Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 2 éve

Diákmunka Tudatos karriertervezés Gyakornoki programok

Az emberi erőforrások tervezése és folyamatos menedzselése fontos része minden vállalat stratégiájának. Ennek hatékonyságát támogatja a diákmunka alkalmazása, mely már régen nem csak szórólapozásról, egyszerű adminisztratív munkák elvégzéséről szól, hangsúlyozta Szuhai Zsuzsanna, a Pannondiák Iskolaszövetkezet HR tanácsadója.

images

images

A diákok foglalkoztatása ideális eszköze a gyors, rugalmas és költséghatékony munkaerő-gazdálkodásnak, legyen szó szellemi vagy fizikai munkakörökről.

A diákmunka előnyei:

  • Rövid idő alatt a megfelelő létszámú és képzettségű munkaerő munkába állítása
  • A megbízó csak a szükséges és ledolgozott munkaórát fizeti
  • A nappali tagozatos jogviszony megszűnését követően saját állományába már a kipróbált és gyakorlattal rendelkező munkaerőt veheti fel
  • A szolgáltatás igénybevételével a megbízó megspórolja a toborzás és a munkaügyi adminisztráció költségeit
  • Nem kell járulékos költségekkel, pótlékokkal, szabadsággal, betegszabadsággal számolni
  • A szolgáltatás díja költségként számolható el, így nem befolyásolja a megbízó bérköltségeit

    Fontos változás a korábbiakhoz képest, hogy az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás kikerült a Munka Törvénykönyvének hatálya alól, 2016 szeptember 1. óta a Ptk. és a szövetkezeti törvény (Sztv). szabályozza. Az Mt. rendelkezéseit kizárólag abban az esetben kell alkalmazni, ha erről a Sztv. kifejezetten rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a továbbiakban erre a jogviszonyra nem értelmezhetőek a munkaviszonyra vonatkozó szabályok fogalmai, a diákokkal pedig tagsági megállapodást kell kötni.


    Az utóbbi években a munkaerőpiac rohamos átalakulásának lehetünk szemtanúi, melyet nemcsak a HR szolgáltatók, hanem a piac minden aktív szereplője a saját bőrén is tapasztal. Ez a változás olykor küzdelmes, ugyanakkor izgalmas kihívásokat rejt magában, mely rugalmasságot, folyamatos fejlődést és proaktivitást kíván a piac már aktív résztvevői, és az oda előbb-utóbb kilépő potenciális munkavállalók, a jelenleg még tanulmányaikat folytató diákok részéről egyaránt.

    Napjainkban az ideális jelölt frissdiplomás, angolul és még egy nyelven kommunikál magabiztosan, legalább 1-2 év releváns szakmai tapasztalattal rendelkezik - de sokkal nem többel, mert akkor már rossz szokásai alakulhattak ki. Álmából felébresztve is összedob egy prezentációt, csukott szemmel bűvöli az Excelt, eligazodik a ticketek és workflow-k világában, és nem okoz számára gondot egy nemzetközi csapatba való beilleszkedés sem. Talán felhúzott szemöldökkel gondolunk bele, vajon hogyan oldja meg mindezt az iskolapadot szorgalmasan koptató, majd a fáradt gőzt a fesztiválokon kiengedő hallgató, elmondható azonban, hogy napjainkra ezek az elvárások egyre inkább az elvárható kategóriába sorolódnak.

    Láthatjuk, hogy önmagában a diploma és a nyelvtudás már nem versenyképes összetevők az államvizsgát követő boldoguláshoz.

    Ahhoz, hogy a fiatalok sikeresen indulhassanak el a munkaerőpiacon, valami pluszra van szükség, mellyel szerencsére a diákok nagyon is tisztában vannak. Igen bölcsen előre terveznek, tanulmányaikkal párhuzamosan munkát vállalnak, általában és preferáltan szakmai gyakornoki programokban vesznek részt. Így mire frissdiplomásként kikerülnek a munkaerőpiacra, jó eséllyel már rendelkeznek azokkal a készségekkel és gyakorlati tapasztalattal, melyek szükségesek karrierjük következő lépcsőjének eléréséhez. Az iskolaévek alatt megszerzett gyakorlati tapasztalat fontosságát és a tudatos karrierépítés jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni!

    A diákmunka lehetőségeinek kiaknázása egy win-win szituáció, melyből a cégek is profitálnak, hiszen már gyakorlott és tapasztalt munkaerő kerül majd ki a piacra.

    A szakmai gyakorlatnak nem a kávéfőzésről és az iratok abc sorrendbe való rendezésről kell szólnia, igazán felelősségteljes és szakmai kihívást jelentő pozíciókat is el lehet nyerni - a legkülönfélébb magyar vagy multinacionális nagyvállalatoknál vagy kis- és közepes vállalatoknál, nem ritkán szakmai vezető, business partner, vagy generalista szakember mellett. Mindezzel megalapozva karrierjüket, szakmai boldogulásukat, kiteljesedésüket. A kiválasztási folyamat teljesen hasonló módon zajlik, mint a „nagybetűs életben”, így ebben is gyakorlatot szereznek, már magabiztosan szerepelnek az interjúkon. És ami talán még fontosabb, a munkával töltött hónapok során olyannyira megismerik önmagukat, saját igényeiket, érdeklődésüket és képességeiket, hogy tanulmányaik végeztével már biztosabban indulnak - vagy épp maradnak - egyik vagy másik irányba.

    Gondoljunk tehát a diákfoglalkoztatásra, mint megoldásra a jövőben felmerülő szellemi munkaerőhiány esetén is, hiszen a mai fiatalok szakmai tapasztalata akár vetekedhet is egy junior, pályakezdő jelölt gyakorlottságával, valamint az egyre népszerűbb gyakornoki programok keretén belül a cégek már a munkaerőpiacra lépés előtt „lecsaphatnak” a jövő tehetségeire, ezzel is versenyelőnyhöz juttatva vállalatukat, hívta fel a figyelmet Szuhai Zsuzsanna, a Pannondiák Iskolaszövetkezet HR tanácsadója.

    A diákmunka, a diákok foglalkoztatásának jelentőségét mutatta be Szuhai Zsuzsanna, a Pannondiák Iskolaszövetkezet HR tanácsadója
  • Follow hrportal_hu on Twitter

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár