Megjelent: 4 órája

Buszvezetőhiány sújtja az országot – hol fizetnek a legtöbbet?

Súlyos buszsofőrhiány sújtja a hazai közlekedést: öregszik az állomány, utánpótlás alig van, noha már egyszerűbben és olcsóbban is megszerezhető a D kategóriás jogosítvány. A kisebb cégek nehezebben képeznek új sofőröket, miközben a nagyobb vállalatok csábító ajánlatokkal próbálják betölteni az üres üléseket - írja a Világgazdaság.

images

Eltérő módon, de a hazai közúti személyszállítás minden szegmensét sújtja a gépjárművezető-hiány. Kedvezőbb finanszírozási hátterük miatt a közszolgáltató állami és önkormányzati vállalatok talán jobban kezelik a helyzetet a mintegy 4500 hazai közúti árufuvarozó, illetve személyszállító vállalkozást összefogó NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint, akit a sofőrhiány részleteiről kérdezett a Világgazdaság.

Mint Dittel Gábor elmondta, a közelmúltban éppen az állami és önkormányzati kör kezdeményezésére történt az a kedvező változás, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is megszerezhetik a buszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítványt. Előzőleg kötelező volt két másik lépcső, a tehergépjármű-vezetés feltételét jelentő C, majd CE kategóriás vezetői engedély megszerzése. A képzés 1,1 millió forintba kerül, és a hatósági változat alapesetben önköltséges.

Van állami finanszírozású képzés is, az OFA program, amely most is zajlik. Résztvevőinek vállalniuk kell egy szerény önrészt, a többit a munkáltatójuk annak fejében, hogy a gépjárművezető adott ideig nála dolgozik. 

A sofőrhiány súlyát jól mutatja a BKV-buszok hátulján látható sofőrtoborzó hirdetés is, amelyen a társaság 500 ezer forintos egyszeri belépési támogatást is ajánl. Ilyet azonban csak a nagyobb, pénzügyileg erősebb vállalkozások kínálhatnak, viszont a náluk a kisebb cégek vagy más közszolgáltatók alvállalkozói sokkal kedvezőtlenebb helyzetben vannak – mutatott rá Dittel Gábor. Szintén főként a nagyobbak, erősebbek lehetősége a női buszvezetők foglalkoztatása. (Ők tudják biztosítani azokat a munkahelyi feltételeket, rugalmasságot és infrastruktúrát, amelyek a női dolgozók számára fontosabbak lehetnek.)

A különjárati piac – főként munkás- és turista­buszokkal – egyes árufuvarozók számára is vonzó lett, többen már személyszállítási engedélyt is szereztek. A szektor azonban erősen szezonális, az iskolai kirándulások visszaesése és a sofőrhiány miatt a kisvállalkozók nehezen tudnak talpon maradni. A stabilabb külföldi munkalehetőségek elszívják a járművezetőket.

Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány

- olvassa el korábbi cikkünk! 

  • 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Félelmetes számok: elindult a nyár és már tombol a pedagógushiány

Alig ért véget a tanév, máris több mint 2500 pedagógiai álláshirdetés jelent meg a közszféra állásportálján – derítette ki a Népszava. A... Teljes cikk

Válságban a fuvarozás – minden eddiginél nagyobb gond a járművezető-hiány

Az európai fuvarozási és logisztikai ágazatot súlyosan érinti a kamionsofőr- és mozdonyvezető-hiány, amely a termelékenységet és a bevételeket is... Teljes cikk

DNS-be kódolt versenyelőny: fájdalmas generációváltás jöhet az IT-szektorban

Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk