Tanulhatunk a csehektől? Így lehetne hatékonyabb a vendégmunkás-rendszer 5 hónapja
- 35 ezer vendégmunkás sem lesz elég - mi történik a magyar munkaerőpiacon? 6 hónapja
- Beteg a rendszer: több mint 1000 praxis van orvos nélkül Magyarországon 6 hónapja
- Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány 6 hónapja
- Ki fogja elvégezni a "piszkos munkát", ha szigorítják a bevándorlást? 7 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja