Buszvezetőhiány sújtja az országot – hol fizetnek a legtöbbet?
Súlyos buszsofőrhiány sújtja a hazai közlekedést: öregszik az állomány, utánpótlás alig van, noha már egyszerűbben és olcsóbban is megszerezhető a D kategóriás jogosítvány. A kisebb cégek nehezebben képeznek új sofőröket, miközben a nagyobb vállalatok csábító ajánlatokkal próbálják betölteni az üres üléseket - írja a Világgazdaság.
Eltérő módon, de a hazai közúti személyszállítás minden szegmensét sújtja a gépjárművezető-hiány. Kedvezőbb finanszírozási hátterük miatt a közszolgáltató állami és önkormányzati vállalatok talán jobban kezelik a helyzetet a mintegy 4500 hazai közúti árufuvarozó, illetve személyszállító vállalkozást összefogó NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint, akit a sofőrhiány részleteiről kérdezett a Világgazdaság.
Mint Dittel Gábor elmondta, a közelmúltban éppen az állami és önkormányzati kör kezdeményezésére történt az a kedvező változás, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is megszerezhetik a buszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítványt. Előzőleg kötelező volt két másik lépcső, a tehergépjármű-vezetés feltételét jelentő C, majd CE kategóriás vezetői engedély megszerzése. A képzés 1,1 millió forintba kerül, és a hatósági változat alapesetben önköltséges.
Van állami finanszírozású képzés is, az OFA program, amely most is zajlik. Résztvevőinek vállalniuk kell egy szerény önrészt, a többit a munkáltatójuk annak fejében, hogy a gépjárművezető adott ideig nála dolgozik.
A sofőrhiány súlyát jól mutatja a BKV-buszok hátulján látható sofőrtoborzó hirdetés is, amelyen a társaság 500 ezer forintos egyszeri belépési támogatást is ajánl. Ilyet azonban csak a nagyobb, pénzügyileg erősebb vállalkozások kínálhatnak, viszont a náluk a kisebb cégek vagy más közszolgáltatók alvállalkozói sokkal kedvezőtlenebb helyzetben vannak – mutatott rá Dittel Gábor. Szintén főként a nagyobbak, erősebbek lehetősége a női buszvezetők foglalkoztatása. (Ők tudják biztosítani azokat a munkahelyi feltételeket, rugalmasságot és infrastruktúrát, amelyek a női dolgozók számára fontosabbak lehetnek.)
A különjárati piac – főként munkás- és turistabuszokkal – egyes árufuvarozók számára is vonzó lett, többen már személyszállítási engedélyt is szereztek. A szektor azonban erősen szezonális, az iskolai kirándulások visszaesése és a sofőrhiány miatt a kisvállalkozók nehezen tudnak talpon maradni. A stabilabb külföldi munkalehetőségek elszívják a járművezetőket.
Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány
- olvassa el korábbi cikkünk!
- 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Alig ért véget a tanév, máris több mint 2500 pedagógiai álláshirdetés jelent meg a közszféra állásportálján – derítette ki a Népszava. A... Teljes cikk
Az európai fuvarozási és logisztikai ágazatot súlyosan érinti a kamionsofőr- és mozdonyvezető-hiány, amely a termelékenységet és a bevételeket is... Teljes cikk
Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk
- Ki fogja elvégezni a "piszkos munkát", ha szigorítják a bevándorlást? 2 hete
- Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető 1 hónapja
- Temetkezünk, nem házasodunk, nem szülünk – a KSH szerint bajban a jövőnk 1 hónapja
- "Óránként három cigiszünet, meg masszőr legyen" - nehéz idénymunkást találni a Balatonnál 2 hónapja
- Nincs elég takarító a horvát tengerparton, óriási összegeket lehet keresni 3 hónapja
- Ezzel a megoldással akár 2 nap alatt betölthetők az üres állások 3 hónapja
- Külföldi munkavállalók bejelentése - változó szabályok, fontos tudnivalók 4 hónapja
- Így fogja megoldani Magyarország magyar munkavállalókkal a munkaerőhiányt 4 hónapja
- Felértékelődnek a kétkezi szakmák? - mutatjuk mennyit keres egy karbantartó 5 hónapja
- A magyar vállalatvezetők jóval optimistábbak globális társaiknál, de ettől nagyon tartanak 5 hónapja
- Németország: így hat a gyenge gazdaság a munkaerőpiacra 5 hónapja