kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 12 éve

Egyre népszerűbb lesz mobilon állást keresni

A közösségi portálok és a felhő alapú számítástechnika elterjedésével kéz a kézben jár az okostelefonok térhódítása az élet egyre több területén. Az álláskeresésnek még nem ez a leggyakoribb módszere, de az ilyen jellegű munkakeresés nagy népszerűségre számíthat a jövőben. A cégek és a HR szakemberek szerint a mobil toborzás segít majd azokat is elérni, akiket egyébként nem olyan egyszerű hagyományos eszközökkel.

images

Keith Gormley éppen a munkahelyére utazott, és egyáltalán nem akart új állást, amikor böngészni kezdett az iPhone-ján, és ráklikkelt az Indeed.com álláskeresési alkalmazásra. "Unatkoztam, és csak úgy nézegettem, hogy milyen álláshirdetések vannak fent" - mondta a Wall Street Journalnek (WSJ). Megakadt a szeme egy közösségi média szakértői pozíción, és rákeresett a hirdető pénzügyi-szolgáltató karrier oldalára, majd tovább keresgélt a Twitteren és a LinkedInen. Néhány nappal később jelentkezett az állásra a személyi számítógépén, és végül fel is vették.

Az IDC technológiai felméréseket készítő cég előrejelzése szerint a kis méretű eszközök 2015-re népszerűbbek lesznek, mint a személyi számítógépek vagy a laptopok. Mivel egyre többen interneteznek okostelefon vagy tablet segítségével, a munkáltatók között növekszik azoknak a száma, akik a karrier oldaluknak mobil verziót fejlesztenek és különböző alkalmazásokat, például játékokat, karrier tartalmakat, és az álláshirdetések egyszerűsített verzióit jelenítik meg, hogy azok kezelhetők legyenek kézben tartható eszközökön is.

Így lehet könnyen elérni a passzív jelölteket

A cégek és a HR szakemberek szerint a mobil toborzás segít majd azokat is elérni, akiket egyébként nem olyan egyszerű hagyományos eszközökkel. Ilyenek lehetnek az alacsony keresetűek és a fiatalok, akik nem feltételül rendelkeznek otthoni géppel, de "hozzánőttek" az okostelefonjukhoz. Valamint ilyenek lehetnek a hőn áhított passzív jelöltek is, mint amilyen a példáként említett Gormley is, akik véletlenül találnak rá a hirdetésekre a szabadidejükben.

Az emberek kezdenek hozzászokni, hogy interneteznek, amíg várnak a buszra vagy a repülőgépre. Ha nem kedvelik a munkájukat, könnyen rákattintanak az álláshirdetésekre a telefonjukon vagy más mobil eszközökön - mondta a lapnak Cindy Cloud munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó szakember. Szerinte óriási lehetőségek rejlenek ezekben az eszközökben, ami a toborzást illeti. Jó hír a munkáltatóknak, hogy egy 2011-es tanulmány szerint az online álláskeresés egyre hatékonyabbá válik, mivel a jelöltek gyorsabban elérik ezeket az utakat. Mivel a közösségi portálok népszerűsége is növekszik, így töretlen a fejlődés.

Életből vett példa

A McDonald's nemzetközi szinten már egyszerűsítette a jelentkezést azok számára, akik mobil eszközökön veszik fel a kapcsolatot a céggel. Bár ugyanazokra a kérdésekre kell válaszolniuk, mint azoknak, akik számítógépen jelentkeznek - mindkét verzió 30-35 percet vesz igénybe -, több mint 30 helyen legördülő menüket biztosítanak szövegdobozok helyett és lehetőséget adnak automatikus válaszadásokra megfelelő formátumban.

"Sokkal egyszerűbb nekünk is, amikor valaki bejön az egyik éttermünkbe, és már korábban jelentkezett az állásra telefonon, ahelyett hogy még akkor kezdenénk el vele papírokat kitöltetni" - nyilatkozta a lapnak Nicholas Statler, a gyorsétterem-hálózat foglalkoztatási stratégiájával foglalkozó igazgatója. "Ez csökkenti azt az időt, amit a vezetők fordítanak az új jelentkezésekre, mivel nem nekik kell az adatokat felvinni a számítógépbe" - tette hozzá.

Amikor a cég jelentkezett első karrier oldalával 2008-ban, akkor hárommillióan látogattak el az oldalra és 24-ezren jelentkeztek különböző állásokra. 2012-re jelentősen nőttek ezek a számok: 30 millió látogatóról és kétmillió jelentkezésről adott számot az étteremlánc.

Mobil alkalmazás: hazánkban is bevezethetik a jövőben

A magyarországi McDonald's-ra az jellemző, hogy a legtöbb jelentkező a honlapjukon található "Dolgozz velünk" felületen keresztül, online keresi meg a céget, évente közel 10000 pályázat érkezik - tudatta a HR Portallal Gáspár Ferenc HR igazgató. Hozzátette: a webes felület kielégíti a mai álláskeresők igényeit, hiszen könnyen, gyorsan, a pozíció és a preferált földrajzi terület megjelölésével, a legszükségesebb információk megadásával jelentkezhetnek, leegyszerűsítve az önéletrajzírás és küldés folyamatát. Ez a toborzásért felelős kollégáik munkáját is megkönnyíti, hiszen így minden számukra szükséges információhoz hozzájutnak az álláskeresőkről.

A mobiltelefonos álláskeresés kapcsán elmondta: nem kétséges, hogy az okostelefonok használata az élet egyre több területén terjed el. Az álláskeresésnek még nem ez az elsődleges színhelye, azonban a kifejezetten karriercélokat szolgáló közösségi oldalak és az álláskeresési portálok okostelefonos applikációinak elterjedésével az ilyen jellegű munkakeresés is nagy népszerűségre számíthat a jövőben. Hangsúlyozta: a mobiltelefonok világában elkerülhetetlen, hogy a jövőben ők is átgondolják az online jelentkezési felület mobiltelefonos optimalizációját, hiszen a tendencia az, hogy az okostelefonok használata szinte minden társadalmi réteget elér. Ez azt jelenti, hogy a jövőbeni kollégákat, a McDonald's dolgozói célcsoportjait is ezeken a felületeken találhatják meg.

Bár a McDonald's online dolgozói felülete egyelőre nem mobiltelefonra optimalizált, a HR igazgató szerint bizonyára sokan böngészik az oldalt az okostelefonjukon, azonban azt, hogy konkrét jelentkezések ilyen módon történnek-e, nem tudják mérni. A vállalat legmodernebb toborzási eszköze egyelőre a már említett online toborzási felület, de magas az éttermekbe "besétáló" álláskeresők száma is. Mindemellett a szakember úgy gondolja, hogy a mobiltelefonos alkalmazás megkönnyíthetné az álláskeresésüket és az éttermi vezetőik munkáját is azzal, ha ilyen esetekben -függetlenül attól, hogy van-e épp munkaerő-felvétel az adott étteremben - a jelentkező okostelefonja segítségével már a helyszínen tudna regisztrálni a McDonald's toborzási rendszerébe.

Egyszerűbb és könnyebben elérhető

Látni kell, hogy ez a fejlődés nem csak a technológiáról szól. Ezzel ugyanis megkönnyítik a vállalatoknak, hogy hatékonyabban találjanak embereket alacsony képzettséget igénylő, nagyszámú munkákra azáltal, hogy az álláskeresők egyszerűbben találhatnak rá és jelentkezhetnek a megüresedett álláshelyekre - vélte Richard Freeman, a Harvard Egyetem internetes toborzással foglalkozó munkaügyi közgazdásza. A cégek számára is egyre inkább világossá válik, hogy a magasabb képzettséget igénylő pozíciókban is értékelik a jelöltek a könnyebb elérhetőséget a mobil hirdetések és alkalmazások esetén.

A Macy's ruházati cég az első mobiltelefonra optimalizált karrier oldalát 2011-ben fejlesztette ki és 700 hirdetést jelentetett meg, melyekben szoftverfejlesztő és marketinges szakembereket keresett e-kereskedelmi csoportja részére. A toborzási módszer annyira bevált, hogy ma már a pályázók 20-25 százalékát ily módon veszi fel a cég.

További technológiai trendek

Ez a tendencia kéz a kézben jár két másik technológiai trenddel, ezek a közösségi portálok és a felhő alapú számítástechnika elterjedése. Egy a Nielsen piackutató cég által készített 2013 februári jelentés szerint az amerikaiak 63 százaléka használja az olyan közösségi portálokat, mint a LinkedIn vagy a Facebook mobil eszközeiken. Mivel a humán erőforrás szakemberek és a cégek is kezdik felismerni az ebben rejlő lehetőségeket és egyre nagyobb számban hirdetik meg állásaikat ezeken az oldalakon, egyre több jelölt keresgél a telefonján vagy a tabletjén az internetet böngészve."Ha egy HR-esünk megjelentet egy ilyen hirdetést a LinkedInen, szinte biztos, hogy lesz olyan, aki a mobiltelefonján fog először azzal találkozni" - mondta Brett Underhill, a Prudential pénzügyi vállalat toborzást irányító szakembere a WSJ-nek nyiltkozva.

HR és marketing technikák

Egyes munkáltatók már kezdik feszítgetni a mobil toborzás határait is: QR kódokat és szöveges üzeneteket hoznak létre. Ezek különösen jól működnek mobilhasználat esetén. A McDonald's és a Macy's is használ QR kódokat az álláshirdetéseiben, így a munkakeresők vagy ügyfelek le tudják húzni a kódot, amikor besétálnak az áruházba, vagy látnak az utcán egy plakátot. Ezután közvetlenül jelentkezhetnek azokra a megüresedett állásokra, ami a lakóhelyük közelében elérhető. Szöveges üzenetek küldésére is lehetőség nyílik egy megadott telefonszámra illetve egy adott e-mail címre, amit feltüntetnek a hirdetésekben.

Ezek olyan új, korszerű marketing technikák, amiket már alkalmaznak a toborzásban is, és amiknek a népszerűsége várhatóan a továbbiakban is jelentősen nőni fog.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani

Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk

Inkább izgalmas legyen mint stresszmentes? - ilyen szempontok szerint választanak munkahelyet a fiatalok

Melyek a legfontosabb szempontok munkahelyválasztás esetén? Az Ifjúságkutató Intézet friss kutatásában megvizsgálta a 15–39 évesek elvárásait.... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek