kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Coaching szemléletű vezetés egy HR vezető szemével

A coaching szakma hazai megítélése a vállalatok részéről igen eltérő képet fest. Míg egyesek még mindig idegenkednek a módszertől, és megkérdőjelezik annak eredményességét, addig mások számára olyan új perspektívát jelent, amely közelebb viheti őket önmaguk és környezetük jobb megértéséhez, ezáltal a minőségibb munkahelyi kapcsolatokhoz. Az idegenkedők szkepticizmusa mögött többnyire két dolog húzódik meg, az egyik hogy nem szereztek még személyes tapasztalatokat a coaching folyamatról, a másik pedig, hogy olyan vállalati kultúrában dolgoznak, amelytől idegen a coaching szemléletű vezetés és szemlélet.

Egy HR vezető szemüvegén keresztül szeretnék rávilágítani arra, miként segítheti a vállalati közegben dolgozókat a módszer:

Nyitottság az új módszerre

"Az új módszerek befogadására való nyitottság erősen függ a felsővezető személyiségétől, sőt megkockáztatom, hogy korától is" - mondja László Enikő, vezető HR-es. "A multinacionális cégeknél az anyacég általában meghatározza azokat az eszközöket, amelyeket a leányvállalatai használhatnak. Vidéken még sok helyen él az a szemlélet, hogy a HR csak "személyzetis", akinek nincs sok beleszólása a szervezet fejlesztésébe. Annál a cégnél ahol én dolgozom 40 éves hagyományok élnek még mindig, tehát drasztikusan nem lehet változásokat elérni, viszont a menedzsment nyitott és törekszik a jó kommunikációra a dolgozókkal, ezért is támogatták és támogatják, hogy mint HR vezető elsajátítsam a korszerű módszereket" - nyilatkozik Enikő.

Személyes változások szakmai vonalon

A coach képzés Enikő életében jelentős változást hozott, mint mondja, teljesen más szemlélettel közeledik a kollegáihoz. Több időt szán a meghallgatásukra, nagyobb hangsúlyt fektet az empatikus odafigyelésre. Felismerve a különböző személyiségtípusokat és alkalmazva az asszertív kommunikációt, a konfliktushelyzetek nagy részét jól képes kezelni, és a kollegái is sokkal nyitottabbak irányában.

Újabb megerősítés

Enikő egy személyes történetet is elmesélt, amelyben a segítségére voltak a coach képzés során elsajátított technikák. "A cég egyik középvezetője múlt héten, egy beosztottjával történt konfliktus miatt ki akart lépni a cégtől. Mivel emberileg és szakmailag is nagyon értékes ember, szerettük volna a konfliktusát megoldani, és megerősíteni abban, hogy mennyire értékes a cég számára. Coach kérdezéstechnikával közelítettem meg a problémáját, teljesen szabadon hagyva neki a döntést, hogy elmegy vagy marad. Az egy órás beszélgetés után Ő maga jött rá, hogy a munka megfelelő delegálásával a konfliktus elkerülhető lett volna, és a gyakori feszültségének az oka, hogy több terhet visz, mint amennyit szükséges lenne. Ugyanakkor nagyon szereti a munkáját, és nem szeretne munkahelyet váltani. Felajánlottam neki még pár alkalmat, hogy átbeszélhessük az időmenedzsmenttel kapcsolatos problémáit, hogy megtalálja a számára is vállalható delegálási módokat"- meséli lelkesen Enikő, aki azért is tartja rendkívül fontosnak a coaching módszertan alkalmazását, mert szerinte ez nemcsak egy módszer, hanem több is annál. A coaching véleménye szerint egy szemlélet, amely segítségével a munkáján túl jobb kapcsolatot tud kialakítani a családjával és a barátaival. Több figyelmet fordítva mások meghallgatására kevésbé hoz elhamarkodott döntéseket. Az ítéletmentes kommunikáció, mint mondja, elfogadóbbá és megértőbbé teszi, ami nagymértékben segíti a stresszes helyzetek megfelelő kezelésben.

Más fejlesztési irányok...

Enikő a munka mellett mindenképpen fontosnak tartja a dolgozók folyamatos szakmai fejlesztését. Így például azt is, hogy háromhavonta a dolgozók a közvetlen vezetőjükkel átbeszéljék a korábbi hónapokban felmerült problémákat és az erre született szakmai megoldásokat. A középvezetőknél nagyon hasznosnak ítéli még az e-learninget is, hiszen tekintettel arra, hogy ők a munkafolyamatokból nehezen vonhatók ki 1-2 napra, így a szakmai anyagokat az intraneten kaphatják meg, amelyből félévente egy teszt keretében mérhetik megszerzett tudásukat. Végül, de nem utolsó sorban, László Enikő a csapatépítési tréningek kapcsolaterősítő előnyeit emelte még ki, amelyek szintén hasznosak lehetnek egy vállalati közegben.

Kanizsai Dóra
oktatási vezető, coach - tréner
Vista Verde Bt.
www.vistaverde.hu
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk

Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon

Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk